Woensdag 21/04/2021

'Het gaat gewoon om een beetje beschaving'

Wist u dat het internet nooit zo'n hoge vlucht had kunnen nemen zonder de bijdrage van een landgenoot: Robert Cailliau (52)? Deze Tongenaar stond bijna tien jaar geleden aan de wieg van het World Wide Web. Maar de peter van het WWW maakt zich zorgen: 'Men heeft er zich veel te snel op gestort, zonder na te denken', zegt hij in een virtueel gesprek met Aula.

Op de website van het CERN (Centre Européen pour la Recherche Nucléaire in Genève) waar Cailliau het departement Web-communicatie leidt, heeft hij een zeer informele homepage gemaakt. Daarop lees je bijvoorbeeld alles over 's mans aangeboren 'gave' om de kleur van letters en cijfers te zien (synesthesie). Zo is WWW volgens hem drie keer groen. Maar in realiteit staan de verkeerslichten op de informatiesnelweg op vuurrood. Cailliau is formeel: er heerst chaos op het internet en dat heeft veel, zo niet alles, te maken met de commercialisering van het surfgebeuren.

Ooit was het anders, volgens Cailliau. In mei '90 bijvoorbeeld. Toen legde hij samen met de Brit Tim Berners-Lee de basis voor de enorme groei van het internet die vanaf 1993 zou volgen. "Terwijl wij werkten voor het CERN, merkten wij de behoefte om informatie te kunnen raadplegen of verspreiden die voor iedereen toegankelijk zou zijn. De sleutel tot het succes van het WWW is dat we elk document een apart adres konden geven, zodat het steeds makkelijk terug te vinden zou zijn."

Cailliau was vooral bezig met het overdragen van het WWW naar platformen als Mac en Windows en het propageren ervan: eerst binnen het CERN en bij de Europese Commissie, nadien in de hele wereld via de Internationale WWW Conferenties."Ik voel mij dus veeleer de peter van het WWW. De echte vader is ongetwijfeld Berners-Lee."

Zodra het geesteskind op de wijde wereld werd losgelaten, ging het meteen een eigen leven leiden. Het internet werd zo gebruiksvriendelijk dat het in een enorm tempo ging groeien. "Men heeft er zich veel te snel op gestort zonder na te denken", zegt Cailliau. Zo is de greep van het bedrijfsleven op het hele internet te groot geworden, vindt hij. Dat leidt aan de ene kant tot een dominante positie voor enkele grote bedrijven (Microsoft, uiteraard) en aan de andere kant tot een grote onbetrouwbaarheid van de informatie die op het internet te vinden is.

"Men heeft indertijd gezegd: nu kan iedereen eindelijk zijn waarheid zeggen. Maar dat is natuurlijk niet zo: wie een website ontwerpt, moet daar hard aan werken en ondertussen moet er aan het eind van de dag toch brood op de plank zijn. Zo wordt een groot aantal particuliere sites totaal afhankelijk van reclame en precies die driehoeksverhouding lezer-auteur-sponsor is niet altijd even gezond. Wie echt professioneel bezig wil zijn met het internet, kan dan niet zonder reclame."

Cailliau verwacht veel van de discussie over de 'microbetalingen' (zie kader). "Dat zou een echte markt voor informatie toelaten, kwaliteit die betaald kan worden. Met andere woorden, iemand die veel inspanningen doet om kwaliteitsinformatie te leveren, kan er dan ook van leven zonder zijn ziel aan de commercie te moeten verkopen. De gebruiker zou hierin het laatste woord kunnen hebben: gratis pagina's kiezen vol reclame, ofwel diezelfde informatie raadplegen, reclamevrij en geleverd door een efficiënt zoekmechanisme. We hebben het hier over een paar centiemen (Het voorstel dat op tafel ligt, geeft als richtprijs een honderdste van een euro, zo'n 0,4 frank per pagina) betalen voor snelheid en klaarheid."

Het idee om surfers een minieme bijdrage te vragen voor de informatie die ze raadplegen, gaat hand in hand met het eerder geformuleerde idee van Cailliau om het internetverkeer te reglementeren zoals dat in het autoverkeer gebeurt (zie De Morgen van 7 december). Daar hoort de invoering van een cyberbewijs én een cybernummerplaat bij.

"Een cyberbewijs is iets tussen een diploma van een school en een rijbewijs. Aan de ene kant waarborgt het dat de bezitter tenminste iets weet van het Net, aan de andere kant betekent het dat hij/zij bewust is van wat er mogelijk kan gebeuren. Onlangs kreeg ik een e-mail die me vroeg deel te nemen aan een stemming over e-mailmisbruiken (spam). Dat zag er erg professionneel uit, maar er werd ook een bijdrage in 'administratieve onkosten' gevraagd van zo'n 250 frank (6,2 euro). Dat is natuurlijk zuivere zwendel. Iedereen die een cyberbewijs zou hebben, zou op de hoogte zijn van de mogelijkheden van dit soort misbruik. Het gaat gewoon om het hooghouden van een beetje beschaving."

"Het internet is vergelijkbaar met de echte wereld; en is dus potentieel een gevaarlijke plek. Je kunt er mensen schade berokkenen en mensen kunnen er gevaar lopen. Als je eerst een kleine opleiding krijgt voor je een internetaansluiting neemt, ben je beter voorbereid. We aanvaarden allemaal dat een auto een nummerplaat heeft en dat de chauffeur ergens geregistreerd staat. Waarom zouden we deze zaken dan niet invoeren voor het internet?"

Cailliau wil zijn voorstel aankaarten bij zijn kompaan Berners-Lee en het World Wide Web Consortium. Hij hoopt zo dat de regulering van het internet geen zaak van de overheid wordt. Het internet is een neutraal en open systeem dat van niemand en van iedereen is. "Niemand mag zijn klauwen op het internet leggen. We moeten ook opletten dat we bij de regulering ervan enkel het gedrag van mensen gaan controleren en niet de inhoud van de informatie die vrij circuleert."

'We aanvaarden allemaal dat een auto een nummerplaat heeft en dat de chauffeur ergens geregistreerd staat. Waarom zouden we deze zaken dan niet invoeren voor het internet?'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234