Zondag 24/10/2021

Het explosieve water

Een bar onder water. Een man wil een vrouw verleiden, maar zij bijt van zich af. Hij grijpt haar bij de keel tot een andere man haar te hulp schiet. Er ontstaat een knokpartij, de luchter valt naar beneden, er wordt geschoten. De winnaar van het watergevecht krijgt een zoen van de vrouw. Daarna zegt een commentaarstem: “Water met meer actie in: Spa Barisart, het explosieve water.”Opdrachtgever van de tv-spot is Spadel, dat Spa Barisart al jarenlang positioneert als het meest explosieve water. Tot nog toe gebeurde dat via affichage en print. Het is de eerste keer dat er tv-spots gemaakt worden. Het team van reclamebureau Duval Guillaume Brussels kwam met het idee om gevechtscènes onder water te filmen en dat af te tekenen met de claim: water met meer actie in. “Voor de uitvoering werden alle clichés van de klassieke gevechtfilms uit de kast gehaald en is er ook een knipoog naar de film Top Secret”, legt Katrien Bottez, creatief directeur van Duval Guillaume Brussels, uit. In België was het niet eenvoudig om een onderwatertank te vinden die a) groot genoeg was, en b) waarvan het water weinig chloor bevatte. “Het was immers de bedoeling dat de acteurs hun ogen open hielden tijdens het gevecht.”Het reclamebureau trok naar Berlijn, waar een dergelijke onderwatertank staat. Het was echter geen gemakkelijke opdracht. Niet alleen de acteurs en de stuntmannen hadden het moeilijk. Het ergst was het voor de cameraman die meer dan 14 uur onder water moest blijven. De scènes werden eerst boven water geoefend om ze daarna onder water te hernemen. “Toch was het niet vanzelfsprekend. Je moet er rekening mee houden dat de stuntmannen zwaar wogen. Er mochten tijdens de scène geen kleren naar boven drijven, dus hebben we allerlei gewichten aan de kledij moeten hangen.” Voor de shooting deed het reclamebureau een beroep op het productiehuis Czar en regisseur Eric Bulckens. “Hij voelde heel goed aan welke richting we uit wilden en zag het ook heel goed zitten.” De shooting nam één dag in beslag. “Maar dan wel een erg lange dag”, besluit Katrien Bottez. Het reclamebureau blikte twee tv-spots in, het eerder genoemde bargevecht en kungfu, waarbij een vrouw haar oosterse gevechtskunsten demonstreert, eveneens onder water.

Adverteerder: SpadelReclamebureau: Duval Guillaume BrusselsAccount: Inez De Pooter, Filip Van der HaegenCreatief directeur: Katrien Bottez, Peter AmpeArt-director: Jean-Marc Wachsmann Copywriter: Benoît MenetretProductiehuis: CzarRegie: Erik BulckensNaam: Het explosieve water

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234