Zondag 20/10/2019

Luchtverkeer Skeyes

‘Het enige dat ons van een akkoord houdt, is het ego van de CEO’: conflict Skeyes bereikt nieuw hoogtepunt

Beeld Photo News

Een gesloten luchtruim, politici die over elkaar heen vallen om schande te roepen en miljoenen aan schadevergoedingen: het conflict tussen de vakbonden en directie bij de Belgische luchtverkeersleider Skeyes bereikt een nieuw hoogtepunt. ‘Men wil hier de slavernij legaliseren.’

Het interne conflict bij het vroegere Belgocontrol sleept zich naar een zoveelste episode en hield het hele land gisteren opnieuw in een wurggreep. Het gevolg: een kleine honderd geschrapte vluchten op Zaventem en tien in Charleroi. Dat Skeyes de acties niet op voorhand wist aan te kondigen, was de druppel voor Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij schat dat de opeenvolgende acties van Skeyes haar al 4 miljoen euro aan schade berokkenden.

Het bedrijf stapte daarop naar de rechter en dwong daar dwangsommen af. Vanaf vrijdagochtend 4.55 uur tot 26 mei zal Skeyes boetes van 10.000 tot 20.000 euro moeten betalen voor elke vertraagde of geschrapte vlucht van Brussels Airlines. Ook de politiek moeit zich. Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) riep op tot overleg, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vroeg “de afwezige premier Michel in te grijpen in de rotzooi” en in Wallonië verzuchtte minister van Luchthavens Jean-Luc Crucke (MR) “steeds dichter bij het scenario van ‘byebye skeyes’ te staan”.

Vuur aan de lont was een informatievergadering over het vorige week bereikte sociaal akkoord. Alleen de socialistische vakbond ondersteunt het akkoord. De liberale vakbond VSOA en de christelijke ACV-Transcom niet. Het is die laatste die haar leden opriep massaal naar de vergadering te gaan. Ze ontketende er de facto een staking mee, omdat er zo onvoldoende luchtverkeersleiders overbleven. Daardoor moest ons land het luchtruim sluiten tussen 9.30 uur en 13 uur. ACV was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Over wat er daarna gebeurde, lopen de versies van de feiten uit elkaar. Volgens enkele luchtverkeersleiders deed de directie water bij de wijn na een inderhaast bijeengeroepen vergadering en stelde ze het sociaal akkoord weer open voor overleg. De directie ontkent dat met klem. “Wel komen er vergaderingen om bepaalde details concreet uit te werken.”

Ego’s

Het conflict sleept nu al bijna twee jaar aan. Het personeel in de luchtverkeerstorens klaagt over de hoge werkdruk. En dan vooral in de verkeerstoren van Steenokkerzeel, die aanvliegende vluchten over het hele land begeleidt. Een personeelstekort weerhoudt de luchtverkeersleiders ervan om recuperatiedagen op te nemen. “Men wil de slavernij hier legaliseren”,  zegt een anonieme luchtverkeersleider. “Het afgesloten akkoord is de natte droom van de CEO, dat hij wist af te kopen bij een vakbond zonder vertegenwoordiging.” Van de ACOD wordt gezegd dat ze minder luchtverkeersleiders en meer technisch personeel in haar rangen heeft.

Al lijkt dat arbeidsconflict steeds meer een dekmantel te zijn voor een pure machtsstrijd. Aan de ene kant staat een grote groep luchtverkeersleiders, verenigd in een corporatistische gilde, en aan de andere kant de CEO van Skeyes, Johan Decuyper. Inzet van dat partijtje armworstelen: de scalp van Decuyper. “Het enige dat ons van een akkoord houdt, is het ego van de CEO”, klinkt het bij de luchtverkeersleiders.

Dat er niet snel een oplossing op tafel ligt, staat vast. “Het conflict sleept al twintig jaar aan”, zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde. “Ik heb het nooit anders geweten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234