Maandag 21/06/2021

Het einde van de wereld volgens Tinseltown

De vijf grootste kanshebbers op the end of the world as we know it, tenminste als we Hollywood mogen geloven.

Met stip op nummer één anno 2008: de virale epidemie. Aids, ebola, SARS, de vogelgriep en de dollekoeienziekte hebben hun sporen nagelaten bij de scenaristen in Hollywood, om nog maar te zwijgen van de bacteriële oorlogvoering van Saddam. Het komt voor in twee varianten: virussen die de slachtoffers uitroeien (Doomsday, Twelve Monkeys) en virussen die de slachtoffers in zombies veranderen (28 Days Later, I Am Legend).

2. Nucleaire oorlogen

Dit genre domineerde de postapocalyptische cinema van na de Tweede Wereldoorlog tot eind jaren tachtig, toen het een gigantische hausse kende na het succes van Mad Max, maar het lijkt met het einde van de Koude Oorlog zijn geloofwaardigheid te hebben verloren. Enkele klassiekers: On the Beach (met Fred Astaire en Ava Gardner), de experimentele cultfilm La jetée (en de latere remake Twelve Monkeys) en uiteraard de Mad Max-trilogie - sindsdien denken wij bij de apocalyps meteen aan Tina Turner in een leren korset.

3. Buitenaardse invasies

Een steeds terugkerend thema als het over het einde van de wereld gaat, vooral in B-horrorfilms. Niet meteen het meest geloofwaardige thema, als u het ons vraagt, al deed Orson Welles met War of the Worlds de Amerikanen er toch even in geloven. Klassiekers: Invasion of the Body Snatchers, Independence Day, Spielbergs War of the Worlds en Mars Attacks! - wie zei er dat de apocalyps bloedserieus moest zijn?

4. Ecologische rampen

Van zuurstoftekort in The Last Woman on Earth (1960) en een tekort aan planten in Silent Running (1972) tot watersnood in Waterworld (1995) en The Day after Tomorrow (2004): ecologische rampen in al hun variaties zijn elke tien jaar weleens goed voor het einde van de wereld. En dat zal in de slipstream van An Inconvenient Truth alleen maar toenemen.

5. Meteorieten

Voor het eerst in beeld gebracht met The Comet in 1910, niet toevallig de periode waarin de komeet van Halley de aarde passeerde. Beleefde in 1998 een heropleving met Armageddon en Deep Impact. Sindsdien zagen we geen meteorieten meer voorbijvliegen in onze cinemazaal. Schijnbaar definitief afgeschreven als potentieel einde van de wereld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234