Zaterdag 04/02/2023

het einde van de bierbuik is nabij

De Belg drinkt steeds minder bier. De bierconsumptie in ons land is op tien jaar gedaald met 14 procent (*), zodanig dat iedere Belg nog 'slechts' 98 liter gerstenat drinkt per jaar. Wat komt daarvoor in de plaats? Water - heel véél water - en frisdranken, sportdranken, energiedranken, smart drinks en gemixte dranken. Jonge Belgen die geen pils lusten, gaan vandaag uit op Ice Tea, Red Bull (al dan niet met een scheutje wodka), Bacardi Breezers en CoCa-Cola. Waar anders dan in Antwerpen met zijn duizend en één cafés kom je meer te weten over het drankverbruik? Van Alma tot Zillion: we vroegen het aan de toog van studentenkroegen, discotheken en trendy jongerencafés. (*cijfers agentschap Canadean)

Ik heb de indruk dat ze tegenwoordig veel minder op café zitten", zegt Birgit van het MisSverstand, een gezellige praatkroeg voor studenten. "Een paar jaar geleden zat ik zelf nog op de Katholieke Vlaamse Hogeschool om de hoek en toen bleven wij hier ganse namiddagen plakken. We speelden spelletjes: kaarten of Trivial Pursuit. Altijd met een grote groep en iedereen zonder uitzondering dronk pils. Nu bestellen ze een frisdrank en gaan aan een tafeltje zitten met hun boterhammen en... cursussen. Ze zijn veel serieuzer dan wij vroeger." Wat drinken de jonge klanten van het MisSverstand? Birgit: "Vooral Coca-Cola en Ice Tea. Fruitdrankjes zijn tegenwoordig ook in: de Looza Ace met multivitamines of appelkers van Mc Cain. Er is ook veel vraag naar Ice Moka, warme chocolademelk en kruidenthee." Minder bier? Daar merken ze in studentencafé Kassa 4 weinig van. Anneleen: "Wij verkopen nog drieëndertigers aan dezelfde prijs als een pint van 25 centiliter en misschien is dat de reden. Wij zijn geen trendy café en hebben dan ook geen trendy energiedrankjes. Hier is veel vraag naar Ice Tea, Pepsi, het vitaminedrankje van Tönisteiner en het sportdrankje Aquarius."

"Kijk maar eens in de koeltoog", zegt Sven van de Plansjee. Die zit vol gestapeld met blikjes Ice Tea. "Dat is de zomerdrank bij uitstek naast cola en in mindere mate Fanta en appelkers. 's Avonds wordt hier veel gemixt: wodka, tequila, Safari, allemaal met sinaasappelsap. In mijn vriendenkring merk ik dat het bierverbruik veeleer in stijgende lijn gaat. Vooral Duvel is weer geliefd."

"De Breezers steken het bier voorbij", zegt Koen van de Alma, een café met veel trendy geklede jeugd. "De pilssmaak vinden ze niet lekker dus pakken ze liever een Bacardi Breezer; die smaakt naar sinaasappel of citroen en er zit ook behoorlijk wat alcohol in. Als het examens zijn, is Red Bull hier de uitverkoren drank. Wij openen om 7 uur 's morgens en het gebeurt vaak dat ze hier dan al staan voor een Red Bull, in de hoop dat het dan allemaal beter zal verlopen op school... 's Avonds wordt die vooral gemixt met wodka. Coca-Cola en Ice Tea staan hier op een gedeelde derde plaats. Pas dan komt de pils."

"Je merkt het overal: er wordt veel minder bier gedronken", zegt Wim van Ultra Large, een cafetaria waar shoppende jongeren komen uitblazen. "Toen ik begon uit te gaan op mijn vijftiende dronk ik ook wel eens bier. Maar het is niks voor mij, ik lust het gewoon niet meer en dat hebben veel van mijn vrienden. We geven de voorkeur aan sterkere dranken zoals Breezers, cocktails of af en toe een jenever." In de Ultra Large staat zoals elders de Ice Tea op kop. "Dan volgen de andere frisdranken. Koffie, thee en dat biologische drankje van appels en kersen doen het ook goed." Uitgaan in underground-technoclubs doe je op basis van wodka, zegt Wim. "Puur of gemengd met Red Bull of sinaasappelsap. Cocktails zijn ook erg in trek: Cointreau met Ice Tea en verder alles wat maar met kokos kan worden gecombineerd."

In de verschillende bars van megadisco Zillion staat bier nog steeds op de eerste plaats. "Het verwondert ons eerlijk gezegd ook", zegt pr-man Yves. "Het heeft wellicht te maken met het grote aantal Nederlanders dat hier op zaterdagen komt en die houden het bierverbruik hoog." En tegen de heersende trend in komt Ice Tea helemaal niet voor in de toptien van Zillion-dranken. "Dat ligt misschien aan onze uitstekende airco", lacht Yves. "Binnen is het koel en Ice Tea is dé dorstlesser op hete dagen, meer iets voor op zonnige terrasjes. Na pils volgen Coca-Cola, Red Bull, onze eigen Zillion-waters en fruitsappen, Breezers, wodka en Gini. Drankjes die in het blikje of het flesje blijven, verkopen steeds beter. Voor jongeren is de verpakking erg belangrijk en kijk maar hoe attractief zo'n blikje Red Bull of een flesje Breezer gemaakt is."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234