Zondag 31/05/2020

Het doodgeboren kind en zijn jongere broertje

De verhouding tussen Jennifer Charles en Oren Bloedow laat zich niet in woorden vatten. Het blikkenspel, de lichaamstaal en vooral de stiltes die vallen tussen hun antwoorden zijn knappe staaltjes non-verbale communicatie, waarvan je als buitenstaander echter de finesses mist. Gelukkig hebben de twee, die zowel in de muziek als daarbuiten een koppelt vormen, ook iets te vertellen. Bijvoorbeeld over Queen of the Meadow, de nieuwe cd van Elysian Fields.

Brussel / Van onze medewerker

Christophe Verbiest

Onderkoeld, dat is het eerste wat me te binnen schiet als ik aan Elysian Fields denk. Maar zoals wel vaker is de eerste indruk, (deels) een foute indruk. Er zitten flink wat gevoelens in de muziek van deze New Yorkse groep, maar ze liggen niet open en bloot. De groep is de muzikale vertaling van een zwarte vijver, waarin onder de waterspiegel heel wat gebeurt. Elysian Fields is vooral gespecialiseerd in trage en midtempo songs, die door Jennifer Charles op een sensuele wijze worden gezongen en hier bijna smachtend worden vertolkt.

Gecombineerd met het prachtige gitaarspel van Oren Bloedow (afwisselend ingehouden en snijdend) en aangevuld met de andere instrumenten (bas, drums, bijna altijd een piano of orgel, soms wat strijkers) resulteert dat in songs met een duister randje, muziek die ook de fans van Mazzy Star of van de (vroege) Cowboy Junkies zal aanspreken.

Ruim vier jaar geleden verscheen Bleed Your Cedar, de debuut-cd van Elysian Fields. Je zou kunnen zeggen dat ze wel erg veel tijd hebben uitgetrokken om een tweede cd te maken, want nu pas ligt Queen of the Meadow in de winkel, maar dat is te snel geredeneerd. Queen of the Meadow is immers al de derde cd van Elysian Fields. De tweede langspeler, geproducet door Steve Albini, ligt in de kluis van hun vorige platenfirma Radioactive. Die weigerde het werkstuk uit te brengen wegens "te rauw". Bloedow: "Daarmee bedoelt het label dat de plaat niet commercieel genoeg is. Het heeft ons gevraagd om de songs bij te schaven, maar Jennifer heeft haar veto gesteld." Hij had dus wél willen toegeven? "Jennifer was het enige groepslid met een contract bij Radioactive, ik bespaar je de juridische details, dus zij was de enige wier antwoord echt van tel was." Oké, maar stel dat hij een vinger in de pap te brokken had gehad? "Eerlijk gezegd, ik ben wat flexibeler. She is the quiet, tough one."

Charles zwijgt en glimlacht. Wat moeten we ons voorstellen bij een "rauwe" plaat van Elysian Fields. Bloedow: "Ik denk dat het vooral een weirdere cd is. Onze vorige toetsenist was nogal avant-gardistisch ingesteld en in combinatie met de aanpak van Steve Albini gaf dat hoekigere, minder harmonische en wrangere songs dan dat je van ons gewend bent." Mijn verlangen om die tweede cd te horen is na die uitleg nog groter. Bloedow: "De opnamen liggen in de kluis van de platenfirma en wij kunnen ze niet uitbrengen, omdat ze niet ons bezit zijn. En de prijs die het label vraagt is erg hoog. (beetje geheimzinnig) De echte fans zullen de songs ooit wel te horen krijgen, misschien wel via Napster of zo."

Als iemand anders beslist dat je afgewerkte cd niet verschijnt, hoe zet je je dan over de klap heen en begin je aan de volgende? Charles, wier lichaamstaal al eerder aangaf dat ze niet veel zin heeft om over de Albini-plaat te praten: "Je moet gewoon voortdoen. Het is alsof je negen maanden zwanger bent en het kind sterft bij de geboorte. Je kunt je afvragen hoe je achteraf nog aan kinderen kunt denken. Maar het is zinloos om bij de pakken te blijven zitten. (zuchtend) En als je dan een nieuw kind hebt, wil iedereen over de dode baby praten." Die vergelijking gaat niet op, want het tweede kind is niet dood, het is ontvoerd. Bloedow: "Touché."

Charles: "Maar er is slechts één manier om over de ontgoocheling te stappen: aanvaarden dat je die plaat kwijt bent." Wat was het uitgangspunt voor Queen of the Meadow? Charles: "Ik denk dat ik die vraag niet goed begrijp, we zijn niet doelgericht." Bloedow: "Nou, ik herinner me dat we voor de opnamen tegen elkaar zeiden: het wordt tijd dat we nog eens een plaat in de winkel krijgen." Charles: "Juist, dát was ons doel."

Bloedow is verantwoordelijk voor de muziek, Charles voor de teksten en de zangmelodieën. Althans, zo is de taakverdeling op papier. Charles: "We komen geregeld op elkaars terrein." Het prachtige 'Rope of Weeds' is geen murderballad - Bloedow: "Neen, want het hoofdpersonage is al dood". Charles: "It's a necrophile-ballad" - maar sluit qua sfeer wel nauw aan bij dat soort liedjes. Het is tevens een van Charles' meer verhalende songs. Met haar teksten mikt ze meestal meer op de sfeer die ze oproept. Charles: "Dat begrijp ik niet." Bloedow: "Toch wel, hoor. (na een half boze, half ongelukkige blik van zijn partner) Sorry." Laten we van dit gesprek geen echtelijke ruzie maken! Charles: "Ik moet diep in mezelf graven om die teksten te schrijven en dat is niet makkelijk. Want het is moeilijk om iedereen diep in je hart te laten kijken op zo'n wijze dat wat er te zien is, te vatten valt voor de buitenwereld. Het is veel makkelijker om grommend over de grond rond te rollen. Maar je gevoelens zo open en bloot (zwijgt)..." Waarom doet ze het? "Omdat ik móet." Is het dan geen vrije keuze? "Mm, ik doe het graag en het voelt goed om te communiceren. En een tekst voltooien is als een innerlijke zuivering."

Queen of the Meadow is verschenen op Flower Shop Recordings en wordt gedistribueerd door Bang!

Elysian Fields spelen op woensdag 23 mei in Café Video, Oude Beestenmarkt 71, Gent. Gratis toegang. Op donderdag 24 mei om 20 uur in de Botanique, Koningsstraat 236, Brussel. Kaartjes: 400/500 frank (9,92/12,39 euro). Info: 02/218.37.32. Op vrijdag 25 mei in Le Salon, Rue Ville Basse 152, Silly. Kaartjes: 300/400 frank (7,44/9,92 euro). Info: 068/28.58.25. Op zondag 27 mei in de Muziek-O-Droom, Bootstraat 9, Hasselt. Kaartjes: 150/250 frank (3,72/6,20 euro). Info: 011/23.13.13.

'Ik moet diep in mezelf graven om die teksten te schrijven'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234