Zaterdag 05/12/2020

Het dodelijke gif dat liefde heet

Wat gebeurt er als je met goeie Belgische platen om de oren wordt geslagen? Sommige dreigen tussen de plooien van de aandacht te vallen. Dat zou in het geval van Kolks debuut Nachtschade jammer zijn. Want al is het geen meesterwerk, deze groeiplaat bevat behoorlijk wat mooie nummers die de liefde als een venijn ontmaskeren. Samplers, synthesizers én gitaren verzorgen de soundtrack van het demasqué.

Brussel

Van onze medewerker

Christophe Verbiest

'Naar mijn gevoel is het een zeer toegankelijke plaat, die je zowel rustig thuis kan beluisteren als op volle kracht door een discotheek kan laten schallen', vertelt Gerry Vergult over Nachtschade, het debuut van Kolk. De basis van de muziek is elektronisch, gaande van triphop tot drum'n'bass, regelmatig gecombineerd met scherpgerande gitaren. In twee songs duikt tevens een treurend strijkkwartet op. Dat leidt vooral in 'Huid' tot een geslaagde combinatie, waarvoor de band samenwerkte met componist Boudewijn Buckinx. Zangeres Maud Verlynde zingt de Nederlandse teksten met een verleidelijke afstandelijkheid - een paradox die na vele draaibeurten tot een van de troefkaarten van Kolk uitgroeit.

Het Gentse drietal bevat twee veteranen van de Belgische rock: Luc Gulinck (Men 2nd) en Vergult, die als Fred Angst lid was van Aroma di Amore en Peeters & Angst. Vergult wijst er wel op dat Kolk geen breuk met zijn muzikale verleden betekent. "Wat ik in de jaren tachtig deed was duidelijk anders, maar ook toen al combineerde ik elektronica met gitaren. Die evolutie is zeker beïnvloed door andere muziek. Belangrijk was zeker Grotus, een van de eerste bands die rock combineerde met beats, en verder artiesten als Beck en Portishead, die nooit de song uit het oog verliezen. Ook voor mij is de song belangrijk, al reikt mijn invulling van dat begrip verder dan de klassieke. Aphex Twin brengt ook songs, omdat zijn werk nog sterke melodische elementen bevat. Er hoeft niet per se gezongen te worden."

Kolk telt dus drie leden, maar is ontstaan uit het brein van Vergult. Hij maakte de basisschetsen voor de muziek en bedacht de teksten, waarna hij Verlynde erbij haalde. Gulinck was een van de eersten die de Kolk-demo's te horen kreeg. De heren kennen elkaar al geruime tijd en hadden vroeger al samen aan muziek zitten knutselen. Omdat Vergult meende dat Gulinck het werk van Kolk "kon optillen", werd de groep een driemanschap. Ook Verlynde was al een oude bekende. Onze gesprekspartner werkte tien jaar geleden met haar aan de muziektheaterproductie Gras aan de horizon. "Ze leek me een geschikt iemand om mijn muziek te vertolken." De liedjes bestonden al voor de keuze op Verlynde viel, ze zijn dus niet voor haar geschreven. Waarom was zij de geknipte keuze? "Haar stemtimbre en uitstraling."

Vergult schreef de teksten, die vaak een vrouw als onderwerp hebben. Gezongen door een vrouw geeft dat, zoals eerder in deze krant opgemerkt, een homo-erotische connotatie. "Die is niet gewild, maar aangezien Maud lesbisch is, hebben we de teksten niet veranderd. Maar die connotatie is niet belangrijk. Wat ik schrijf, als man, had ook door een vrouw bedacht kunnen zijn en Maud vond dat ook."

Hmm, nogal wat nummers zijn duidelijk seksueel geladen. Zo luidt het in 'Uma': "Je hete lijf dat mij verwent / en waarnaar ik me graag wil plooien / zie me, hoor me, eet me, streel me." "Ja, maar je kunt over geen enkel nummer zeggen dat het vanuit een mannelijk gezichtspunt is geschreven. Uiteindelijk gaat het over gevoelens."

Nachtschade is de naam van een plant (belladonna), "maar de woorden nacht en schade op zich zijn belangrijker dan het feit dat nachtschade een plant is". Wel een giftige plant, zoals nog een ander synoniem (doodskruid) aangeeft. "Tja, er zit wel een dosis gif in de teksten."

Inderdaad, liefde lijkt op Nachtschade wel een toxicum dat een mens maar beter uit zijn lichaam kan houden. "Is het zo erg? (lacht) Laten we zeggen dat de donkere kant van menselijke relaties het thema van de plaat is." Er is toch meer aan de hand, want de ik-persoon is vaak behept met ongenoegen. "Dat is een juiste omschrijving. Ik wil geen vrijblijvende teksten schrijven. Niet dat ik er ik weet niet wat mee wil vertellen, maar ze bevatten toch altijd iets dat eruit móet."

Of Verlynde voor de volgende plaat ook teksten zal aanleveren, is nog niet besproken. Vast staat dat "de volgende plaat uit ons drieën zal ontstaan. Omdat Luc er met Nachtschade pas in een latere fase is bijgekomen, lag zijn inbreng vooral op het vlak van de arrangementen. Als we van in het begin aan een cd werken, zit er zeker veel meer in."

Het is wel niet zeker dat die volgende cd volledig Nederlandstalig zal zijn. "Ik schrijf alleen in het Nederlands, maar Luc is zeker in staat om een goede Engelse tekst te bedenken." Wie daaraan twijfelt moet bijvoorbeeld eens Plato's Highway van Men 2nd opsnorren. Maar eerst dus een hapje nachtschade.

Nachtschade is uit op Columbia en wordt verspreid door Sony Music.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234