Donderdag 26/11/2020

Muziek

Het cassettebandje is terug als goedkoop en ludiek hebbeding

Beeld Graziano Quaglia

Na de herontdekking van vinyl maakt ook het cassettebandje een rentree. De geluidsdrager is vooral geliefd bij kleine, beginnende bands. "Het maakt je zichtbaar en het heeft iets exclusiefs."

"The trigger you pulled such a long time ago, makes me feel like a fool waiting for the covers to blow..." Zo begint het debuut van het Nederlandse indiebandje Twins. Het nummer 'Trigger' is uitgebracht op een cassettebandje. De muziekdrager beleeft een revival, in navolging van vinyl. Zelfs artiesten als Eminem, Justin Bieber, U2 en Urban Dance Squad zijn ook op cassette te beluisteren.

Actuele verkoopcijfers zijn er niet: daarvoor blijft de markt te klein na de topjaren waarin miljoenen onbespeelde cassettebandjes over de toonbank gingen. Maar vanuit de VS worden weer stijgende verkoopscijfers gemeld. Daar werden vorig jaar bijna 130.000 cassettebandjes verkocht, tegenover 50.000 in 2014.

In de plaatselijke platenzaak moet de verkoper zoeken voordat hij achter de toonbank een handvol cassettes heeft gevonden. Is de ouderwetse lp voor sommigen nog altijd synoniem met de beste geluidskwaliteit, het cassettebandje geldt vooral als ludiek hebbedingetje voor fans én een goedkope mogelijkheid voor nieuwe bands om zich te onderscheiden.

Dat er toekomst zit in het cassettebandje bleek deze week in het Nederlandse Wierden. Daar liep Thomas Baur een dag mee met Kees van Dorth, nu nog de eigenaar van Duplicase. Dat is de enige fabriek voor bespeelde en onbespeelde cassettebandjes in de Benelux. Vanaf september mag Baur (36) zich eigenaar noemen van het bedrijf dat dan doorgaat als De Bandjesfabriek.

In de jaren negentig beleefde Duplicase topjaren, mede dankzij de Zuid-Amerikaanse panfluitgroepen die op straat hun bandjes aan de man probeerden te brengen. 400.000 cassettebandjes per jaar waren niks. Duplicase ging later mee met de tijd en bracht dus ook de cd, en later dvd, uit. Met die schijfjes gaat Van Dorth, van oorsprong natuurkundige, door. Maar de revival van het cassettebandje laat hij graag aan zijn opvolger. Want die opleving is er: van 2.000 bandjes in 2014 naar 10.000 in 2015 . Vorig jaar leverde Duplicase 15.000 cassettes af.

Beeld rv

Het cassettebandje is nooit weggeweest, zegt Baur. "De serieuze audio-virtuozen, beperkt in aantal weliswaar, zijn altijd gebleven. Met goede apparatuur en goede kwaliteit bandjes." Want het cassettebandje wegzetten als hopeloze uitvinding waarvoor een potlood nodig was om de tape terug in de cassette te draaien, vindt Baur misplaatst. "Het is een fantastisch product geweest."

Het klinkt als de boor bij de tandarts wanneer de c-nul, de lege cassette, door de machine wordt gevuld tot een c60, een cassette met tape voor zestig minuten. De machine is zo groot als een Amerikaanse koelkast. Het wordt nooit meer zo massaal als dertig jaar geleden, weet ook Baur. Maar behalve voor de liefhebber van retro is het cassettebandje een uitkomst voor beginnende muzikanten.

Bovenal is het een goede gimmick, zegt Reinier Thijs van Sena, dat de belangen behartigt van muzikanten en platenmaatschappijen. Muziek die bij Sena wordt aangemeld staat eigenlijk altijd op cd. "Het cassettebandje is ernaast. Een beginnend bandje verdwijnt in de massa van streamingdiensten als Spotify, YouTube en programma's als iTunes. Met een cassettebandje maak je je zichtbaar."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234