Donderdag 14/11/2019

Het cabaret van een gefragmenteerde wereld

dans

xavier lukomski en théâtre des 2 eaux breien vervolg aan 'harms I'

Brussel / Van onze medewerker

Tom Rummens

Daniil Ivanovitsj Ioevatsjov is zijn naam, maar de Russische schrijver liet zich liever aanspreken als Daniil Charms. Later werd dat Daniil Harms: van "betovering" naar "kwaad" dus en dat is begrijpelijk. Achter de luchtige humor waardoor Harms' verhalen aan de oppervlakte worden gekenmerkt, gaapt immers een mensbeeld dat negatief tot gewelddadig is. Harms werd geboren in 1905 in Sint-Petersburg. 37 jaar later sterft hij, hoogstwaarschijnlijk door uithongering, in een psychiatrische instelling.

Theatermaker Xavier Lukomski, afkomstig uit Frankrijk maar al twintig jaar woonachtig en werkzaam in Brussel, raakte door het werk van Harms geboeid en maakte er in 1996, samen met zijn gezelschap Théâtre des 2 eaux, een voorstelling over, Donne-moi tes yeux, j'ouvrirai une fenêtre sur ma caboche. Die productie wordt op het KunstenFESTIVALdesArts hernomen, in combinatie met een nieuwe creatie, Crève! Tu n'as pas d'âme, ook geïnspireerd op de novellen van Harms. Afgekort heten de voorstellingen Harms I en Harms II. Drie uur wordt het publiek door Lukomski en de zijnen rondgeleid in een bevreemdende wereld van clownerieën. Grote verhalen moet je in deze voorstellingen dan ook niet verwachten. In de plaats daarvan staat, conform aan het basismateriaal, een zeer anekdotische aanpak. Tientallen verhaaltjes worden geserveerd, vaak gelardeerd met een absurdistisch-filosofische grondtoon en steevast gebrandmerkt door een gebrek aan plot of einde.

Dat het vooral om afzonderlijke nummertjes gaat, wordt ook aangegeven door de aanwezigheid van cijfers op de kostuums van de personages. Een grote drie op de pet, een vijf op een vest. Duidelijke verbanden of systemen zitten er niet achter. Het Brusselse Théâtre des Tanneurs, één van de vaste gastheren voor Lukomski's theaterwerk, is met andere woorden een vrolijk cabaret geworden, waarin de opgevoerde nummertjes talrijk zijn en de grappen divers. Té talrijk eigenlijk, waardoor het geheel langdradig wordt en jammer genoeg ook lang niet divers genoeg om het grootse geheel echt interessant te houden. Ondanks een aantal mooie beelden en enkele leuke vondsten overtuigt het tweeluik als theaterstuk dus niet. Daarvoor is de aanpak vele keren te eenzijdig, vallen de acteurs te vaak terug op al gebruikte trucjes en worden de verhaaltjes na een tijd ook al te doorzichtig en voorspelbaar.

WIE: Théâtre des 2 Eaux in een regie van Xavier Lukomski WAT: Harms I en Harms II WAAR EN WANNEER: Nog tot 25 mei in Le Théâtre des Tanneurs te Brussel. Info en kaartjes www.kunstenfestivaldesarts.be of 070/22.21.99ONS OORDEEL: Het basismateriaal is erg interessant, maar de vertaling naar een theatraal tweeluik melkt dat materiaal al te zeer uit.Fragment uit Harms II.(Foto Jorge Leon)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234