Dinsdag 01/12/2020

Het betere snuffelwerk

Kwatongen beweren dat klassieke componisten nooit veel begrepen hebben van jazz. Toch hebben veel componisten zijsprongen richting jazz gemaakt. Het Brussels Jazz Orchestra (BJO) en I Solisti del Vento nemen in hun programma Close Encounters de proef op de som.

Klassiek en jazz: de ene wereld zweert bij het primaat van de partituur, de tweede bij de vrijheid van de uitvoerder. De directe confrontatie en versmelting van beide is nog altijd vrij zeldzaam, maar ze bestaat. Denk aan bepaalde composities van John Zorn, bijvoorbeeld zijn door middeleeuwse polyfonie geïnspireerd werk. Denk ook aan de opera's van Anthony Braxton, die van de uitvoerders uiterste creativiteit vergen.

Zo ver gaan het BJO (onder leiding van Frank Vaganée) en I Solisti (onder leiding van Etienne Siebens) niet. De titel van hun eerste samenwerking, Close Encounters, is goed gekozen want het is alsof de ensembles elkaars kwaliteiten gaan besnuffelen. Ze doen dat in een drietal oude composities, één moderner stuk en nieuw werk van Bert Joris en Frank Vaganée.

Over het programma is alvast goed nagedacht. Een vanzelfsprekende ingang was 'Ebony Concerto' van Stravinsky, dat de componist in 1946 bedacht voor het swingorkest van Woody Herman. Stravinsky was duidelijk in een frivole bui en amuseerde zich met gesyncopeerde ritmiek. Maar de meeste jazzmuzikanten vinden dit een te strak pak, wat ook te horen is op de opname met Herman. Frank Vaganée liet weten dat hij niet van plan is om er met alle macht meer swing uit te krijgen dan erin zit.

Bij Stravinsky krijgt de partituur dus voorrang, en dat zal wellicht ook zo zijn bij 'A Jazz Symphony' van George Antheil en bij het amusante 'Prelude, Fugue and Riffs' van Leonard Bernstein. Ook die laafde zich aan jazz, zij het met een duidelijk groter inzicht in de mogelijkheden van het genre. Maar ook hij betonneerde alles muurvast en liet niets over aan het toeval of de inspiratie van het moment.

De vraag is of de overige werken meer vrijheid toelaten. Zo is het uitkijken naar 'No Let Up' van de Brit Marc-Anthony Turnage, een werk vol 'irritante ritmes' en een intensiteit die zweet op de voorhoofden moet toveren. Ook Bert Joris liet weten dat zijn werk vooral jazz zal zijn, aangevuld met de kleuren van I Solisti. Laat het snuffelen beginnen.

BJO & I Solisti del Vento, Close Encounters, op 22/1 in Antwerpen (www.desingel.be), op 11/2 in Brussel (www.bozar.be), op 12/2 in Bornem (www.terdilft.be)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234