Dinsdag 19/11/2019

Het 'betere boek' houdt stand

Dat Jeroen Meus in boekvorm over de toonbank rolt op de Boekenbeurs, wist u al. Maar zijn er ook literaire boeken die het verschil maken in Antwerp Expo? Met nog twee dagen Boekenbeurs voor de boeg mogen onder meer Stefan Brijs, Herman Brusselmans en Erwin Mortier zich al in de handen wrijven.

Je moet al verdoofde smaakpapillen hebben om de kookboekenhype aan je te laten voorbijgaan op de Boekenbeurs. Het is al ten overvloede gezegd: de ongekroonde keizers van de boekenverkoop zijn Jeroen Meus (Dagelijkse kost 1 en 2) en Piet Huysentruyt (SOS Piet). En als beide heren signeren ontstaan er op slag monsterfiles. "Toch maar beter niet vergeten dat de Boekenbeurs ook een literair evenement is. Bijna alle nevenactiviteiten hebben een literaire inslag", zegt Boek.be-directeur Geert Joris. "Bovendien trekken ze meestal volle zalen." Zo mocht gisteren jeugdboekenauteur Jan Terlouw het publiek begeesteren.

Toch zorgt een rondgang bij een aantal toonaangevende uitgevers op de beurs voor verwarring. Over de draagwijdte van het begrip 'literair' kan gebakkeleid worden, net als over de schemerzone literaire non-fictie. Bij Lannoo willen ze ons bijvoorbeeld eerst doen geloven dat hun geldezeltje Santa Montefiore ook tot de schone letteren behoort. Niet dus.

Sinds enige tijd heeft de uitgeverij, die een van de ruimste beursstands heeft, met de aanhechting van Meulenhoff wel degelijk een literaire poot in huis. Marketingverantwoordelijke Mieke Deprez: "Een drietal uitschieters bij ons. Verrassend genoeg is dat de Nobelprijswinnaar van vorig jaar Mario Vargas Llosa met De droom van de Kelt en de debuutroman HhhH van Laurent Binet, over Heinrich Himmler. Die doet het al een tijdje prima en blijft op de Boekenbeurs ook hoge toppen scheren. En zeker het vermelden waard is de vertaling van Maurice Maeterlinck Bulles bleues, zijn herinneringen over Gent, net als Cyriel Buysses De vrolijke tocht, de heruitgave naar aanleiding van de Klara-radioserie met Michiel Hendryckx."

Stefan Brijs mag zich ongetwijfeld in de handen wrijven. Zijn uit de kluiten gewassen roman Post voor mevrouw Bromley is de literaire titel die het best boert. Het boek over de Eerste Wereldoorlog is - na uiteraard Pieter Aspe - de best verkopende fictietitel van de beurs, ook bij de Co-Librostand.

VBK Uitgevers, die Brijs' uitgever Atlas overkoepelt, ziet als gevolg daarvan ook hernieuwde interesse voor De engelenmaker, de roman waarmee hij doorbrak naar het brede publiek en al honderdduizenden exemplaren van verkocht. Dimitri Verhulsts De intrede van Christus in Brussel, Booker Prizewinnaar Julian Barnes (Alsof het voorbij is) en Haruki Murakami (met de fraai geïllustreerde novelle Slaap) zijn bij VBK eveneens gewilde waar.

Johan de Kooning, directeur-uitgever bij WPG, dat onder meer Prometheus, De Arbeiderspers en De Bezige Bij overkoepelt, heeft op zijn literair verkooplijstje Herman Brusselmans hoog staan, met De biografie van John Muts, net als het Alzheimerboek van Erwin Mortier, Gestameld liedboek. "Inzake non-fictie is het bijzonder opmerkelijk hoezeer De Vloek van Osama van Rudi Vranckx aanslaat."

De Kooning signaleert verder ook een sterke verkoop van het Franse chansonboek van Bart van Loo en nog steeds David Van Reybroucks Congo. "Toch realiseren we globaal gezien wat minder omzet dan vorig jaar. Toen merkten wij de impact van de dood van Harry Mulisch en de AKO Literatuurprijs voor Van Reybrouck, en het fenomeen Stephenie Meyer."

Bij het Poëziecentrum zien ze vijf bekende Vlaamse dichters die de kopers verleiden: Leonard Nolens, Bart Moeyaert, Jotie T'Hooft, Herman De Coninck en in mindere mate Stefan Hertmans. Ook de kinderpoëzie doet het goed. De poëziekoper blijkt redelijk behoudsgezind. Nolens' laatste bundel Zeg aan de kinderen dat wij niet deugen schuift het meest over de toonbank, net als ouder werk van Moeyaert (Gedichten voor gelukkige mensen en Verzamel de liefde). Jotie T'Hooft, poète maudit die op zijn 21ste zichzelf door drugs van het leven beroofde, lijkt voor Vlamingen de verzinnebeelding van poëzie. Zowel zijn Verzameld werk als de onlangs wegens plagiaat in opspraak gekomen fotobiografie van Marie Lesy over T'Hooft zijn verkooptoppers bij het Poëziecentrum. "Poëzie een bedreigd genre? Dat voelen wij hier helemaal niet", luidt het in koor.

Dan nog even afstappen bij drie uitgevers die het eerder van de non-fictie moeten hebben. André Van Halewyck, die met Jeroen Meus in huis gebeiteld zit, wijst ons op een paar andere non-fictieboeken die het bij hem uitstekend doen: De weg naar het Avondland van Jan Leyers en Jef Lambrechts De Arabische revolutie, evenals het mucoviscidoseboek Voor claire van Frauke Joossen.

Uitgeverij Vrijdag scoort met het boek van Tom Vandyck, Amerika zoals het is. Bij het nog jonge Luster is het verbazend genoeg geen nieuw boek dat brokken maakt, maar Het verdriet van de mediawatcher van Marc Didden. "Ook onze reeks De essentie, handzame boekjes die een bepaald onderwerp omkaderen, gaan vlot weg, in bijzonder de deeltjes die Etienne Vermeersch schreef."

Wat tot de conclusie leidt dat ondanks de crisis en ondanks alle thriller-, kinderboeken en kookboekenovervloed 'het betere boek' zich redelijk kranig weet te handhaven op de beurs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234