Woensdag 20/10/2021

Het beste uit twee werelden

Elvis Costello uitmuntend in de Carré te Amsterdam

Elvis Costello is het soort popartiest dat met de dag zeldzamer wordt: laat zich niet in een keurslijf wurmen, maakt uitstapjes naar klassiek en avant-garde, en heeft al een handvol soundtracks achter zijn naam staan. Op Painted From Memory, zijn jongste plaat, bundelt de vierenveertigjarige Ier de krachten met Burt Bacharach, een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, en de absolute held van Costello. Die cd was maandagavond de aanleiding voor een uitmuntend optreden in de Amsterdamse Carré.

Het was de bedoeling dat na de plaat een gezamenlijke tournee op touw zou worden gezet, maar na een paar concerten bleek dat Bacharach - intussen een gezonde zeventiger - het fysiek niet meer aankon om maanden achter elkaar elke avond twee uur op het podium te staan. Bijgevolg vroeg Costello aan Steve Nieve, een pianist met wie hij in de afgelopen 20 jaar al vaker samenwerkte, om Bacharachs plaats in te nemen. Een uitstekend idee, want wie zich de vorige doortocht van het duo herinnert (of een van de gelukkigen was die een zeldzaam exemplaar van de vijfdelige live-box For The First Time In America kon bemachtigen) weet dat beide heren met beperkte middelen maximale resultaten boeken.

Dat was dit keer niet anders. Een vleugelpiano, een akoestische gitaar en een thermoskan koffie volstonden om tweeduizend euforische fans de avond van hun leven te bezorgen. In deze intimistische setting viel het des te meer op dat Costello nog steeds tot de beste songschrijvers ter wereld behoort. Niet alleen beschikt The Imposter over een benijdenswaardig taalgevoel en is hij een meester in het verzinnen van intelligente woordgrapjes ("I don't know if you're loving somebody, I only know it isn't mine"), ook wisselde hij lichtvoetige nummers als 'Veronica', 'Girl's Talk' en het van Van Morrison geleende 'Jackie Wilson Said' af met meer ingetogen werk.

Eigenlijk is Costello de ontbrekende schakel tussen Lennon en McCartney: hoewel hij in zijn cassante teksten vaak met scherp schiet, duiden de composities zonder uitzondering op een diepgewortelde liefde voor een pakkende melodie. Dat kwam nog het best tot uiting in de uit Painted From Memory gelichte nummers, die muzikaal aansloten bij Bacharachs klassieke werk voor Dionne Warwick en Dusty Springfield. Vooral de schaamteloos romantische titelsong en het hartverscheurende 'I Still Have That Other Girl' klonken indrukwekkend, niet in de laatste plaats omdat Costello als zanger de laatste jaren een enorme vooruitgang boekte.

Nieves pianospel was gedreven en efficiënt, en gaf een idee van hoe Mozart had geklonken mocht hij de punkperiode hebben meegemaakt. Costello verkeerde in een uitstekend humeur, en profileerde zich tussen de nummers als een verdienstelijk stand-up comedian. Hij rakelde anekdotes op, schetste het ontstaan van de songs en zette tijdens 'Fever' een hilarische parodie neer van de andere Elvis die regelmatig in een hamburgertent wordt gesignaleerd.

Ook toen hij zijn pianist halverwege het concert een plaspauze gunde, bleef iedereen keurig bij de les. Geen wonder, want de zanger pikte feilloos de beste songs uit zijn repertoire, en putte eveneens uit minder bekend materiaal. 'Indoor Fireworks' klonk nog net zo gepassioneerd als tien jaar geleden, en ook toen Costello terugviel op oude hits als 'Accidents Will Happen' of '(I Don't Want To Go To) Chelsea', vertolkte hij die met een aanstekelijk enthousiasme. Het enige niet eerder verschenen nummer in de set, het met Nieve geschreven 'Passion Fighter', deed bovendien vermoeden dat de samenwerking niet tot de live-optredens beperkt zal blijven, maar ooit in een duoplaat zal resulteren.

Costello en Nieve werden liefst vier keer teruggeroepen. De eerste keer vermomden ze zich als onvervalste bluesmen tijdens 'Inch By Inch' en 'Shallow Grave', nadien etaleerden ze hun liefde voor jazz in het huiveringwekkende 'Almost Blue', dat net als 'I Want You' (kippenvel, warm en koud tegelijk...) tot de uitschieters behoorde in een set die alleen maar uit hoogtepunten bestond. Het is ontzettend jammer dat Costello zijn wegenkaarten in dezelfde winkel schijnt te kopen als Bruce Springsteen. De Belgische kaarten zijn daar uitgeput.

Bart Steenhaut

Painted From Memory verschijnt op 26 april in een speciale tour-editie met een extra cd, waarop vijf livetracks, opgenomen met Burt Bacharach.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234