Maandag 14/10/2019

Kerstgeschenken

Het beste kerstcadeau is simpelweg wat je nodig hebt

Darth Vader als kerstgeschenk: "In een cadeau moet er normaal toch een element van verrassing zitten." Beeld Stefaan Temmerman

Geef geen cadeau waarmee je de ontvanger hoopt te overweldigen, want de kans is groot dat het op zolder belandt. Of op eBay. Koop gewoon wat mensen echt willen of nodig hebben - er bestaan trucs om te weten te komen wat dat is.

Mik niet op de grote verrassing bij het kiezen van kerstcadeaus, ontvangers zitten heus niet te wachten op sensationele geschenken. Nieuw onderzoek van professor marketing Jeff Galak (Carnegie Mellon University) toont dat we vooral cadeaus willen die we effectief kunnen gebruiken. Zelfs als die minder kosten dan duur gerief waar we niets mee zijn.

Daarmee is er eindelijk een oplossing voor het probleem dat professor toegepaste economische wetenschappen Joel Waldfogel (Wharton School, Pennsylvania) al in 2009 aankaartte. Zijn boek Scroogenomics was één lang pleidooi om helemaal géén kerstcadeaus meer te kopen. "Geldverspilling!", vond Waldfogel, die aanstipte dat we er geen flauw benul van hebben wat we moeten kopen om iemand tevreden te stellen.

Complete mismatch

"Cadeaus openen is meestal een teleurstelling, tenzij je echt weet wat erin zit", erkent Lauren Heeffer (29) uit Brussel. Al enkele jaren weet zij op voorhand wat ze zal krijgen voor kerst. "Ons gezin heeft op Facebook een gesloten groep, daarin post ik wat ik wil, met de links erbij", vertelt Lauren. "Mijn ouders zitten regelmatig in het buitenland, dus bestellen ze online en laten de cadeaus bij mij leveren. Dat klinkt misschien minder gezellig dan cadeaus openen rond de kerstboom, maar er is niets gezelligs aan brol die je niet gebruikt of doorverkoopt. Vroeger waren cadeaus vaak een complete mismatch."

De methode staat nog niet volledig op punt. "Vorig jaar had ik op Facebook een advertentie gemaakt, maar die hebben mijn ouders blijkbaar niet gezien", lacht Lauren. "Het was een tip voor een kookpot van Le Creuset. Ik heb hem nog niet ontvangen, wie weet lezen ze het nu in de krant."

Veerle T'Kindt (33) uit Wondelgem kan zich de tijd niet meer herinneren dat ze niet wist wat er in het pakje zou zitten dat ze mocht openprutsen. Met haar zussen en ouders heeft ze jaren geleden al afgesproken: iedereen geeft één pakje en iedereen laat op voorhand weten wat hij wil. "De voornaamste verrassing is dat je niet weet van wie je je pakje zult krijgen", zegt ze.

Dat maakt het voor iedereen een stuk aangenamer. "Daarvoor was het altijd lastig om te bedenken wie wat moest hebben", zucht Veerle. "Ik heb toen cadeaus gekregen die nu nog in hun verpakking zitten. En ja, het waren dure. Dan krijg ik liever iets dat ik leuk vind of dat ik nodig heb."

Het gedacht telt

"Het is een beetje een perversie als mensen zelf hun cadeau bestellen", vindt professor economie en filosofie Antoon Vandevelde (KU Leuven). "In een cadeau moet er normaal toch een element van verrassing zitten. Het belangrijkste aan een gift is de relatie zelf: niet wat, maar hóé. Het is een moment van aandacht. In dat opzicht is het een goede raad dat mensen zich niet te moe moeten maken in de zoektocht naar pakjes."

Robin (33) uit Overmere heeft enkele jaren geleden de ideale oplossing gevonden. Vandaar dat hij niet met zijn achternaam in de krant wil: zijn omgeving heeft zijn trucje nog altijd niet doorprikt. Zonder dat hij nog maar naar de winkel is geweest, verkondigt hij dat hij zijn pakjes heeft gekocht. "De anderen willen dan dat ik een tip geef en ze beginnen te raden. Zo weet ik met zekerheid waarmee ik hen een plezier kan doen", onthult hij. Hijzelf vindt het niet zo belangrijk wat er in een cadeau zit: "Het is het gedacht dat telt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234