Maandag 06/12/2021

Het beste Britse televisieprogramma ooit

televisie

fans over 'fawlty towers'

Toen het eerbiedwaardige Britse Filminstituut (BFI) twee jaar geleden bij honderden programmamakers, acteurs, critici en academici een peiling uitvoerde, werd de komische serie Fawlty Towers met vlag en wimpel tot het beste Britse televisieprogramma ooit verkozen. 'De combinatie van een traditionele sitcom en de bijtende Monty-Python-humor maakten van de serie een weergaloos internationaal succes', aldus het BFI. Vijf prominente, geestige Vlamingen blijken er precies hetzelfde over te denken.

Guy Mortier, voormalig hoofdredacteur en huidig adviseur van Humo: 'De eeuwigheidswaarde zit in de formidabele scenario's'

"De eeuwigheidswaarde van Fawlty Towers zit in de formidabele scenario's: geweldig geestig, misschien ingewikkeld, maar zeer goed doordacht. Hoe krankzinnig actie en reactie ook op elkaar inwerken, alles klopt in dat merkwaardige universum. Boulevardtheater? Mij niet gelaten, maar dan wel van een hoogst superieure soort, dankzij het fantastische vakmanschap van John Cleese en niet te vergeten Connie Booth (Polly), die mee de scenario's schreef. Bovendien wordt er alom uitstekend geacteerd; de casting is ronduit schitterend. Denk, naast Cleese, maar aan de Major, aan Manuel, aan Sybil Fawlty: zelden heeft een ploeg acteurs dichter de perfectie benaderd.

"Toen de BBC de reeks begon uit te zenden, waren de verwachtingen zeer hooggespannen omdat John Cleese, het boegbeeld van Monty Python, erin meespeelde. Merkwaardig genoeg werd de eerste jaargang met zeer gemengde gevoelens ontvangen, vooral - denk ik - omdat Cleese na de baanbrekende, totaal nieuwe humor van Monty Python, voor het eigenlijk zeer klassieke genre van de sitcom koos. Ik herinner me dat ik er aanvankelijk ook sceptisch tegenaan keek, tussen de lachbuien door; maar toen Kees van Kooten me eens zei hoe fantastisch hij de serie wel vond, en hoeveel beter dan de tot trucs verworden laatste jaargangen van Monty Python, duwde ik mijn eigen vooroordelen - het waren er trouwens heel kleine (lacht) - opzij en bekeek ik Fawlty Towers zoals je het moet bekijken: als het beste van het beste in zijn genre.

"Of Fawlty Towers de tand des tijds nu beter heeft doorstaan dan Monty Python is dan ook geen echt zinnige vraag: Python is ongelooflijk vernieuwend geweest; het heeft niet alleen de weg vrijgemaakt voor ander fantastisch talent - de mannen van The Young Ones, Blackadder, noem maar op - heel veel van hun sketches zijn ook nu nog uiterst genietbaar. De constante is Cleese. De Heer geve hem nog vele levens."

Stany Crets, acteur: 'Goed boulevardtheater zoals dat tegenwoordig te weinig gebracht wordt'

"Fawlty Towers vond ik destijds, toen ik zeventien jaar was, fantastisch. Nu ontdek ik dat de kwaliteit van de serie voor de helft te maken heeft met de personages en de manier waarop ze gespeeld worden. De scenario's zijn echt niet zo sterk, dat merkte ik nadat ik ze gelezen had. Of lees de vertalingen van de scenario's maar eens, dan valt het nog meer op dat Fawlty Towers ideale situatiehumor is. Goed boulevardtheater, zoals dat tegenwoordig te weinig gebracht wordt.

"Ik hou wel meer van Fawlty Towers dan van Monty Python. Monty Python, ook een project van John Cleese, heeft een genre geïnstalleerd en was daardoor misschien vernieuwend, maar na een tijdje zie je toch te veel knipogen naar de happy few opduiken. Van Fawlty Towers herinner ik vooral de scene met de Duitsers - Don't mention the war! - natuurlijk. En er is ook zo'n scene waarin Polly zich als Sybil Fawlty, de vrouw van Basil, verkleedt omdat ze haar moet vervangen."

Geert Hoste, komiek: 'De personages blijven herkenbaar'

"Fawlty Towers is leuk: vooral vanwege de timing van de grappen. Ik ben een kind van de jaren zeventig: mijn generatie is opgegroeid met Monty Python, maar die humor is tegenwoordig echt wel gedateerd. Dat geldt niet voor Fawlty Towers, de personages die in deze serie optreden zijn echte iconen geworden die tot op de dag van vandaag bruikbaar én herkenbaar blijven. De serie wordt ook door een groter publiek geapprecieerd dan Monty Python. John Cleese heeft, door zijn Monty Python-verleden, Fawlty Towers natuurlijk ook een speciaal imago gegeven: meer kredietwaardigheid, als het ware. Vergelijk het een beetje met Guy Mortier die in FC De Kampioenen zou gaan figureren. Mensen die ingewikkelde theorieën over humor bedenken zouden op dat moment ook anders op zo'n serie reageren. (lacht) Don't mention the war! is geen favoriete scène neen. Andere favorieten ? Neen, dat is moeilijk, het is immers situatiehumor, niet?"

Tine Embrechts, actrice en zangeres: 'Ik lag onder tafel van het lachen'

"Wat ik me van Fawlty Towers herinner? Ik lag altijd onder tafel van het lachen toen ik ernaar keek. De Fawlty-ploeg acteert ook goed. Altijd afleveringen die goed in elkaar staken, over gecompliceerde misverstanden, meestal 'zwaar erover'. (lacht) Ook van Monty Python ben ik een grote fan. The Meaning of Life heb ik, denk ik, wel twintig keer gezien. In feite hou ik meer van Monty Python dan van Fawlty Towers omdat ik niet echt een Cleese-fan ben. Michael Palin, een ander lid van de Python-ploeg, vind ik beter."

Luc De Vos, zanger van de rockgroep Gorki en schrijver:

'Het is de perfecte sitcom'

"Toen ik tien jaar was keek ik al naar Fawlty Towers, de serie werd toen uitgezonden door de Nederlandse KRO. Ondertussen moet ik alle afleveringen al meer dan twintig keer gezien hebben. Destijds kon ik amper geloven dat er zoiets als Fawlty Towers kon bestaan. Als puber ben je ook zeer ontvankelijk voor zulke humor. Nu nog kan ik ervan genieten. Het is de perfecte sitcom. Niet dat ik - snobbish - vind dat er na Fawlty Towers niets goeds meer gemaakt is hoor. BBC-reeksen als The Office zijn ook uitstekend. Het is een soort van humor waarvan de wortels bij de schrijver Oscar Wilde liggen. Ik denk dan aan zijn komedie The Importance of Being Earnest (uit 1895, ArP).

"In Fawlty Towers gebeurt niets toevallig. Alles is functioneel. Humor mag niet freewheelen, alles moet met alles te maken hebben. Polly is naar mijn smaak te ernstig. Vaak vraag ik mij af wat ze in de reeks te zoeken heeft. Maar de Major is prachtig. Een drankorgel dat constant zit te zuipen en concentratieproblemen heeft. Humor hoeft voor mij niet experimenteel te zijn. Lach je, of lach je niet. Daar gaat het om."

Armand Plottier

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234