Donderdag 06/05/2021

Het belang van sexy lingerie

De jonge Isabel komt vanuit Californië naar Parijs om een tijdje door te brengen bij haar halfzus Roxeanne, die net door haar man verlaten is. In het vervolg komen volop de 'excentrieke' kantjes en kenmerken van zowel de Fransen als de Amerikanen aan bod, in het bijzonder op het vlak van huwelijk, overspel, liaison en echtscheiding.

Omwille van zijn stijlvolle en gesofistikeerde, op hoogstaande literatuur gebaseerde kostuumdrama's zoals A Room with a View, The Remains of the Day en Howards End, zijn mensen vaak verrast of verbaasd wanneer ze vernemen dat filmmaker James Ivory (°1928) wel degelijk een Amerikaan is, die meer bepaald in Californië geboren werd. Toeval of niet, maar in zijn werk stond en staat het thema van de cultuurschok vaak centraal, zoals in de Henry James-adaptaties The Europeans en The Bostonians, in het in Indië gesitueerde Heat and Dust en ook in de in Parijs gelokaliseerde historische films Quartet en Jefferson in Paris.

Zijn nieuwste film, de zedenkomedie Le Divorce, speelt zich eveneens in Parijs af en concentreert zich ook dit keer op een cultuurschok, namelijk die tussen Frankrijk en Amerika in het algemeen, maar in dit geval meer in het bijzonder op het vlak van huwelijk, overspel, liaisons en echtscheiding.

De jonge Isabel (rol van Kate Hudson) komt vanuit Californië naar Parijs om een tijdje door te brengen bij haar halfzus Roxeanne (rol van Naomi Watts), die met de Franse schilder Charles-Henri de Persand (rol van Melvil Poupaud) getrouwd is en zwanger van haar tweede kindje. De aankomst van Isabel is een duidelijk geval van 'bad timing', want Charles-Henri is net bezig het echtelijk dak te verlaten - hij vertrekt trouwens met de taxi waarmee Isabel van de luchthaven komt - omdat hij 'de liefde van zijn leven' ontmoet heeft.

Vanaf dat moment ontwikkelen zich in Le Divorce - via allerlei ontmoetingen en anekdotes - twee nauw met elkaar verbonden verhaallijnen. In eerste instantie zijn er de persoonlijke en juridische perikelen in verband met de echtscheiding. Voor Charles-Henri en zijn hoogburgerlijke familie - met zijn moeder (rol van Leslie Caron) als matriarchaal middenpunt - is dat een zaak die zo pragmatisch, zo snel en zo redelijk mogelijk moet worden afgehandeld. Maar voor Roxeanne is zo'n scheiding een diep emotioneel conflict, waarbij ze bij voorbeeld in één adem laat weten dat ze absoluut niet wil scheiden en dat ze Charles-Henri nooit meer wil zien. De andere narratieve draad volgt de manier waarop de jonge Isabel openbloeit in die voor haar zo exotische Franse (liefdes)cultuur, wat zich onder meer manifesteert in haar liaison met een getrouwde man, namelijk de conservatieve politicus Edgar Cosset (rol van Thierry Lhermitte), die ook nog de oom van Charles-Henri blijkt te zijn.

Het resultaat is een lichte en luchtige zedenkomedie, waarin de 'excentrieke' kantjes en kenmerken van zowel de Fransen als de Amerikanen aan bod komen. Excentriek staat hier wel degelijk tussen haakjes omdat beide bevolkingsgroepen dat uiteraard niet van zichzelf, maar wel van de anderen vinden. Op die manier wordt het voor ons natuurlijk nóg grappiger. Alhoewel de hoger geciteerde verhaallijnen voor een duidelijke structuur zorgen, functioneert Le Divorce, met zijn uitgebreide ensemble-cast, toch vooral als een vlotte opeenvolging van sketchmatige situaties, waarin bij voorbeeld de diuretische eigenschappen van asperges aan bod komen, de specifieke symboliek van sjaaltjes bij Franse vrouwen, waarom het nuttig is om vóór het vrijen een tisane van oranjebloesem en munt te drinken ('omdat het de lichaamssappen parfumeert'), de verschillen tussen het Amerikaanse familierecht en de Franse huwelijkscontracten, de reden waarom een dure, helrode Hermès-handtas een 'Kelly' genoemd wordt, de verklaring waarom 'un crime passionel' wél in Frankrijk maar niet in Amerika bestaat ('want daar plegen ze moorden voor geld of voor drugs'), het belang van sexy lingerie, enzovoort. Le Divorce graaft niet echt diep, maar biedt wel amusante ontspanning met scherpe weerhaakjes. En het is eens iets anders dan domme Bush-grappen (het adjectief hoort bij de eigennaam) en lacherige verwijzingen naar escargots en kikkerbilletjes.

Jan Temmerman

Amusante ontspanning met scherpe weerhaakjes

HHH

VERTOLKING Kate Hudson, Naomi Watts, Glenn Close, Thierry Lhermitte, Leslie Caron, Melvil Poopaud, Sam Waterston, Stockard Channing, Romain Duris, Bebe Neuwirth, Jean-Marc Barr, Matthew Modine, Stephen Fry, Thomas Lennon, Daniel Mesguich REGIE James Ivory GENRE Cultuurschok-komedie LAND USA SPEELDUUR 115 minuten

KORT SAMENGEVAT

Isabel, een jonge Amerikaanse vrouw, komt op bezoek bij haar zwangere halfzus in Parijs. Die ziet net haar Franse echtgenoot het huis verlaten en kampt de rest van de film met de echtscheidingsperikelen uit de titel, terwijl Isabel van haar kant openbloeit in die voor haar zo exotische Franse (liefdes)cultuur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234