Woensdag 18/05/2022

Het belang van een doorgeefluik

dans

kc monty en wpzimmer werken samen voor dansfestival amperdans

Van bij haar opening in maart vorig jaar kondigde de Antwerpse danswerkplaats wpZimmer aan dat ze enkel een werkplek en geen presentatieplek zou zijn. Voor het tonen van het ontwikkelde werk zou artistiek leidster Barbara Van Lindt op zoek gaan naar samenwerkingsverbanden met bestaande theaters of organisaties. Intussen werkte wpZimmer al samen met Villanella en CCBe. Deze week vormt Zimmer tandem met het Antwerpse Monty voor de eerste editie van een ruimdenkend dansfestival: Amperdans.

Antwerpen

Van onze medewerkster

Clara van den Broek

De reden voor de samenwerking is simpel volgens de organisatoren: 'Het was een aanbod dat we niet konden weigeren.' In casu: artistiek leider Denis Van Laeken van Monty stapte met een leuk idee naar Zimmer toe.

Wat voor een onweerstaanbaar idee was dat dan?

Denis Van Laeken: "Veel mensen met wie wij werken, maken waardevolle voorstellingen die ondanks hun kwaliteit moeilijk een afzetmarkt vinden in België en in het buitenland. Wij willen die mensen rond een concentratiemoment groeperen, en voor hen een opening forceren door internationale programmatoren uit te nodigen."

Steunen wpZimmer en Monty dan hetzelfde soort kunstenaars ?

Barbara Van Lindt: "Het profiel van wpZimmer is dat we geen profiel hebben. Ik ben niet geïnteresseerd in de creatie van een artistieke familie, een stroming of school. Onze missie is: het zowel praktisch als inhoudelijk ondersteunen van podiumkunstenaars die pas beginnen. Welke kunstenaars we kiezen, hangt af van intuïtieve beslissingen. Het hoofdcriterium is: 'Voegt zijn/haar werk iets toe aan wat er al is? Is het werk eigen? Heeft het de potentie een eigen plek in te nemen in het landschap?'"

Van Laeken: "De meeste dansvoorstellingen die wij ondersteunen zijn formele bewegingsvoorstellingen. Binnen dat gebied gebeurt de selectie intuïtief, volgens een gelijkaardig criterium: 'Wie zorgt voor nieuwe ontwikkelingen, wie voegt iets toe aan een landschap, wie draagt bij tot de ontwikkeling van de kunst?'"

Uw criteria zijn gelijkaardig en uw werking, Zimmer als werk- en Monty als presentatieplek, zijn complementair. Valt geen fusie te overwegen?

Van Lindt: "Als we functioneel kunnen samenwerken op momenten als deze, kunnen we voor de rest toch elk onze eigen weg blijven gaan? De kleinschaligheid van Zimmer past heel goed op de leest van het werk dat wij doen. Als je fusioneert, krijg je weer een veel ingewikkeldere organisatie, en dat leidt alleen maar af van onze hoofdtaak. Al onze middelen gaan nu naar het artistieke. De overheadkost is minimaal gehouden, net zoals het promotiebudget: via samenwerkingsverbanden kunnen we gebruikmaken van promotiekanalen die er al zijn."

Van Laeken: "Het is belangrijk dat Zimmer en Monty hun complementariteit behouden."

Van Lindt: "Monty en Zimmer ondersteunen kunstenaars in een verschillend stadium in hun evolutie. Zimmer werkt met weinig zelfstandige kunstenaars. Wij hebben slechts één activiteit: zorgen voor die kunstenaars. Kunstenaars die al wat verder staan, komen naar Monty. Monty heeft veel meer activiteiten, en kan zich niet exclusief bezighouden met intensieve begeleiding."

Van Laeken: "Zimmer is een doorgeefluik voor Monty, zoals Monty een doorgeefluik is voor grotere instellingen."

Hoe kwam het programma van Amperdans tot stand? Wie leverde wat?

Van Lindt: "De inbreng van Zimmer bestaat uit artiesten met wie we plannen (verder) te werken. Etienne Guilloteau, bijvoorbeeld, zal bij ons werken aan een voorstelling voor het najaar. Maar we brengen nu zijn afstudeerproject bij PARTS nog eens onder de aandacht. Bomba Suicida komt in maart en april in residentie in Monty en Zimmer. Edit Kaldor heeft al een kleine productie met Zimmer gemaakt, en we willen haar blijven ondersteunen voor een volgende voorstelling."

Van Laeken: "Van ons komen onder anderen mensen met wie we al een geschiedenis hebben, zoals Alexander Baervoets en David Hernandez. Ik vind de opdeling in een Monty- en een Zimmer-luik niet echt kloppen, want over alle voorstellingen of artiesten is er een consensus."

Van Lindt: "Het bindmiddel bestaat erin dat het artiesten zijn voor wie Monty en Zimmer zich engageren. Het programma bevat onze geloofsbrieven. Dat is een heel andere manier van programmeren dan te shoppen op allerlei internationale festivals. Met shoppen is niets mis, met dit programma laten wij onszelf ook zien."

De naam Amperdans suggereert dat er dansvoorstellingen op het programma staan in de ruime zin van het woord.

Van Lindt: "Het programma biedt inderdaad een uitnodiging om na te denken over wat dans is, met Swollip van Alexander Baervoets, met Carlos Pez González en Hooman Sharifi."

Van Laeken: "Er is ook een intellectueel oefenmoment, met de aanwezigheid van SARMA, het on-lineplatform voor dans- en performancekritiek. Ook daar wordt over dans nagedacht. Vier gerenommeerde buitenlandse critici zijn te gast: Helmut Ploebst (Oostenrijk), Natasha Hassiotis (Griekenland), Tang Fu Kuen (Singapore), en Marit Strømmen (Noorwegen)."

In het programma zit ook een aantal mensen die afkomstig zijn van de Brusselse dansschool PARTS, zoals Claire Croizé en Etienne Guilloteau. Hoe verhoudt u zich ten opzichte van die Brusselse scene?

Van Laeken: "Brussel is zowat een wereldcentrum voor dans geworden. Gelukkig heeft de subsidiegever tegenwoordig minder een kruideniersmentaliteit, en wordt ook projectgeld gegeven aan niet-Vlaamse mensen. Die kunstenaars moeten verder kunnen werken, en getoond worden. Aan de ene kant heb je dus kunstenaars met een beetje geld, aan de andere kant twee organisaties, 50 km verder, die hen verder kunnen ondersteunen."

Van Lindt: "Het is waar dat er in Antwerpen niet echt een dansklimaat is. Er is geen gemeenschap, geen weefsel. Maar dat is geen reden om Zimmer naar Brussel te verhuizen."

Van Laeken: "Integendeel. Ook voor theater heeft het lang geduurd vooraleer die theatergemeenschap zich installeerde. Voor halfweg de jaren tachtig was Antwerpen een stad van schilders en tekenaars. Misschien kan ook het dansweefsel zich verrijken. Naast Monty en Zimmer, brengen CCBe en deSingel systematisch dans. Een kwantitatieve opstapeling leidt tot een kwalitatieve overslag."

In Antwerpen heb je wel de aanwezigheid van het klassiek ballet...

Van Lindt: "Ja, maar voor samenwerking is er een minimum aan artistieke reden nodig, een gemeenschappelijke gevoeligheid."

Van Laeken: "En die is er niet."

Amperdans loopt van 26/02 t.e.m. 1/03 in wpZimmer en Monty, Antwerpen. Info en tickets: 03/238.91.81.

'Het bindmiddel bestaat erin dat het artiesten zijn voor wie we ons engageren'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234