Vrijdag 15/10/2021

Het begluren van de buren

Nadat tienerjongen Kale (rol van Shia LaBeouf, ook bekend uit Transformers) van rechtswege huisarrest heeft gekregen - een van de naweeën van een straffe proloog, die we hier niet mogen of willen verklappen - houdt hij zich onder meer onledig met het bespieden van zijn buren. En wat blijkt? In dit ogenschijnlijk saaie suburbia is er iets 'disturbing' aan de hand.

door Jan Temmerman

In eerste instantie zijn Kale, z'n schoolvriend Ronnie (rol van Aaron Yoo) en hun verrekijkers vooral geïnteresseerd in en geïntrigeerd door het mooie en sexy buurmeisje Ashley (rol van Sarah Roemer), die zopas in het naburige huis is komen wonen. Zij heeft natuurlijk snel door dat ze bespied wordt en speelt daar zelfs een beetje provocerend op in. Via schaarsgeklede yogasessies bijvoorbeeld, of de onvermijdelijke frisse duik in het zwembad.

Maar als de media nieuwsberichten beginnen te verspreiden over een seriemoordenaar, die in de omgeving aan het werk zou kunnen zijn, verlegt de belangstelling van het jonge trio - de betrapte Kale en Ronnie hebben inmiddels beschaamd en schuldbewust kennis gemaakt met de sensuele Ashley - zich naar de toch wel bizarre en dus volgens hen zéér verdachte gedragingen van hun nogal creepy kijkende overbuur (rol van David Morse). Als die dan ook nog belangstelling begint te tonen voor Kale's alleenstaande moeder (rol van Carrie-Anne Moss) dreigt de achterdocht van het drietal tot paranoïde hoogtes te pieken.

Omdat het begluren van buren nooit spannender in beeld werd gebracht dan in de klassieker Rear Window van Alfred Hitchcock uit 1954, ligt de vergelijking met deze tienerversie voor de hand. De rolstoel waaraan fotograaf James Stewart toen gekluisterd zat, is hier vervangen door de enkelband waarmee het huisarrest van Kale gecontroleerd kan worden. En de telelenzen van weleer hebben ook een technologische update gekregen via allerlei geavanceerde cameraatjes en andere gesofisticeerde gadgets. Interessant zijn ook de verwijzingen naar het inmiddels alledaagse voyeurisme van YouTube of de realitysoaps en andere uitwassen van trash-televisie.

Regisseur D.J. Caruso houdt het tempo snedig en spannend, zet de kijker samen met de protagonisten geregeld op het verkeerde been, schakelt vlotjes over en weer tussen tienerkomedie en volwassen thriller, maar laat zijn film naar het einde toe jammer genoeg ontsporen tot een pure horrorprent. Dat zou Hitchcock zelf nooit gedaan hebben.

JJJ

Regie D.J. Caruso

Vertolking Shia LaBeouf, David Morse, Sarah Roemer, Carrie-Anne Moss, Aaron Yoo

Land VS Speelduur 104 minuten

Voor liefhebbers van nagelbijtende suspense en tienerparanoia in suburbia.

Te mijden door wie vindt dat een klassieker als Rear Window zich niet laat adapteren.

Het tempo is snedig, maar aan het eind ontspoort de film tot een pure horrorprent

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234