Donderdag 01/10/2020

Het begin van de Robin Hood-legende

Als de IJslandse vulkaan geen as in het eten spuwt, zullen Russell Crowe, Cate Blanchett, Mark Strong, Max Von Sydow, Danny Huston en vele anderen uit de indrukwekkende cast van Robin Hood vanavond de rode loper van de beroemde trappen in Cannes bestijgen.

Filmfestival Cannes opent met epische actiefilm van Ridley Scott

Regisseur Ridley Scott zal jammer genoeg niet zelf aanwezig kunnen zijn bij de wereldpremière van zijn nieuwe actiefilm.

Het zal je maar overkomen: uitgenodigd worden om het belangrijkste filmfestival ter wereld te openen en dan van je dokter geen toestemming krijgen om aanwezig te zijn. ‘Doctor’s orders are the only thing that could keep me from being there’, liet Ridley Scott (°1936) in een persmededeling weten. Het herstel van een recente knie-operatie blijkt namelijk trager te verlopen dan verwacht.

Dat is niet alleen jammer voor de man zelf maar ook voor de verzamelde media, want de persconferentie zou zeker voor vuurwerk gezorgd hebben, gelet op de reputatie van Sir Ridley om zowel scherp als laconiek uit de hoek te komen. Bijvoorbeeld op de vraag waarom zijn versie van Robin Hood niet begint, maar eindigt met de mededeling: “And so the legend begins”. Dat is namelijk een van de meest opmerkelijke eigenaardigheden van dit project, dat ooit omschreven werd als “Gladiator with bows” maar dat inmiddels omgedoopt werd tot Robin begins. Een knipoog naar Batman begins, waarmee regisseur Christopher Nolan in 2005 de Batmanmythe nieuw leven inblies door er een prequel van te maken. Dat gebeurt hier dus ook. Het is pas helemaal op het einde dat het hoofdpersonage Robin - stevige vertolking van Russell Crowe, die nu al voor de vijfde keer met regisseur Ridley Scott samenwerkt - voor het eerst Robin Hood wordt genoemd en aanstalten maakt om zich met zijn merry men in de bossen rond Nottingham te vestigen.

Het grootste deel van deze ‘historische’ actiefilm heet hij namelijk Robin Longstride. Hij is een van de vele boogschutters die indertijd met koning Richard the Lionheart (rol van Danny Huston) op kruistocht is vertrokken. Wanneer de film ergens in de twaalfde eeuw een aanvang neemt, is Richard met zijn leger terug op weg naar huis, waarbij hij van de gelegenheid gebruik maakt om in Frankrijk enkele burchten te plunderen.

Door allerlei omstandigheden, die we hier uiteraard niet gaan verklappen, ziet Robin Longstride zich genoodzaakt de identiteit van een Engelse edelman aan te nemen - een narratieve ingreep die sterke herinneringen oproept aan Le Retour de Martin Guerre (met Gérard Depardieu) en zijn Amerikaanse remake Sommersby (met Richard Gere) - zodat hij bij zijn thuiskomst ook een echtgenote blijkt te hebben in de figuur van Marion Loxley - een kranige Cate Blanchett, die zich zeker niet als een damsel in distress gedraagt.

Vooraleer Robin aan zijn status van meest populaire, zij het legendarische, outlaw uit de Engelse geschiedenis kan beginnen werken - maar daarvoor zal men dus op een sequel moeten wachten - wordt een complex drama van politieke intrige, kerkelijke hypocrisie en koninklijke kuiperij geschetst. Met een snode King John (Oscar Isaac), voor wie regeren synoniem blijkt van steeds meer belastingen heffen.

De Engelse adel ziet dat niet zitten, maar een dreigende opstand wordt afgeleid door een buitenlandse vijand: de Franse koning Philippe (de Belgische acteur Jonathan Zaccaï), die een invasie op het oog heeft. Die militaire actie zorgt trouwens voor ontzettend spectaculaire actiesequenties op het strand, waarbij heel bewust geknipoogd wordt naar D-Day in het algemeen en Saving Private Ryan in het bijzonder. Er is zelfs een identiek onderwatershot, waarbij de kogels uit de Spielbergfilm vervangen zijn door pijlen, maar het bijhorende geluid is wel krek hetzelfde.

Kortom, wie zich aan een traditionele Robin Hood in maillot verwacht, is er aan voor de moeite. In ruil daarvoor krijgt de kijker wel een gespierde, grimmige en grootschalige actiefilm, waarin scenarist Brian Helgeland (die eerder al A Knight’s Tale met Heath Ledger regisseerde) voor een nieuwe, zeg maar revisionistische aanpak heeft gekozen. Moet kunnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234