Dinsdag 06/12/2022

Het beest is los in Brussel

17de Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film

Buiten schijnt af en toe een mooi lentezonnetje, maar in verduisterde zalen in Brussel komen monsters en mismaakten tot leven. Zo maakt vanavond het Spook van de Opera zijn wederoptreden in de Passage 44. Tot 27 maart vindt in Brussel het 17de Internationaal Festival van de Fantastische Film plaats.

In de nieuwe bewerking van het Spook van de Opera van Dario Argento speelt zijn dochter en fetisjactrice Asia de rol van de jonge sopraan Christine Daaé, het meisje op wie het spook verliefd wordt. Het fantoom wordt zonder masker vertolkt door Julian Sands, zijn monsterlijkheid bevindt zich aan de binnenkant. Met zijn lange grijze haren lijkt hij nog het meest op Bob uit Twin Peaks. Dat belet echter niet dat Argento geregeld voor rillingen zorgt, zoals men kan verwachten van deze meester van de Italiaanse horror-thriller, de giallo. De bloederige uitspattingen zullen door het uitbundige festivalpubliek ongetwijfeld onthaald worden op de nodige kreten en gelach.

Om te vermijden dat het festival louter met dit soort films geassocieerd zou worden, werd jarenlang de naam Internationaal Festival van de Fantastische Film, Science-Fiction & Thriller van Brussel gebruikt. Men gaat er nu van uit dat het publiek al enigszins vertrouwd is met het aanbod, want de twee laatste categorieën zijn uit de naam verdwenen, terwijl ze in de programmatie bewaard bleven. Zo valt het gitzwarte Seul contre tous van Gaspard Noë, overigens te gast op het festival, moeilijk in een bepaald kadertje te stoppen. De vergelijkingen met Straw Dogs en Taxi Driver die hier en daar gemaakt worden, roepen in elk geval grote verwachtingen op. Heel wat zachter gaat het eraan toe in de magisch-realistische wereld van Pleasantville, geregisseerd door Gary Ross. David Thewlis en Rachel Griffith zijn te zien in Divorcing Jack, Alan Rickman en Emma Thompson maken hun opwachting in Judas Kiss. Het gevarieerde aanbod wordt afgesloten met een klapper van formaat: eXistenZ van David Cronenberg.

Het festival biedt dit jaar ook een waaier van speciale secties en decentralisaties. In Cinema Nova kan men bijvoorbeeld terecht voor een aantal retrospectieven (Gaspar Noë, Dario Argento, Raoul Ruiz en eregast Peter Jackson), op diezelfde locatie grijpen ook vijf middernachtvertoningen plaats die de gore of splatter movie in de kijker zetten. Daarnaast wordt in een focus aangetoond dat de Deense cinema meer behelst dan het door Lars von Trier en Thomas Vinterberg opgestelde Dogma 95.

Voor het eerst wordt ook het geschreven woord - van literatuur, pulp, sprookjes en beeldverhalen tot rollenspelen - bedacht met een eigen hoekje. 'Imaginaire '99' bestaat uit een aantal conferenties, rondetafelgesprekken en huldigingen. Onder de aanwezigen bevinden zich Graham Masterton, Stephen Baxter, Brian Stableford, Pierre Pelot, Cazat en vele anderen.

Als steeds werd de omgeving van het gebeuren opgesmukt met tentoonstellingen van bekende en minder bekende kunstenaars. Even traditioneel wordt het feest van de fantastiek afgesloten met het Bal der Vampieren. Tot 27 maart blijft Brussel de Europese hoofdstad van de verbeelding. (LW)

Festival van de Fantastische Film tot 27 maart in Passage 44, Kruidtuinlaan 44 en in Nova Arenbergstraat 3, 1000 Brussel

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234