Zaterdag 28/11/2020

'Het bedrog van Manu Chao'

Cult. vraagt iemand een hele week lang naar zijn voorkeuren, gewoontes en bizarre trekjes. Deze week: Bert Verbeke. Tijdens de Gentse Feesten speelt de ex-Thuis-acteur maar liefst 21 voorstellingen in 10 dagen. Vandaag vertelt hij over muzikale voorkeuren.

Belandt u wel eens te midden van een grote massa, staand met een plastic bekertje in de hand?

"Mijn zomer is niet geslaagd als ik geen festival heb gedaan. Ik heb de traditie om minstens een dag een pop/rockfestival en een jazzfestival te doen. Niet dat ik iets ken van jazz, ik heb uitsluitend klassiekers als Miles Davis en John Coltrane in de kast staan. Mijn kennis is beperkt, maar ik kan ontzettend genieten van het livegegeven."

Wat is uw meest memorabele concert?

"Mijn eerste concert als 15-jarige: Zita Swoon in de Vooruit, voor 500 frank. Ik heb nog jarenlang mijn ticket bijgehouden. Een zwart kaartje met de groepsnaam in een soort Comic Sans. Ik herinner me dat Stef Kamil Carlens alleen opkwam en meteen zijn band voorstelde. Als puber heb ik dat met mijn eigen groepje vaak nagedaan. Heel cool."

En welk concert was zijn geld absoluut niet waard?

"Manu Chao op Werchter, wat een bedrog. De tienduizenden mensen rond mij geven me vast ongelijk, die waren aan het dansen, maar ik vond het vreselijk. Het was totaal niet de sound van zijn intieme plaatje. Meneerke Manu Chao dacht vast: ik sta op het hoofdpodium, de mensen moeten shaken. Alex Callier die achteraf moest spelen, noemde het 'kermismuziek'."

Welk nummer wordt u nooit of te nimmer beu?

"In het klassieke genre: 'Jeux d'eaux' van Ravel, het solopianowerk kan ik eindeloos beluisteren. In de pop/rockmuziek denk ik aan iets van de Deense band Mew. 'Am I Wry? No' is een fenomenaal nummer, met een waanzinnige structuur waarvan mijn mond blijft openvallen. Zoek de albumversie maar eens op."

Welk bandlid zou u kunnen zijn en waarom?

"Soms vraag ik mezelf af of ik op muzikaal vlak wel zo'n teamspeler ben. Ik speel graag samen, maar het vraagt extra concentratie. Misschien kom ik wel het meest tot mijn recht alleen op een podium."

Wie zou er op uw begrafenis mogen komen zingen?

"An Pierlé, Agnes Obel of Tori Amos. Een vrouw achter de piano vind ik heel schoon."

Waar krijgen ze u geen tweede keer meer naartoe?

"Overal waar de muziek te luid staat. Ik heb op maat gemaakte oordoppen en toch is dat vaak onvoldoende. Dat klopt niet. Ik snap niet dat mensen nog zonder oordoppen naar een festival gaan. En tegelijk is dat erg paradoxaal. Waarom kan het niet gewoon wat stiller?"

Naamloze Gebeurtenis (20-24/07), NTGent Arca. Revue Romain Hermixt (15-19/07) en Schoon Ogen (15-23/07) in Minard, minard.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234