Zondag 27/09/2020

Het bedrijf dat baby's leerde spelen

Fisher-Price viert 75ste verjaardag met tentoonstelling in Speelgoedmuseum

Mechelen

Eigen berichtgeving

Kim Herbots

Kaarsjes boven op een piramide van gekleurde stapelringen: dat kan alleen maar de verjaardagstaart van Fisher-Price zijn. De speelgoedfabrikant, pionier op het gebied van babyspeeltjes, viert dit jaar zijn 75ste verjaardag. Nog tot 31 augustus presenteert het Mechels Speelgoedmuseum een portie jeugdsentiment.

Eigenlijk had het bedrijf Fisher-Price-Schelle moeten heten, naar de drie oprichters. "Maar Helen Schelle, de enige vrouw van de drie, kreeg geen vermelding", zegt Mark Wellens, conservator van het Speelgoedmuseum. "Ze was nochtans behoorlijk belangrijk: ze koos mee de nieuwe speeltjes en zorgde voor de distributie." Geen van de drie families heeft inmiddels nog iets in de pap te brokken. Sinds 1993 maakt Fisher-Price deel uit van speelgoedgigant Mattel. "Dat merk je aan hun producten", aldus Wellens. "Ze werken nu veel meer met licenties". Zo is er babyspeelgoed van Winnie the Pooh, Sesamstraat en Sponge Bob. "Als de hype eenmaal voorbij is, verdwijnen die speeltjes weer."

Dat is niet zo met de klassiekers: de boerderij draait al bijna veertig jaar mee en sinds 1962 hebben al meer dan 26 miljoen kinderen met de telefoon van Fisher-Price gespeeld. Pas een goede tien jaar geleden werd de draaischijf vervangen door toetsen. "De firma is Amerikaans en ook behoorlijk conservatief", vertelt Wellens. "Vooral in de jaren zeventig en tachtig werd wel geprobeerd om nieuwe dingen op de markt te brengen, knuffels en bouwspeelgoed bijvoorbeeld. Maar mensen associeerden dat niet met Fisher-Price en dus sloeg het niet aan." Andere dingen werden dan weer uit het gamma gehaald omdat ouders ze niet passend vonden. "Toen Lego en Playmobil met riddertjes en piraten voor de dag kwamen, heeft Fisher-Price dat ook geprobeerd, maar moeders en vaders vonden zo'n gewelddadig speelgoed niks voor peutertjes. Nu zitten er geen ridders meer bij het kasteel. Alleen nog maar een prinses.

"De eerste speeltjes waarmee Fisher-Price in 1930 op de markt kwam, waren de sixteen hopefuls. Zestien verschillende speeltjes die de toekomst van het bedrijf in handen hadden. Sloegen ze aan, dan was de trein vertrokken. Viel het tegen, dan kon de firma meteen de boeken sluiten. Het product was immers volslagen nieuw: tot die tijd was er amper babyspeelgoed. Een rammelaar was zowat het enige." Die eerste zestien speelgoedjes, waarvan er verschillende te bekijken zijn op de tentoonstelling, waren houten diertjes om voort te trekken en ze hadden wel degelijk succes. Van Snoopy Sniffer, een teckel aan een touwtje, werden in de loop der jaren maar liefst 10 miljoen exemplaren verkocht. Die eerste speeltjes waren niet bepaald goedkoop. Voor Dr. Doodle, een eend met dokterstas, betaalde je drie dollar. Een brood kostte in die dagen negen cent. "Na de wereldoorlog werd speelgoed veel democratischer", zegt Wellens. "In 1950 zat er voor het eerst plastic aan een Fisher-Price-speeltje: de vleugeltjes van de Buzzy Bee. Plastic drukte de prijs. Het gamma werd toen ook enorm uitgebreid."

Vooral op de Europese en Amerikaanse markt is Fisher-Price een erg grote speler. "Maar de speeltjes zijn niet overal hetzelfde", zegt Wellens. "Zo vind je in Wallonië of Frankrijk geen Sesamstraat-figuurtjes. Dat kennen ze daar niet. In Amerika zijn die dan weer razend populair. Omgekeerd is het gesteld met Geotrax, een treinset. Dat slaat hier veel beter aan dan in de VS. In Europa wordt er veel meer met de trein gereisd dan ginder, vandaar."

Volgens eigen zeggen heeft de speelgoedfabrikant, zeker in het segment van speelgoed voor de allerjongsten, amper te lijden onder de komst van allerlei concurrenten. "Als twee producten gelijkaardig zijn, zullen mensen toch voor de Fisher-Price versie kiezen", aldus Wellens. "Omdat ze dan voor kwaliteit kiezen. Dat de kwaliteit van dat andere speeltje waarschijnlijk even goed is, maakt niet uit. Het is de naambekendheid die het hem doet."

75 jaar Fisher-Price is nog tot 31 augustus te bekijken in het Speelgoedmuseum. Meer info: www.speelgoedmuseum.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234