Vrijdag 03/02/2023

'Het asbest vloog gewoon door de schoorsteen naar buiten'

Vier op vijf trams die in Brussel rijden, hebben een versnellingsbak die de kankerverwekkende stof asbest bevat. De Brusselse maatschappij voor het Openbaar Vervoer MIVB neemt binnenkort een speciaal daarvoor ingerichte, hermetisch afgesloten werkplaats in gebruik en investeert 100 miljoen frank in de sanering van 230 Brusselse tramstellen. 'Er is geen gevaar voor de tramreizigers', zegt de MIVB-directie. Toch deed die directie heel wat moeite om het initiatief binnenskamers te houden. Het initiatief, niet het asbest.

BRUSSEL.

EIGEN BERICHTGEVING

De taferelen in de werkplaats van het werkatelier Belgrade bij het Brusselse Zuidstation doen een beetje denken aan wat zich drie jaar geleden afspeelde in het Berlaymontgebouw. Een man in een luchtdicht wit pak en zware handschoenen loopt als een ruimtemannetje door verschillende sassen naar een hermetisch afgesloten ruimte. Daar worden het asbest uit de tramonderdelen verwijderd. In een hoek staat een luchtdichte vuilniszak klaar met het opschrift 'GEVAAR - ASBEST'. De man draagt een stofmasker om zich te beschermen tegen de rondvliegende asbestvezels, die worden opgezogen door een grote zuiveringsinstallatie. "In totaal moeten nog zo'n 200 trams gesaneerd worden", zei adjunct-directeur René Schoofs van de MIVB gisteren. "De reizigers lopen geen risico. Dit is gewoon een voorzorgsmaatregel."

Alle Brusselse trams - met uitzondering van de 51 nieuwe exemplaren van het moderne lagevloertram 2000 - krijgen een saneringsbeurt. Het gaat om de series PCC 7000, 7700 en 7900, die overal op het Brusselse net aanwezig zijn. De PCC 7000 is de moeder van alle stadstrams. Het symbool voor de oerdegelijke stadstram bolt al sinds 1951 door de Brusselse straten. In 1962 en 1979 volgden de varianten van het type 7700 en 7900, steeds met dezelfde krachtige motor. De tramstellen hadden maar één nadeel, zo bleek later. In zowat alle mogelijk denkbare onderdelen was asbest verwerkt. Terwijl asbest toen nog gold als het beste warmtebestendige bouwmateriaal, werd het gaandeweg het kwalijke synoniem voor 'kankerverwekkend'. "Toen de hetze rond het goedje losbrak, werd het asbest aan de binnenkant van de trams meteen verwijderd", vertelt MIVB-woordvoerder Leo Camerlynck. Vijf jaar geleden werd beslist om ook de 'elektrische koffers' en de remmen te saneren. Sinds enkele jaren zijn de versnellingsbakken aan de beurt. "Zij vormden eigenlijk geen risico bij normaal gebruik", zegt adjunct-directeur Schoofs. "Maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn."

Waar gebeurde de sanering van de tramstellen vroeger dan? "In een gewone werkplaats, maar met een goede ventilatie", verzekert adjunct-directeur Schoofs ons. In een afgelegen hoekje van het immense werkatelier Belgrade staat een ouderwetse cabine met vier stalen wanden. De 'goede ventilatie' is een enorme schoorsteen die op het dak van de cabine is gebouwd. Tot voor kort gebeurde een deel van de asbestsaneringen hier. Van hermetisch afgesloten sassen of ruimtemannetjes is hier geen sprake. "Eigenlijk is het een oude ontstoffingsmachine", zegt opzichter Richard Mehauden. "De werknemers hebben ze twintig jaar geleden zelf gebouwd. Ze was eigenlijk helemaal niet geschikt voor het verwijderen van asbest. Elke keer vloog het asbest hier gewoon door de schoorsteen in de buitenlucht." Het inspectiebureau AiB-Vincotte kwam metingen verrichten om te kijken of de toegelaten norm van asbestvezels overschreden werd. "Kort na het bezoek van die inspectie kregen wij te horen dat er een nieuwe cabine zou worden gebouwd", vertelt opzichter Mehauden. Of het asbest letterlijk de lucht in vloog, weet adjunct-directeur Schoofs niet. "Alleszins wezen de metingen uit dat de asbestvezels in de lucht geen gevaar vormden voor de werknemers", zegt Schoofs. "De resultaten bedroegen een tiende van de toegelaten norm."

Het gloednieuwe asbestlokaal wordt binnenkort in gebruik genomen. Vreemd genoeg gebeurt dat kennelijk zonder medeweten van het beheerscomité, dat zich moet buigen over elke investering die hoger ligt dan 30 miljoen frank. MIVB-voorzitter Werner Daem was gisteren nog niet officieel op de hoogte van het initatief. "Ik ontdekte het asbestlokaal vorige week toevallig tijdens een bezoek aan een van de werkateliers. Ik liep er langs en vroeg me af wat het was." De MIVB-baas begrijpt ook niet waarom de raad van bestuur niet werd geraadpleegd. "Ofwel is er niets aan de hand en dan moet het niet stiekem gebeuren", vindt Daem. "Ofwel is er wel iets aan de hand en dan is het zeker belangrijk dat het ter sprake komt." (AmB)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234