Woensdag 05/08/2020

Het Alcatel ness-gevoel

Het kantoorgebouw van de toekomst bestaat

Het bouwwerk van technologiereus Alcatel Bell staat achter de Antwerpse dierentuin in een buurt die sterk doet denken aan Manhattan, met veel glas en staal. 'Onze nieuwe locatie is zodanig ingericht dat iedereen, van toevallige bezoeker tot laborant, zich er in zijn sas voelt. Wij streven hier naar een culture of excellence', zegt woordvoerder Kris Keymeulen, die ons een rondleiding geeft.

door Marc Schoetens / Foto's Jimmy Kets

cht verdiepingen van het complex hebben een relaxruimte met de sfeer van een verschillend werelddeel, van Afrika tot Zuid-Amerika. Meubels, verlichting, afbeeldingen, tot de kleur van de verf op de wanden zorgen voor het exotische klimaat, hoewel de temperatuur overal dezelfde blijft. In Antarctica is het even koel als in Europa. Hier komen de werknemers niet alleen uitrusten in een comfortabele zetel met een drankje of een snack uit de automaat, indien nodig kunnen ze zich uitleven op tamtams, pianospelen of blazen op een didgeridoo.

Vooral de gong op de zesde verdieping, ook gekend als Azië, maakt een doordringend geluid dat hoorbaar is tot beneden in de grote glazen ontvangstruimte. Stefan Wilsens, van de sales support unit, komt af en toe naar de relaxruimte voor een flinke dreun tegen de koperen gong met gebruik van wat op een uit de kluiten gewassen wattenstaaf lijkt. "Dat doet echt deugd als het even tegenzit. Maar ook als ik in een euforische bui ben, wil ik me weleens naar de gong reppen. Het werkt in beide gevallen, en ik ben niet de enige hier die dat vindt."

Stefan is een van de 1.800 werknemers die onlangs de grote verhuis hebben meegemaakt van 'den Bell' op het Zuid naar de nieuwe plek op het Kievitplein achter de Zoo. "Het vroegere gebouw was oubollig, had een muffe geur en bovendien was het een echte doolhof met overal trappen, hoekjes en gangen. We staan bekend als een hightechbedrijf, dus vind ik het niet meer dan normaal dat we naar een futuristisch aandoend gebouw zijn verhuisd."

De inrichting, zowel van de werkvloer als van de plekken om te relaxen, vindt Stefan stimulerend. "Tijdens de middagpauze spreken we geregeld af in een ander werelddeel om er een koffie te drinken. Zuid-Amerika, op de vierde verdieping, vind ik het mooist. Waarom? De kleuren zijn prachtig en de ruimte doet het minst aan het werk denken." (lacht)

Kris Keymeulen, die ons, als ging het om een reis rond de wereld, van de ene verdieping naar de andere loodst, formuleert het officiëler: "De relaxruimtes dienen om de werknemers toe te laten in een andere omgeving en op een wat meer informele manier met elkaar te praten of een korte vergadering te beleggen."

In elk continent staat een ander instrument. Europa, dat op de tweede verdieping te vinden is, heeft witte fauteuils op rode tapijten. Er hangt een prachtige foto van gondels in een Venetiaans kanaal en er staat een harmonica. Op de zesde verdieping, met Zuid-Amerikaanse sfeer, staat een gitaar met een kartonnen bordje ernaast. 'Please do not retune. Some people do not tolerate this', luidt de boodschap. De tekst is uitsluitend in het Engels, allicht omdat hier zoveel werknemers en stagiairs van over de hele wereld bijeen zijn en er allerlei talen gesproken worden. In Noord-Amerika, op de tweede verdieping, staan enkele studenten uit Rusland en Oekraïne bij de drankenautomaat. Ze zijn pas gearriveerd en kunnen zich alleen maar uitspreken over de kwaliteit van hun bekertje koffie. Fabien Delmas is voor twee weken overgekomen van het Alcatelhoofdhuis in Parijs en vindt de Antwerpse vestiging un bon travail. "Noord-Amerika is leuk om even te ontspannen. Ik hou vooral van het licht, dat in elke ruimte anders is. Dat schept een mooie sfeer." Voor een foto wil hij graag poseren bij de zwarte Celestapiano tegen de muur, hoewel hij toegeeft geen noot muziek te kunnen spelen. Wordt die piano ooit wel gebruikt? Een groepje koffiedrinkers beweert van wel. "Wij verdenken een van onze collega's ervan dat hij hier na zijn uren komt oefenen. Na vijf uur 's avonds horen we tot in ons kantoor steeds hetzelfde deuntje, en hij zit kennelijk nog in een beginfase. We vragen ons trouwens af of die piano wel gestemd is."

Op de eerste verdieping, dat is in Afrika, gaat niemand op de nochtans erg uitnodigende poefs zitten. "Wij blijven staan terwijl jullie foto's nemen, anders zou men wel eens de foute indruk kunnen krijgen dat wij niets doen", lachen Tom Van Daele en Erik De Blieck. Na enig aandringen zijn ze bereid een demonstratie te geven op de klaarstaande djembés. "Even uitfreaken op die trommels kan goed doen", zegt Tom, "maar ik weet niet of ze er op deze verdieping allemaal mee opgezet zijn."

Op de Australische verdieping heeft de relaxruimte een opvallende roodbruine tint, net als de zo karakteristieke landschappen van dat verre continent. Het ligt voor de hand dat hier een didgeridoo bij hoort. "Er zijn er die al hebben geprobeerd, maar niemand weet hoe je dat instrument moet bespelen", klinkt het aan de drankenautomaat. "Er wordt beweerd dat je er een heel grote mond voor moet hebben. (gelach) Misschien moet er eerst een muziekleraar komen om het ons eens goed uit te leggen."

Woordvoerder Kris Keymeulen heeft tot dusver zelf weinig gebruikgemaakt van de relaxruimtes. "En ik heb nog geen behoefte gevoeld om me op een instrument te storten. (lacht) We hebben hier vier gebouwen en de relaxruimtes bevinden zich in het middelste. Het spreekt vanzelf dat vooral de werknemers die er het dichtst bij zitten, er ook het meest van gebruikmaken. Zelf zit ik nogal afgelegen. Voor mij is het minder evident om er even naartoe te wandelen, tenzij ik een Mars uit de automaat wil gaan halen."

Maar er is veel meer aan de hand dan koffiepauzes en gongslagen in het nieuwe Alcatelgebouw, officieel het Antwerp IP Transformation Center, dat 180 miljoen euro heeft gekost. Keymeulen: "De overschakeling vanuit het oude gebouw, dat van eind de jaren vijftig dateert, was zeer groot. Ik denk dat de werknemers de verhuis allemaal goed verteerd hebben. Alles is nieuw, maar zeer kwalitatief en stijlvol."

"Een van de belangrijkste drijfveren waarom we verhuisd zijn, is dat we hier een culture of excellence willen creëren. Iedereen moet zich hier goed kunnen voelen, zowel tijdens het werk als bij de niet-professionele bezigheden", zegt Keymeulen. "De nieuwe locatie moet ook een ideale plaats zijn waar we klanten, partners en andere bezoekers in de beste omstandigheden kunnen ontvangen."

Van de verhuis is ook gebruikgemaakt om de daad bij het woord te voeren van een groot mobiliteitsplan. "We zitten vlak naast het Centraal Station, waar de Thalys binnenkort zal rijden, en vlak bij een aantal belangrijke assen van De Lijn. Al 60% van onze werknemers laten de auto thuis en hebben voor het openbaar vervoer gekozen, dat volledig wordt terugbetaald." n

'Eilandjes' ook open voor niet-werknemers

Woordvoerder Kris Keymeulen ontvangt ons in het glazen atrium, de publieke ruimte waar iedereen vrij kan binnenstappen. Wie het bedrijf binnen wil voorbij de glazen poortjes moet zich wel eerst aanmelden en krijgt een badge. Ook de lounge, waar een automaat staat met liefst zeventien verschillende warme drankjes, staat open voor het publiek. We nemen plaats in de Rapa Nui, een van de vele vergaderzaaltjes genoemd naar een tropisch eiland. Ernaast, in Aruba, Ascension en Curaçao, zijn ze al van 's morgens vroeg in de weer. "Niet dat we er reclame rond maken, maar de 'eilandjes' zijn zodanig opgevat dat je er vrij binnen kunt. Ze zijn niet alleen bestemd voor onze werknemers. Je hoeft je zelfs niet aan te melden bij de receptie om een van de 'eilandjes' te mogen gebruiken voor een zakelijke of andere afspraak. Je kunt hier ook, zoals overal elders in de gebouwen, met een draadloze verbinding op het internet werken." Doen mensen dat ook? "Om eerlijk te zijn hebben we dat nog niet gemerkt. Wellicht komt dat omdat de omgeving er nog niet uitnodigend uitziet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234