Maandag 29/11/2021

Herstelplan moet verlies stelpen bij Xeikon

Resultaten

Bloedbad op de Nasdaq

Digitale drukker belooft tegen eind dit jaar weer winst

Een combinatie van nieuwe producten, lagere kosten en het omgooien van de verkoopstrategie moeten het Antwerpse Xeikon, een producent van digitale drukmachines, tegen eind dit jaar uit de rode cijfers halen.

Xeikon beleefde in 2000 een rampjaar. Het hightechbedrijf, dat in de loop van vorig jaar al een verlies en een tegenvallende omzet aangekondigd had, maakte gisteren cijfers bekend die nog onder de verwachtingen lagen. Zo daalde de omzet over het vierde kwartaal van 62,3 miljoen dollar in 1999 tot 43 miljoen dollar. Over het volledige jaar kwam de omzet uit op 173,4 miljoen dollar, een daling van 14 procent. Die teruglopende omzet had vooral te maken met technische problemen bij twee belangrijke types machines (de zwart-en-wit-machines en de CSP, een nieuwe machine die met losse vellen in plaats van rollen werkt) en met de instorting van de vraag bij Xerox en Agfa-Gevaert, twee van de belangrijkste klanten van Xeikon. Samen zorgden die in 1999 nog voor 39 procent van de totale omzet, vorig jaar was dat teruggevallen tot 17 procent.

Omdat Xeikon vorig jaar toch nog veel kosten maakte - vooral voor 'algemene' uitgaven, onderzoek en het aanhouden van een groter dan verwachte voorraad onverkochte machines - boekte het een bedrijfsverlies en zakte ook het nettoresultaat diep in het verlies. Over het volledige boekjaar kwam Xeikon uit op een nettoverlies van 24,6 miljoen dollar (1,057 miljard frank), of 83 dollarcent per aandeel, ook al een cijfer dat slechter was dan de marktverwachting.

Op de Nasdaq werd het aandeel, dat vorig jaar al de dieperik ingegaan was, gisteren afgeslacht. Na drie uur handel stond het op 4,5 dollar, een verlies van ruim 23 procent. Analisten van KBC Securities en Delta Lloyd gaven allebei een scherpe afwaardering.

Alfons Buts, de gedelegeerd bestuurder van Xeikon, hoopt met een herstructureringsplan al tegen eind dit jaar de digitale drukker weer aan winst te helpen. Het verlagen van de kosten is daarbij een eerste prioriteit, het verhelpen van de technische problemen aan de machines een tweede. Buts kondigde gisteren ook aan dat Xeikon zijn verkoopstrategie herziet. In plaats van 'naamloze' machines voor derden (zoals Xerox en Agfa) te maken, wil de digitale drukker veel meer onder eigen merknaam werken en meer investeren in eigen verkooporganisaties. Daarmee volgt het de strategie van zijn Israëlische aartsrivaal Indigo. Volgens Buts zou Xeikon al in de loop van dit jaar ook zijn brutowinstmarge - de winst na aftrek van de aankoopkosten voor grondstoffen, goederen en diensten - kunnen verhogen tot 38 procent, de ratio van 1999. Vorig jaar scoorde Xeikon daar een povere 29 procent.

Volgens Buts komt Xeikon door het verlies van vorig jaar niet in cash- of schuldproblemen. JS

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234