Woensdag 16/06/2021

Hengelen naar uw stem via Facebook en Google

Bart De Wever op een enorme banner voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Beeld PHOTO_NEWS
Bart De Wever op een enorme banner voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012.Beeld PHOTO_NEWS

Kopman Bart De Wever zal u de komende weken niet aankijken van op grote affiches op elke straathoek. N-VA lanceert wel een nooit geziene onlinecampagne, zo achterhaalde Het Laatste Nieuws. Budget voor vier weken 'precampagne': 300.000 euro.

Misschien werd u er ook al door verrast op YouTube: een 'banner' met daarop de kreet 'Verandering voor Vooruitgang', de verkiezingsslogan van N-VA. Een testje voor iets heel groots dat eraan komt, valt te horen bij de partij. Die stapt voor de precampagne (die loopt tot de start van de sperperiode)af van de klassieke reuzenaffiches en zet volop in op internet en sociale media.

"We willen deze keer vooral inzetten op inhoud, met concrete boodschappen gebracht door gewone mensen en gericht op meerdere doelgroepen. Zij brengen via filmpjes en advertenties getuigenissen over hoe zaken als hoge loonkosten en belastingdruk impact hebben op hun leven. Onze eigen mensen delen daarna mee wat N-VA daaraan wil doen", aldus woordvoerder Joachim Pohlmann.

Gericht inspelen op verschillende doelgroepen: dat neigt naar het aanwenden van de gegevens die een gebruiker aan Facebook prijsgeeft, zoals leeftijd, interesses en 'likes'. Zeer aantrekkelijk, maar ook link, gezien de privacybezwaren. N-VA houdt naar eigen zeggen de voet wat op de rem. "Alleen wie de Facebookpagina van N-VA tot zijn favorieten toevoegt, zal regelmatig boodschappen van de partij terugvinden op zijn tijdlijn. Voor betaalde advertenties op de site kunnen we wel heel gericht mensen aanspreken op basis van hun interesses, maar dat wordt maar een klein luikje, omdat je die advertenties niet te zien krijgt op smartphones", aldus Pohlmann.

Meest zichtbaar wordt het resultaat van de deal die de partij heeft gesloten met Google Ads, de advertentiedienst van Google die in ons land 'banners' plaatst op honderden publieke websites. N-VA heeft er iets voor over. 300.000 euro kan de hele campagne kosten. "Maar dat is de bovengrens. Het voordeel van online adverteren is dat je constant kunt bijsturen afhankelijk van de respons."

N-VA is niet de enige die volop 'social' gaat. Facebookgebruikers hebben de voorbije weken vast ook al een advertentie van John Crombez (sp.a) zien opduiken. "Ik heb al geruime tijd de grens van 5.000 vrienden bereikt en kan dus zelf geen nieuwe verzoeken meer versturen. Aangezien ik mijn pagina heel hard inzet om boodschappen te verspreiden, hoop ik er via de advertenties meer mensen naar toe te lokken. De service is goedkoop, al vanaf 10 euro kun je ruimte kopen", aldus Crombez.

Lees meer vandaag in De Morgen, ook digitaal beschikbaar. Abonnees lezen gratis digitaal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234