Donderdag 02/12/2021

NieuwsDiversiteit

Hema kiest voor een model met een stoma in nieuwe campagne en wordt overspoeld met lof

Hema koos voor de campagne de 28-jarige influencer Lynn Quanjel, die je zowel links als rechts op de foto afgebeeld ziet. Beeld NINA/Instagram @whoisthatblonde
Hema koos voor de campagne de 28-jarige influencer Lynn Quanjel, die je zowel links als rechts op de foto afgebeeld ziet.Beeld NINA/Instagram @whoisthatblonde

Hema is goed bezig in de strijd naar een meer inclusieve samenleving. De Nederlandse winkelketen zette in haar nieuwste campagne een model met een stoma in de schijnwerpers. De ster van het verhaal? De 28-jarige Lynn Quanjel, die op haar Instagrampagina openlijk praat over haar stoma en zelfliefde promoot.

In de campagne maakt Hema reclame voor naadloos ondergoed. Naast Lynn werkt het bedrijf samen met verschillende vrouwen van verscheidene leeftijden, maten en huidskleuren. Op slechts enkele uren tijd ontving de campagne ongelofelijk veel positieve reacties. Lynn Quanjel, het model dat gekozen werd, staat op Instagram bekend als whoisthatblonde, waar ze haar verhaal deelt met haar 48.000 volgers. Dat maakte haar de geknipte persoon voor een samenwerking als deze.

“Ik wist niet wat te verwachten”, schrijft ze onder een post. “Maar dit had ik niet zien aankomen. Hema ontving in totaal 13.000 likes en meer dan 700 comments, die stuk voor stuk diversiteit vierden. Dat is ongeveer tien keer meer reactie dan normaal.” Dat Hema iemand met een (onzichtbare) beperking koos voor een grootschalige campagne als deze, is dus een erg goede zaak.

Maar, zo haalt Lynn in de bovenstaande video aan, het probleem zit dieper. “Momenteel neemt het merendeel van de agentschappen geen⁠ diverse modellen aan, omdat ‘de klant daar niet om vraagt’. De reden dat de klant daar niet om vraagt, is omdat ze geld verdienen aan de ‘size zero’-industrie en niet inzien waarom ze zouden moeten veranderen. De enige manier om dit te verbeteren, is door alleen bedrijven te steunen die voor inclusieve modellen gaan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234