Maandag 25/01/2021

Helmut Lotti en co. weer in de clinch met populaire pers

BRUSSEL

Andere publicaties, zoals De Standaard en Het Belang van Limburg, die ook uitgebreid over de naaktfoto berichtten, ontsnappen aan de toorn van Lotti en co. ‘Aberrant’, vindt Thomas Siffer, hoofdredacteur van Story. ‘Lotti is de pedalen helemaal kwijt.’

Begin oktober vorig jaar liet Helmut Lotti weten dat hij voortaan niet meer met Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal en Story zou praten. Directe aanleiding was de berichtgeving van die drie publicaties over de zelfmoord van zangeres Yasmine. “Er is in die pers een verschuiving aan de gang waaraan ik niet mee wil werken”, liet Lotti toen weten. Wat volgde was een heftige discussie met evenveel voor- als tegenstanders van Lotti’s nieuwe mediakoers. Net nu die storm is gaan liggen, steekt de zanger opnieuw het vuur aan de lont. Lotti, Jelle Van Riet en Elisabeth Broekaert, de fotografe die de naaktfoto in kwestie maakte, lieten hun advocaat een aangetekend schrijven richten aan Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal en Story. Ze vinden dat die drie titels het auteursrecht dat op de foto rust en het recht op afbeelding van Van Riet hebben geschonden en eisen daarvoor een nog nader te bepalen schadevergoeding. Als de publicaties in kwestie daar niet op ingaan, volgen juridische stappen.Vooral het viseren van Story is opmerkelijk. Het blad schreef wel over de naaktfoto die zonder toestemming van Van Riet in De slimste mens opdook, maar liet de foto in kwestie niet zien. Toch vindt advocaat Jan-Diederik Lindemans dat Story boter op het hoofd heeft. “Hoewel u weliswaar de betreffende foto zelf niet hebt gepubliceerd, staat het vast dat u uitvoerig ruchtbaarheid hebt gegeven aan dit incident. Aldus zet u uw lezers als het ware aan tot het consulteren van ‘alle kranten’ voor meer details, inclusief ‘de bewuste naaktfoto’”, argumenteert Lindemans. “Omdat het bewuste beeld intussen op tal van locaties online is gereproduceerd en het dus zeer gemakkelijk terug te vinden is, moet zelfs een loutere verwijzing naar het beeld en de hetze die daar onlangs over is ontstaan gelijk worden geschakeld met een reproductie van de afbeelding”, vindt Lindemans.Siffer reageert woedend. “Lotti trekt als een blinde kruisvaarder ten strijde. Wij hebben altijd positief over hem bericht, hebben nooit zijn vuile was buiten gehangen en toch worden we keer op keer onder vuur genomen. Helmut wil enkel nog de ‘serieuze’ pers te woord staan. Dat hij in die interviews veel meer over zijn privéleven moet vrijgeven dan hij ooit in de zogenaamde roddelbladen heeft gedaan, neemt hij blijkbaar voor lief.”Dat Lotti het vooral op die populaire pers gemunt heeft, blijkt ook uit het selectieve karakter van de schadeclaims. Kranten als Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, De Standaard en Het Nieuwsblad, die net als Story over het incident schreven, kregen geen schrijven van Lotti’s advocaat in de bus.Ook Woestijnvis, de aanstoker van alle kwaad, slaagde erin om het brandje te blussen zonder dat daarbij advocaten te pas kwamen. “Wij erkennen dat we een fout hebben gemaakt”, vertelt Sam De Graeve, eindredacteur van De slimste mens. “Wij zijn na het incident steeds contact blijven houden met zowel Helmut en Jelle als de fotografe in kwestie. We willen onze goede relatie met de betrokkenen niet op het spel zetten.”Juridisch hoeft Siffer zich alvast weinig zorgen te maken, zo blijkt. Dirk Voorhoof, professor mediarecht verbonden aan de Universiteit Gent, laat er weinig twijfel over bestaan. “Het schrijven over een inbreuk op het auteursrecht dat op een bepaalde foto rust, zonder daarbij de bewuste foto af te drukken, is uiteraard geen inbreuk op dat auteursrecht”, vertelt hij. Het Laatste Nieuws en Dag Allemaal, die de foto wel publiceerden, kunnen wel tegen een veroordeling aanlopen wanneer het tot een rechtszaak komt. “Dat de foto op het moment van publicatie voorwerp van debat was, spreekt in hun voordeel. Maar gezien de aard van de foto en het ontbreken van voorafgaande toestemming kan de reproductie in een krant of weekblad niet.” Geen van de betrokkenen uit de entourage van Helmut Lotti was gisteren bereid tot commentaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234