Zaterdag 11/07/2020

Video

HelloFresh: "Wat is dit eigenlijk voor bedrijf?"

Arjen Lubach over HelloFresh.Beeld vpro

Het imago van HelloFresh kent een slechte start in 2016. De voedselboxgigant lijkt te worden bedolven onder negatieve kritiek, gaande van opdringerige verkoopspraktijken tot onduidelijkheid over de producten.

In zijn wekelijkse show op zondag grapt Nederlander Arjen Lubach met de voedselbezorgdienst. "Eigenlijk is HelloFresh een soort islam", zegt Lubach satirisch. "Als je er nog inzit gaat het wel, maar zodra je eruit wil stappen ben je de lul."

HelloFresh belooft voortaan om "eerlijker te gaan communiceren". Het programma Zondag met Lubach bedacht alvast hoe zo'n eerlijke spot van HelloFresh er kan uitzien. "Geen interesse? Fuck you, wij zijn HelloFresh."

Schimmel

Vanuit Nederland waren er eerder ook al klachten over opdringerigheid en de versheid van de producten in de HelloFresh-boxen. Een Nederlandse copywriter uitte in een blogpost zijn ongenoegen over de agressieve verkoopstechnieken. De man beschreef hoe hij verschillende keren schimmel ontdekte op de producten en hoe hij regelmatig dezelfde, goedkope ingrediënten zag passeren.

Zijn post werd honderdduizenden keren gelezen, waarna hij werd uitgenodigd voor een gesprek bij HelloFresh. Bij ons heeft consumentenorganisatie Test-Aankoop voorlopig nog geen onderzoek gevoerd naar de kookboxleveranciers. "Over HelloFresh hebben wij vier klachten binnengekregen", zei woordvoerder Simon November onlangs in onze krant. "Dat is natuurlijk niet veel. Anderzijds: de klachten die tot bij ons raken zijn meestal het topje van de ijsberg."

HelloFresh heeft samengezeten met de blogger en is een onderzoek gestart naar wat precies is fout gelopen. "Uiteraard zit dit ons niet lekker en willen we dit zo snel mogelijk oplossen", zegt woordvoerster Marlies Jongman. "Voor ons is het een duidelijk signaal dat er bij ons iets niet goed gaat. We zijn weer op scherp gezet en zorgen ervoor dat niemand het nog een keer zo ervaart als Sidney."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234