Zaterdag 16/10/2021

'Helium Sunset' van An Pierlé

UNCUT, juli 2003

"De teksten van An Pierlé - in het Engels, wat vermoedelijk haar tweede taal is - staan bol van het psychologisch gewauwel, en verdragen geen diepgravende analyse. Maar het is vooral haar stem, met het soort jodel dat aan Kate Bush herinnert, en de inventieve arrangementen - mee bedacht door co-auteur en producer Koen Gisen - die deze plaat boven de middelmaat tilt. Ze zingt heel fraai en sierlijk tegen zichzelf op tijdens 'Once Again', en 'Sing Song Sally' heeft nog het meest weg van een kruisbestuiving tussen Blurs 'Song 2' en The Kinks ten tijde van Village Green. Dit is popmuziek waar een immense belofte van uitgaat."

'Pulse' van Front 242

UNCUT, juli 2003

"Mocht deze cd in 1988 zijn uitgekomen, dan was hij wellicht als een meesterwerk ontvangen. Maar de herinneringen aan de gloriedagen van Headhunter zijn intussen uitgevaagd, en de rest van de wereld heeft Front 242 intussen niet alleen bijgebeend, maar ook voorbijgestoken. Ze lonken met een half oog naar de elektroclash-markt, en hebben blijkbaar besloten dat hun geluid niet geactualiseerd hoeft te worden. Bijgevolg tikken 'Together' en 'Matrix' op het ritme van hun oude polsslag, en is 'SEQ 666' een weinig indrukwekkende meditatie op een van Moroder geleend riffje. 'So little left to talk about' verklaren ze op 'Tripple X Girlfriend'. Tja, als ze het zélf al zeggen..."

(And) van Needcompany' op het Singapore Arts Festival

The Straits Times, 6 juni 2003

"De Belgische choreografe Grace Ellen Barkey heeft al vaker gezegd dat ze het idee 'dans' in vraag stelt. En inderdaad: haar laatste werk (And) heeft minder van doen met het elastisch bewegen van allerlei lichamen, dan met een heel precies afgemeten stap in de richting van een theatrale collage die de meest uiteenlopende elementen met elkaar verenigt. Een daarvan is het Turandot-verhaal.

Zonder Puccini's libretto daadwerkelijk te gebruiken, is Barkey er toch in geslaagd om de basiselementen van het verhaal om te buigen tot een voorstelling die zo hip is dat het bijna pijn doet. Met zijn funky, vranke deconstructie van een klassiek werk en de perfecte manipulatie van alle beschikbare ruimte, stapt het Belgische Needcompany duidelijk in de voetsporen van het Newyorkse Wooster Group. Maar veel meer dan een flauw afkooksel is (And) een opvoering die drijft op een eigen, haast manische energie. De voorstelling neemt het publiek mee op een vlucht naar een droomwereld, al blijft (And) wél stevig gefocust, zodat toeschouwers er nooit de draad bij verliezen."

'Belgische Kunst 1880-2000'

NRC Handelsblad, 13 juni

"Thierry de Cordier, Patrick Van Caeckenbergh, Panaramenko: de heren zijn zonderlingen in de wereld van de beeldende kunst, én ze zijn Belg. Er mag dan veel in Brussel aan Europese eenheid worden voorgekookt, hopelijk zal de Belgische kunst dezelfde, onnavolgbare freaks blijven baren. Ze manifesteren zich zoals ze existeren, onopzichtig en geïsoleerd. En in dat universum hebben ze de tijd, de inkeer en het geduld hun obsessies te laten broeien en uitgroeien tot beelden die losstaan van elke trend, en daarom zo intrigeren. De tweedelige uitgave Belgische Kunst 1880-2000 nodigt uit om tussen de bijna 500 bladzijden juist die freaks op te sporen. Het boek is een handig en breed overzicht, toegespitst op leven, tijd en werk van de kunstenaars, en niet op alle filosofische rimram die er op hen is losgelaten."

Ons land stuurt zijn zonen en dochters onverdroten de wijde wereld in. Soms worden ze in den vreemde overladen met lof, soms zijn pek en veren hun deel. In 's Lands Glorie brengen we verslag uit van hun artistieke wedervaren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234