Zaterdag 08/08/2020

Helicopters en hartenpijn

Een aanrader om verschillende redenen: zijn politieke actualiteit, zijn durf en zijn spitse dialogen.

Film1 van regisseur Willem Wallyn met Peter Van den Begin

"Goedenavond, beste kijkers", zo spreekt een verwarde Peter Van den Begin ons als Billy Wallyn aan bij de start van deze ongewone film. Hij weet dat dit een film is, wij weten dat de vader van de échte Willem Wallyn betrokken was bij de Agusta-Dassault affaire. De protagonist, alter-ego van de regisseur, gebiedt ons niets van deze film te geloven. Het is een sappige versie van de feiten, de versie waaraan wij als kijkers de voorkeur geven.

De generiek ontrolt zich op de tonen van "Zachtjes, zachtjes", gezongen door La Esterella, waarop een aantal dubieuze helicopters en vliegtuigen een luchtballet uitvoeren. Gegrinnik in de zaal, regisseur Willem Wallyn laat ons niet lang in het ongewisse: het hete hangijzer wordt als voorgerecht opgediend. De scène waarin zijn vader naar de rechtszaal begeleid wordt door alias Peter Van den Begin volgt al snel, het spraakmakende beeld van een zoon die zich zorgen maakt over zijn haarsnit terwijl zijn vader spitsroeden moet lopen. Meer nog, het beeld waarin de zoon de tegenspoed van zijn vader in beeld brengt omdat iedereen in het land onmiddellijk zal weten waar hij het over heeft.

Dat is wat men noemt een high-profile debuut, waar enige kunde tegenover moet staan om het aanvaardbaar te maken. Willem Wallyn is net de juiste man op de juiste plaats die dat aan de dag kan leggen. Aan togen en over heggen wordt er hier al jarenlang gedebatteerd over de essentie van corruptie, maar slechts zelden wordt er de vinger op gelegd. Wallyn heeft niet de ultieme oplossing in zijn mouw zitten maar voelt zich terecht gerechtigd om tenminste zijn fictieve kant van het verhaal te laten horen. De flessenhals situeert zich volgens hem bij de meedogenloze media. Zo zien we parallel aan het verhaal van advocaat Willem Wallyn de lotgevallen van televisiejournalist Johannes Van Buren, sterke rol van Herbert Flack, die zijn klauwen in Wallyn jr. wil slaan. Van Buren en Wallyn zijn allebei piranha's in dit wereldbeeld, allebei geneigd om de zwakkere op te vreten. Wallyn wordt zwaar onder druk gezet door zijn vrienden om zich met de kwestie te gaan bemoeien. David Steegen en Frank Vander linden, die zichzelf spelen, alluderen op maffiapraktijken in Charlerloi, reden genoeg voor Billy om Van Buren te ontvoeren. Hier loopt Wallyn weg van de werkelijkheid om zich toe te spitsen op de waarheidsgetrouwheid van de media, in casu de ongelukkige Van Buren. Billy eigent zich het recht toe om te gaan wroeten in iemands persoonlijk leven en zoekt naar een manier om Johannes aan de schandpaal te nagelen. Het oorspronkelijke project het Agusta-Dassault proces op de voet te volgen, verdwijnt meer en meer naar de achtergrond.

Als kijker heb je op dat moment een ambivalent gevoel. Enerzijds wordt men steeds minder een getuige op de eerste rij - ook al defileert Wallyn sr. nog hier en daar in een bijrol. Anderzijds ontplooit Wallyn jr. zich steeds meer als een vindingrijk regisseur die meer te bieden heeft dan dit verhaal dat hem in de schoot is gevallen. Af en toe leunt Willem Wallyn wat al te zwaar op de inbreng van Steegen en Vander linden, waarbij die laatste toch duidelijk best een gitaar rond zijn sympathieke bast zou omgorden. Als acteur weet De Mens hier niet echt te overtuigen.

Dat soort slordigheden zouden overmatig storen als Wallyn niet meer en meer laat voelen dat hij het filmisch medium op een professionele manier wil onderzoeken. In een cruciale scène combineert hij versnelde beelden met 'de werkelijke wereld'. Op dat ogenblik besef je dat het hier nog altijd een debutant betreft die zijn taal zoekt. Hij is er bijna, maar nog niet helemaal. Zoals de meeste debutanten zoekt hij te vaak en te veel, maar het is zeker dat hij regelmatig recht in de roos schiet. Film1 is een aanrader om verschillende redenen: zijn politieke actualiteit, zijn durf en zijn spitse dialogen. Als Van Buren zegt dat zijn bezoek aan de hoerenkoten de Oscar Wilde-zijde van zijn karakter reflecteert, riposteert een ander: "Oscar Wilde in een hoerenkot, dat is zoals Stevie Wonder in de bioscoop!" Mooie dingen voor de mensen.

TITEL: Film 1. REGIE, SCENARIO en PRODUCTIE: Willem Wallyn. FOTOGRAFIE: Lou Berghmans. MONTAGE: Neil Skeet. MUZIEK: Dirk Jans. VERTOLKING: Peter Van den Begin, Herbert Flack, Frank Vander linden, David Steegen, Sylvia Kristel, Daniël Van Avermaet, Tine Van den Brande, Dora van der Groen, Pascale Bal, Stanny Crets, e.a.

België, 1999, kleur. Gedistribueerd door Paradiso.

Peter Van den Begin als zoon Billy Wallyn en vader Luc Wallyn als zichzelf.

(Foto RV)David Steegen, Peter Van den Begin en Frank Vander linden rond de gegijzelde Herbert Flack. (Foto RV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234