Zondag 24/10/2021

Helft van gemeenten plaatst verkeersborden zonder overleg

De helft van de Vlaamse gemeenten plaatst verkeersborden zonder haar voogdijoverheid te raadplegen. Het gevolg: onlogische en dus gevaarlijke verkeerssituaties.

Door Kris Hendrickx

BRUSSEL l Dat blijkt uit een enquête van de universiteit Gent die De Morgen kon inkijken.

Gemeenten die aanvullende verkeersreglementen (snelheids-, gebods of verbodsborden) willen uitvaardigen, zijn verplicht om hun beslissing aan een voogdijoverheid voor te leggen. Op dit moment is dat nog de federale overheid. Die regeling moet voorkomen dat er een wildgroei aan verkeersborden ontstaat of gevaarlijke situaties door onlogische verschillen tussen gemeenten.

In de praktijk blijkt van die voogdijregeling maar weinig in huis te komen. Uit een enquête van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (Universiteit Gent) blijkt dat amper 80 procent van de gemeenten zijn snelheidsreglementen steevast naar de voogdij stuurt. Van de gemeenten die wel om een advies vragen, respecteert slechts 71 procent de opmerkingen van de voogdij altijd. En zowat de helft van de gemeenten geeft toe dat ze soms borden plaatsen voor of zonder de goedkeuring door de voogdijoverheid.

De huidige gang van zaken is niet zonder gevaar. Het ontbreken van een kwalitatief voogdijadvies leidt in heel wat gemeenten tot onlogische en daardoor gevaarlijke verkeerssituaties. "Neem nu de weg van Gijzegem naar Dendermonde", zegt enquêteur en verkeersexpert Johan De Mol. "Dat is een belangrijke route voor fietsende scholieren. In Gijzegem mag je 70 per uur rijden, aan de grens met Dendermonde wordt dat plots 50 en even verderop is er een school waar de maximumsnelheid 30 is. Zulke situaties kunnen levensgevaarlijk zijn."

De Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) erkent het probleem. "De huidige praktijk creëert onnodige risico's door onlogische snelheidsaanduidingen", zegt stafmedewerker mobiliteit Erwin Debruyne. "Daarnaast zien we ook regelmatig gekibbel omdat één gemeente een tonbeperking voor vrachtwagens invoert die de buurgemeente met zwaar vrachtverkeer opzadelt."

Debruyne benadrukt dat er een reden is voor het negeren van de voogdij. "De procedure is nu een echte rompslomp. Voor het minste likje verf moeten gemeenten bij wijze van spreken al naar de voogdijoverheid. De indruk bestaat ook dat de FOD Mobiliteit niet echt optimaal werkt."

Volgens de Gentse mobiliteitsschepen Karin Temmerman laten de adviezen ook erg lang op zich wachten. "Wachten op de gemeenteraad én het federaal advies duurt al snel een half jaar." Temmerman geeft toe dat ook Gent niet altijd wacht op de voogdijoverheid bij de omzetting van maatregelen.

Verkeersdeskundige De Mol benadrukt dat er vandaag ook mét voogdijadvies geen garantie is op eenvormigheid. "Nu kijkt een advies vooral naar juridische aspecten. We hebben dringend een regeling nodig mét kwaliteitscontrole."

Die regeling moet er komen met de overheveling van de voogdij naar de gewesten. Het arbitragehof besliste dat al in 2004. Het is nu al enkele jaren wachten op de gewestelijke decreten die de federale regeling moeten vervangen. Vorige week nog werd de timing met een half jaar opgeschoven tot januari 2008. "De gewesten vragen meer bevoegdheden, maar als ze die krijgen, gaat het daarom niet automatisch beter", concludeert De Mol.

De procedure is een echte rompslomp. Voor een likje verf moeten de gemeenten al naar de voogdijoverheid

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234