Maandag 03/08/2020

Hele wereld ziet ze vliegen

Nog altijd is niet duidelijk of de voorwerpen in de Indische Oceaan iets te maken hebben met de Maleisische Boeing 777. Alle theorieën blijven dus overeind, ook de meest buitenissige. 'Het is denkbaar dat het toestel onzichtbaar is gemaakt.'

In plaats van verder te zoeken in de Indische Oceaan, zou men beter gaan kijken op de grens tussen Pakistan en Afghanistan, zo valt op te maken uit het betoog van Keith Ledgerwood, een hobbypiloot uit Cincinnati.

Ledgerwood zegt dat hij op een digitale kaart alle vluchtbewegingen op zaterdag 8 maart 2.14 uur plaatselijke tijd heeft staan. Net toen vlucht MH370 boven de Golf van Malakka van de radar verdween, kwam daar vlucht SIA68 van Singapore Airlines voorbij. Ook een Boeing 777, op weg naar Barcelona.

In Ledgerwoods theorie namen kapers van binnenuit de controle over vlucht MH370 over, schakelden de transponders en de Acars (voor de radiocommunicatie) uit, maakten een bocht en gingen kort achter de 777 aan vliegen. Twee Boeings zo dicht bij elkaar geven op de radar maar één biepje.

"Ik geloof dat vlucht MH370 in de schaduw van vlucht SIA68 over de Andamanse Zee en de Golf van Bengalen het Indiase luchtruim is binnen gevlogen. De timing en de acties wijzen op opzet. Iemand stak heel veel moeite in het heimelijk uitschakelen van de communicatie."

Boven Pakistan moet de Boeing dan uit zijn schaduw zijn gevlogen. Als de Pakistaanse regering nu zegt dat haar radars daar niets van hebben gemerkt, dan liegt zij uiteraard. Als Ledgerwood het bij het rechte eind heeft, is het enkel wachten op een nieuw 9/11. Nu met een vuile bom aan boord of zo.

In Maleisië wordt piloot Zaharie Ahmad Shah impliciet aangewezen als slechterik. Hij is sinds 1981 piloot bij Malaysia Airlines en heeft 18.365 vlieguren op de teller. "Het uitschakelen van de communicatiesystemen was een bewust uitgevoerde actie door iemand aan boord van het vliegtuig", zei de Maleisische eerste minister Najib Razak zaterdag op een persconferentie, kort voordat de politie de woning van Shah binnenstormde en de wereld alarmeerde over de hoogst verdachte ontdekking daar: een vluchtsimulator.

Van enkele oefenvluchten op 3 februari had Shah alle gegevens gewist, zo berichtte de Malaysian Star op woensdag. De politie tracht die nu terug te halen, in de hoop te achterhalen waar het toestel naartoe is gevlogen. Maar waarom zou een piloot zijn vliegtuig stelen?

Het antwoord kwam er in de vorm van een foto van Shah in een zwart T-shirt met opschrift 'Democracy is dead'. De foto dateert van een manifestatie ter ondersteuning van de Maleisische oppositieleider Anwar Ibrahim. Tegen hem loopt al jaren een gefantaseerde klacht over sodomie, de grootst mogelijke zonde in een land als Maleisië. Nadat hij eerder keer op keer was vrijgesproken, werd Ibrahim op 4 maart, vier dagen voor het vertrek van vlucht MH370, veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf.

Over Shah kon worden vernomen dat hij zich op zijn drieënvijftigste niet zo lang meer zag vliegen en bezig was met zijn nieuwe passie. Jonge piloten opleiden. Met een vluchtsimulator.

In 1945 legden de Amerikanen de grondslag voor hun zege in de race naar de maan met de ultrageheime Operatie Paperclip. Ze boden 104 Duitse raketgeleerden een valse identiteit en een nieuw leven aan in de VS. Onder hen ook Werner von Braun en Arthur Rudolph, ontwerpers van de V2-raket.

Mogendheden die uit zijn op elkaars brains, het is van alle tijden, zo geloven de aanhangers van deze theorie. Om te begrijpen wat we helaas nooit zullen begrijpen, moeten we er de passagierslijst bij nemen, vinden de aanhanger van deze theorie. Onder de 227 passagiers bevonden zich twintig Chinese en Maleisische IT'ers van Freescale Semiconductor, een technologiebedrijf uit Texas dat voor het Amerikaanse leger software ontwikkelt dat vijandige navigatiesystemen moet misleiden.

Meer toeval dan dit kan echt niet, zo staat te lezen op de Amerikaanse website Before It's News: "Het is denkbaar dat het toestel onzichtbaar is gemaakt met elektronische wapens. Deze technologie is de specialiteit van Freescale."

Is het vliegtuig dan ergens in China aan de grond gezet? Worden de twintig IT'ers nu ergens op een onbekende plek in China gefolterd? Wat met de overige passagiers? Zo ver is Before it's News nog niet. Het verhaal over vlucht MH370 was gisteren wel het meest aangeklikte op de site. Net na dat over de nakende Dag des Oordeels.

Een van de passagiers was Maimaitijiang Abula, een 35-jarige Oeigoer. Hij behoort tot een Turks volk uit de noordwestelijke Chinese provincie Sinkiang. De islamitische cultuur wordt er al jaren onderdrukt. De Oost-Turkestaanse onafhankelijkheidsbeweging wordt door China gezien als een islamitische terreurorganisatie.

Abula is geboren Sinkiang, in de stad Kashgar. Hij is kunstschilder, studeerde in Engeland en doceerde aan een universiteit in Turkije. Hij keerde met een groep kunstenaars terug naar Beijing na een bezoek aan het Oriental Arts Center in Kuala Lumpur. Abula mocht daar trouwens een prijs in ontvangst nemen. Hij is gehuwd, woont in Beijing, heeft een dochtertje van tien. Een heer boven verdenking, zou je denken.

Er was alleen dat ene detail waar de Maleisische krant Harian Metro op attendeerde: in 2006 volgde Abula in Zweden vlieglessen in een vluchtsimulator.

De wereldwijd als plausibelst beschouwde theorie werd begin deze week op Google+ gepost door Chris Goodfellow, een oudere Canadese piloot. Hij gaat ervan uit dat er kort na de door copiloot Fariq Abdul Hamid (27) uitgesproken woorden "allright goodnight" rook is ontstaan in de cockpit, mogelijk doordat het rubber van het voorste wiel van het zwaar beladen toestel bij het opstijgen ging smeulen.

Goodfellow: "Wij, oudere piloten, zijn gedrild om altijd de dichtstbijzijnde luchthaven te kennen. Ze zitten in ons hoofd. Als er iets gebeurt, wil je niet nadenken over wat je gaat doen. Toen ik die bocht naar links zag, wist ik dat hij naar een luchthaven ging. Hij nam een directe route naar Palau Langkawi."

Dat is het grootste eiland van de Langkawi-archipel in de Andamanse Zee, met een luchthaven. Goodfellow gaat ervan uit dat Shah vertrouwd was met het verhaal van de DC9 van Air Canada die in de jaren tachtig neerstortte in Ohio. De piloot onderschatte een beginnend brandje, vloog voorbij enkele luchthavens en kreeg zijn toestel uiteindelijk ook aan de grond, maar er kwamen dertig mensen om.

Goodfellow: "De piloot deed alles goed. In geval van brand is het uitzetten van transponders en andere communicatiemiddelen perfect logisch. Bij brand is het eerste devies alle elektrische circuits uitzetten en één voor één weer aanzetten, tot je de slechte geïsoleerd hebt."

De piloot herinnert aan het credo dat er bij hem tijdens zijn opleiding werd ingedreund: aviate, navigate, and lastly, communicate. Eerst vliegen, dan communiceren. In die volgorde.

Er moet daarna heel snel iets grondig mis zijn gegaan. Een cockpit die zich vulde met rook. Piloten die onwel werden nog voor ze een noodsignaal konden uitzenden. De Boeing 777 die verder vloog, richting Indische Oceaan.

"Kijk naar het laatste radarsignaal", zegt Goodfellow, wijzend naar een lijn die begint bij het eiland Pulau Langkawi en eindigt in de buurt van het laatste biepje voor de kust van Australië, vijf tot zes uur vliegen verder. Tot er geen brandstof meer was.

"Slimme piloot. Hij had net niet genoeg tijd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234