Zaterdag 04/12/2021

Heldere stem met volkse klank

Jonge flamenco met Esperanza Fernández

Een maand geleden zagen we in Antwerpen Joselito Fernández als percussionist en danser in het gezelschap van de grote gitarist Tomatito. Nu zaterdag en zondag doet zijn oudere zus, Esperanza, ons land aan. De rest van de Sevillaanse familie Fernández was onder meer te zien in Europalia Spanje, nu al dertien jaar geleden: vader Curro, moeder Pepa en broer Paco, die alledrie zongen. Paco is sindsdien uitgegroeid tot een gitarist van hoog niveau, terwijl Esperanza, die als tiener vooral danste, vandaag als de beste zangeres van haar generatie wordt beschouwd. Wat haar van de collega's onderscheidt, is haar veelzijdigheid en de helderheid van haar stem. Net als haar broers stond zij als kind al op de planken zodat haar flamencogevoel authentiek en diep geworteld is. Waar andere zangeressen hun stem vaak geweld aandoen om zo expressief mogelijk over te komen en daardoor hun stem dreigen naar de bliksem te helpen, blijft haar stem zo helder als de bliekjes van de Guadalquivir, zoals een Spaanse criticus onlangs schreef. Zij volgde de richtlijnen van vader Curro en maakte zich de juiste stemtechniek eigen, wat niets afdoet aan haar expressiviteit: haar stijl bewaart die volkse klank, zelfs op het randje af vulgair, die de flamencozang zo innig aan de geboortegrond bindt. De helderheid van haar stem bekoorde de laatste jaren tal van klassieke dirigenten en componisten. Vier jaar geleden trad ze op in A oscuras, een symfonisch werk van José Miguel Evora. Vorig jaar nog speelde ze in Madrid de rol van het zigeunermeisje Candelas in de scenische versie van Manuel de Falla's Amor Brujo. Dit jaar had Esperanza de eer om de tiende flamencobiënnale in Sevilla af te sluiten met een belangrijke rol in Misterios del santo rosario van opnieuw José Miguel Evora. Geen klassieke zang, verre van: Evora, geboren en getogen in de havenstad Cádiz, creëert symfonische muziek waarin hij authentieke flamencostemmen laat klinken - en het effect is verrassend. Esperanza werd toegejuicht voor haar vertolkingen van een nana (wiegelied), tonás (a capella gezongen oude flamencostijlen) en vooral soleares, die de Spaanse kritiek als "indescriptible" (onbeschrijflijk mooi) bestempelde.

In 1994 ontving ze de Prijs van het autonome Andalusische Parlement als beste 'jonge flamencoartiest' en net voor de dood van Camarón - de B.B. King van de flamenco - nam ze deel aan diens allerlaatste cd, Potro de rabia y miel. Vorig jaar werd ze persoonlijk uitgenodigd door Yehudi Menuhin om mee te werken aan zijn spektakel Stemmen voor de vrede, in het gezelschap van Myriam Makeba, Noa en anderen. In Gent en Turnhout zal ze aantreden als rasechte flamencozangeres en -danseres, begeleid door een gitarist en een palmero.

André Fonteyne

Cuadro Esperanza Fernández: 21 november 20.30 uur in Gent, de Gele Zaal (reservaties 09/235.37.06) en 22 november om 20.15 uur in Turnhout, De Warande (reservaties 014/41.69.91).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234