Dinsdag 26/01/2021

Heldere Pinter

Bij theaterteksten van Harold Pinter is het vooral letten op wat niet gezegd wordt, op wat tussen de regels van de 'over koetjes en kalfjes'-dialogen te lezen valt. Zo ook in zijn stuk Betrayal (1978), dat Pinter baseerde op zijn eigen liefdesleven.

Door liv laveyne

Ook in Antwerpen wordt Bedrog een stuk van affaires op maar ook naast de scène. Het Raamtheater ging voor de productie immers een 'buitenechtelijke' relatie aan met de Utrechtse Paardenkathedraal.

Paula Bangels, naast Vlaming Dirk Tanghe huisregisseur bij De Paarden-kathedraal, heeft voor haar versie van Bedrog geopteerd voor een heldere enscenering. Het speelvlak is omzoomd door drie doeken (tevens een referentie naar de Pinterenscenering Ashes to Ashes die eerder dit seizoen te zien was in het Raamtheater) met daarop in grote letters: 'Pinter' en 'Bedrog', voor wie vergeten mocht zijn naar welke voorstelling hij kwam kijken. Tijdens het stuk worden de doeken langzaam omhoog getakeld en dopen de acteurs een borstel in de verfpot om op het doek het jaartal te schrijven waarin de opeenvolgende scènes zich afspelen.

Bedrog is dan ook een soap reversed waarin een man en een vrouw elkaar weer ontmoeten. "Hoe gaat het?", vragen ze tegelijkertijd. Zeven jaar lang hadden ze een geheime verhouding, Emma en Jerry, de beste vriend van haar man Robert. Via flashbacks komt de toeschouwer te weten wat voorafging. De afgeworpen kledingstukken blijven na iedere scène liggen als onachtzaam achtergelaten bewijsmateriaal.

Acteurs Katrien De Becker, David Cantens en vooral Jan Van Looveren (bekend van tv in Kaat en co) spelen vrij overtuigend, maar kunnen niet verhinderen dat er sleet komt te zitten op de voorstelling. Het trucje met de verfkwast en muzikale ondersteuning van de scènes wordt voorspelbaar. Naar het einde toe vervalt Bangels in pathetiek en wordt het scènebeeld expliciet wanneer waterstroompjes de jaartallen uitwissen zoals tranen het verleden. Bedrog is een voorstelling waaraan je niet bedrogen bent, maar het had iets meer mogen zijn.

Tot 23/12 in Raamtheater op 't Zuid, Antwerpen, www.raamtheater.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234