Dinsdag 02/03/2021

Helden zien het groter

Op Ketnet tonen vierHelden, tot groot plezier van de kijkers, al jaren hun zelfgemaakte constructies. Nu maken ze de overstap naar de bioscoop, met Helden van de zee. Maar hoe maak van je een avontuurlijk tv-programma een film?

Zeg 'Tsjik tsjak' tegen een leerling uit de lagere school, en de kans is groot dat die onmiddellijk 'vollenbak' roept. De slagzin waarmee Maureen, Dempsey, Nico en Sieg sinds 2012 uitpakken in het Ketnet-programmaHeldenis voor veel jongeren een begrip. De avontuurlijke en prettig gestoorde manier waarop het viertal constructies bouwt, heeft het programma doen uitgroeien tot een van de favorieten van de Ketnet-kijkers. Zeepkisten bouwen, met zuignappen op muren proberen te klimmen of een bedmobiel maken; inHeldenkan alles.

Na drie seizoenen op Ketnet maaktHeldennu de overstap naar het grote scherm. Opvallend, want het is geen fictie en moet het niet van de grote verhalen hebben. Hoe slaag je er dan in om van een tv-programma van 25 minuten een volwaardige film van 85 minuten te maken? Met vallen en opstaan, zegt Geerard Van de Walle van Hotel Hungaria, het productiehuis dat onder meer ookDagelijkse kosten Goed volkmaakt.

Romance

"In het tweede seizoen vanHeldenhadden we al een beetje de stap naar fictie gezet, met beter uitgewerkte personages en een kleine aanleiding voor de bouwwerken, maar het bleef altijd scripted reality", legt Van de Walle uit. "De helden kregen nooit een scenario met uitgewerkte dialogen. Er was alleen een draaiboek om van A naar B te gaan via C, met daarin suggesties voor moppen en wetenschappelijke feiten die de helden konden gebruiken. Op de set werd er telkens veel geïmproviseerd.

"Nadat ik samen met Nico Van de Velde (een van de oprichters van Hotel Hungaria, JDB) eendraftvoor de film had gemaakt, is de keuze gemaakt om een filmscenarist en -regisseur in te schakelen. Hun scenario was een leuke fictiefilm, maar de helden zeiden meteen: 'Dat zijn wij niet.' De stap naar fictie was te ver: het was een klassiek verhaal met een slechterik, te weinigHelden."

En dus werd de tv-ploeg weer op de film gezet om terug naar de basis te gaan: vertrekkend vanuit een probleem moest er een creatieve oplossing worden gezocht, zodat de helden opnieuw met hout, zaag en boor aan de slag konden. Maar nu met een groter verhaal daarrond: aan de Vlaamse kust - Westtoer is coproducent - leert Dempsey een meisje kennen, maar de romance komt niet van de grond omdat zij naar Engeland vertrekt. En dus moeten de vier creatieve oplossingen zoeken om het Kanaal over te steken. "Dat probleem werkt als katalysator voor een fictieverhaal dat de film kan dragen, maar het stoort niet te veel en brengtHeldenniet in het gedrang."

Rondjes lopen

Het fictieverhaal zorgde ook voor een belangrijke verandering tegenover het tv-werk: de helden moesten opeens echt acteren. Voor improvisatie was geen tijd, alle dialogen werden uitgeschreven. "Die zijn naar hun mond geschreven, maar als ze vonden dat iets niet klopte, pasten we dat aan. Op die manier werd de stap naar het acteren kleiner."

Al bleef het niet evident om bijvoorbeeld dramatische scènes te spelen. "Iemand als Nico moet zich helemaal opladen om bijvoorbeeld in paniek iets te kunnen zeggen", zegt Van de Walle. "Hij gaat dan dertig rondjes in de duinen lopen om buiten adem te zijn. Als het niet top is, gaat hij er nog eens vijf lopen."

Wie de film ziet, merkt datHelden van de zeeaardig in zijn opzet is geslaagd: de vier komen er mee weg, ook al omdat je geen afgelikte en spectaculaire scènes verwacht.Heldenblijft ook op het grote schermHelden, en het kamp- en zomergevoel komt zo terug. Wat mee verklaart waarom het ook voor ouders leuker is dan vele andere kinderreeksen. "Heldenspeelt ook op nostalgie. De protagonisten leven nu, maar eigenlijk zijn ze uit de tijd gelicht en staan ze voor een fantastische zomerdag waarop je in het bos ging ravotten en een kamp bouwen. In die zin zijn ze tijdloos."

Helden van de zee is nu te zien in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234