Maandag 22/07/2019

Hekkensluiter

Pukkelpop * vrijdag 27 en zaterdag 28 augustus

Het is al jaren een wet voor melomane jongeren: de zomervakantie begint met T/W en eindigt met Pukkelpop. Dat laatste festival vindt vrijdag en zaterdag in Kiewit bij Hasselt plaats en heeft ruim tachtig concerten en deejay-sets op de affiche. Metro biedt u een wandeling door de jungle die Pukkelpop heet.

Zoals sinds 1995 de gewoonte is, loopt Pukkelpop over twee dagen. Nadat vorig jaar het festival op zaterdag en zondag plaatsvond, kiest de organisatie dit jaar opnieuw voor de vertrouwde vrijdag en zaterdag.

Vrijdag

De eerste festivaldag begint pas om 16 uur en loopt door tot 4 uur 's ochtends. Vier van de zes podia zijn ingenomen door Creamfields, een dance-festival dat in zijn geheel op de Pukkelpop-site in Kiewit neerstrijkt. Een gemakkelijke manier om de affiche op te vullen? Mm, laten we toch niet vergeten dat organisator Chokri Mahasinne tegenwoordig bijklust als parlementslid en zeer verstandig moet omspringen met zijn tijd. Voor Creamfields zijn de namen van de podia aangepast tot Cream (C), Bugged Out (BO), Metalheadz (M) en Big Beat Boutique (BBB). Het aantal concerten blijft beperkt tot vijf. DJ Shadow (22.15 uur, BBB) en de wizards van Coldcut (23.30 uur, BBB) lijken het interessantst. Voor het overige alleen deejaysets met als opvallende namen Grooverider (18 uur, M), Paul Oakenfold (22 uur, C), Derrick May (23.15 uur, BO), David Holmes (1 uur, BBB), DJ Krust (2 uur, M) en Leftfield (2.15 uur, BO). Op de andere twee podia (het hoofdpodium HP en het hiphoppodium HHP) blijven de activiteiten beperkt. Daarenboven staan er enkele herhalingsoefenigen op het programma: het aantal mensen dat deze zomer nog geen schitterend concert van Soulwax (18.30 uur, HP) of Zita Swoon (22 uur, HP) heeft gezien, valt ondertussen op de vingers van een hand te tellen. En Sebadoh (17.10 uur, HP), het afwisselend weemoedige en vuil rockende lofi-trio rond Lou Barlow, stond enkele maanden geleden nog in de AB. Maar die passage was allesbehalve memorabel, zeker niet naar kwaliteit. Een revanche dringt zich op. Opvallend is dat de bekendste én belangrijkste hiphop-posse van het festival, Public Enemy (20.05 uur, HP) niet op het podium staat dat je zou verwachten. Geheel om het Belgische publiek te paaien, hebben de Staatsvijanden hun nieuwe cd There's a Poison Going On getiteld. Vooraleer de toeschouwers de gifbeker mogen ledigen, zal er al heel wat gerapt zijn. 't Hof van Commerce (16.35 uur, HHP) is de eerste hiphopgroep van dienst. Kwatongen beweren dat de nieuwe cd Herman was getiteld met de hoop een plaatsje op T/W af te dwingen, maar de heer Schueremans trapte daar niet in. De mare doet nu de ronde dat de cd in allerijl zal worden heruitgebracht als Chokri, een titel die qua klankkleur overigens beter aansluit bij het Izegems dialect dat de groep bezigt. The Pharcyde (17.50 uur, HHP) had zes jaar geleden alles om uit te groeien tot dé hiphopgroep van het decennium. Een bijzonder kleine output en het beperkte aantal Europese concerten, besliste daar anders over, toch op het Oude Continent. Desondanks blijven de verwachtingen hooggespannen. De Postmen (19.20 uur, HHP) is een hiphoptrio uit Rotterdam dat live de steun krijgt van een zeskoppige band, waardoor de reggae- en funkaccenten sterker tot uiting komen. De Sugar Hill Gang (23 uur, HHP) lag mee aan de basis van de popularisering van de hiphop. Na jaren stilte is de band opnieuw op de podia opgedoken. Voor het toetje van de avond zorgen de Red Hot Chili Peppers (24 uur, HP), de funk-metal-popband die onlangs met Californication een geslaagde comeback maakte. Als het optreden even sterk is als de cd, kan iedereen tevreden gaan slapen (of dansen).

Zaterdag

Op zaterdag is slechts één podium voorbehouden aan deejays, met name dat van de Boiler Room. Het Skatepodium is bestemd voor punk en hardcore. De rock- en popgroepen zijn verdeeld over het Hoofdpodium (HP), de Marquee (M) en de Club (C). De bands die nergens thuishoren, zijn verzameld op het Experimental Stage (ES). Wie nog suf het terrein betreedt, zal de Masters of Reality (11 uur, HP) dankbaar zijn. De groep wordt wel eens ingedeeld bij de stoner rock. Het geesteskind van Chris Goss heeft echter meer pijlen op zijn boog. In de heavy rock van de Masters is de invloed hoorbaar van bands zoals Led Zeppelin of Cream. Het brein achter Ozark Henry (11.40 uur, M) is Piet Goddaer. Hij weet op een geslaagde wijze een organische klank te puren uit computers. Live krijgt hij de steun van een handvol muzikanten, wat leidt tot moderne pop met uiteenlopende invloeden. Na het vertrek van toetseniste Vivian Trimble is Luscious Jackson (12.10 uur, HP) gereduceerd tot een trio. Geen nood want de nieuwe cd Electric Honey bewijst dat de drie overblijvende dames nog altijd aanstekelijke popsongs bedenken die een ideale soundtrack bij een zonnige dag zijn. En als de zon toch verstek laat gaan, levert Luscious Jackson de illusie dat ze toch van de partij is. Gay Dad (12.50 uur, M) is het nieuwe Britse snoepje van de maand. Niet geheel onterecht. De groep rond Cliff Jones is meer dan het stelletje neo-glamrockers waarvoor ze soms versleten wordt. Aan de debuut-cd Leisure Noise is duidelijk hoorbaar dat Jones zijn (Britse) popgeschiedenis kent. Van een voormalige journalist mag je natuurlijk niet minder verwachten. Na Gay Dad staan de fans van adembeklemmende gitaarrock voor een levensgroot dilemma. Trekken ze naar de van 'Chemicals' bekende Duitse groep The Notwist (14.20 uur, C), verantwoordelijk voor een aangrijpende vermenging van rockgitaren, elektronica en sporadisch koperblazers. Of worden het The Flaming Lips (14.25 uur, M) die na jaren ploeteren in de marge met The Soft Bulletin hun ultieme plaat hebben gemaakt: ontroerende, weemoedige gitaarrock die nauw aansluit bij de jongste worp van Mercury Rev? Een muntje opgooien om kwart over twee lijkt de enige oplossing. Johnny Dowd (15.45 uur, C) is een ex-verhuizer die pas rond zijn vijftigste debuteerde. Met een lijkbiddersgezicht en een doodgraversstem zingt - nou ja: debiteert - hij songs beïnvloed door oude rock-'n-roll, blues en de country van Johnny Cash en vooral Hank Williams. Ze zijn totaal ongeschikt voor wie het leven door een roze bril bekijkt. Think of One (17 uur, ES) is een Antwerps gezelschap dat zijn veelzijdigheid onlangs nog bewees met de cd Marrakech Emballages Ensembles, die geënt is op Marokkaanse muziek. Maar het gezelschap met onder meer David Bovée en Roel Poriau draait evenmin zijn hand om voor rock, folk, klezmer of improvisatiemuziek. Steve Wynn (19.05 uur) had natuurlijk al veel eerder op Pukkelpop moeten staan. Hij is een meesterlijke songschrijver die rake typeringen neerzet. Daarnaast is hij niet vies van een fijne melodie en bedenkt hij soms bloedstollende gitaarpartijen. Het geheel oogt klassiek, maar bevat voldoende angels. Dat concerten overlappen, is onvermijdelijk met zes podia, maar het is dubbel jammer als artiesten die een gelijkaardig publiek trekken op hetzelfde ogenblik moeten aantreden. Kortom, wie naar Steve Wynn trekt, moet Sparklehorse (19.20 uur, M) missen, maar is wel op tijd om het meest merkwaardige optreden uit de Pukkelpop-geschiedenis meet te pikken. Dat kan je alvast verwachten op basis van de platen van The Beta Band (20.20 uur, ES), die collages zijn van de meest onwaarschijnlijke geluiden. Maar dat knip- en plakwerk is wel in songstructuren gegoten - structuren die soms radicaal worden neergehaald en nadien weer, voor even, gerespecteerd. Het optreden mag om nu al historisch heten: de groep krijgt immers twee uur en veertig minuten toegemeten, een record in de geschiedenis van het festival. Naar verluidt is het Experimental stage er speciaal voor The Beta Band gekomen. Niet onterecht, want als er één groep op de affiche van Pukkelpop een podium verdient, dan wel The Beta Band. Wie nadien niet volledig uitgeteld is, kan nog Orbital (0.30 uur) meepikken, oftewel het technoduo Phil en Paul Hartnoll.

Pukkelpop, op vrijdag 27 en zaterdag 28 augustus op een terrein in Kiewit-Hasselt aan de band Eindhoven-Hasselt. De tickets kosten 1.350/1.500 frank (33,47/37,18 euro) per dag of 2.200/2.500 (54,54/61,97 euro) voor beide dagen. Een B-dagtripbiljet van de NMBS kost, inclusief ticket, 1.750/1.900 frank (43,38/47,10 euro) voor een dag en 2.600/2.900 frank (64,45/71,89 euro) voor de beide dagen. De NMBS legt zaterdagnacht ook twee extra nachttreinen in. Pukkelfoon: 011/26.22.24. Webstek: www.pukkelpop.be

GRATIS: ZITA SWOON JURK!

Van Zita Swoon schenken we vijf (My Bond With You And Your Planet) DISCO-topjes (v), vijf DISCO-T-shirts (m) én een authentieke DISCO-jurk (m/v) - eentje zoals Stef Kamil ze zelf graag draagt - weg. Kaartje naar De Morgen-Metro/Zita Swoon, Postbus 1, 1070 Brussel.

Zita Swoon, vrijdag 22 uur (Foto RV)The Notwist (Foto zero hour)The Red Hot Chili Peppers

(Foto RV)Luscious Jackson (Foto RV)Steve Wynn (Foto Alex Vanhee)Orbital (Foto Carl Vandervoort)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden