Zaterdag 19/10/2019

Mobiliteit

Heisa rond mobiliteitsplan VRT: "Als overheidsbedrijf heeft openbare omroep een symboolfunctie"

Beeld Photo News

De beslissing van de VRT om hun personeel een bedrijfswagen aan te bieden veroorzaakt verontwaardiging. Toch zijn specialisten genuanceerd. "De bedrijfswagens zullen nog wel enige tijd meegaan. Net omdat het een heel complex vraagstuk is."

De raad van bestuur zette deze week het licht op groen voor een nieuw wagenbeleid. (DM 26/6) Alle VRT medewerkers zullen kunnen intekenen op een mobiliteitsplan, waarin de keuze vervat zit van een salariswagen.

En dat zet kwaad bloed bij onder meer Bart Caron, de mediaspecialist van Groen net als bij de vakbonden ACOD en VSOA.  Dit past niet in de trend naar duurzaamheid en het heersende mobiliteitsvraagstuk, heet het. Bij de VRT stelt men dat net door het mobiliteitsplan er een shift is naar meer vergroening van het wagenpark. 

"Als overheidsbedrijf heeft de VRT een symboolfunctie", zegt Bart Caron. "Er is een waardenkader afgesproken waarbij de VRT moet voldoen aan haar opdracht omtrent informatie, cultuur en educatie. Dan is mijn mening dat dit plan niet past binnen dat waardenkader", vervolgt Caron. Hij wil daarover graag een debat op gang brengen binnen het Vlaams Parlement. "Al maak ik me weinig illusie dat dit nog kan teruggedraaid worden."   

Bevoegd minister Sven Gatz (Open vld) wil liever niet reageren op het dispuut. Formeel zou hij via de regeringscommissaris kunnen optreden, en de beslissing tijdelijk bevriezen. Al is dat hoogst uitzonderlijk, en bovendien is dat enkel het geval indien er sprake zou zijn van onwettelijke beslissingen, klinkt het. "De beslissing van de raad van bestuur is niet onwettelijk. Er kan een opportuniteitsdebat zijn over de beslissing maar dat is de bevoegdheid van de raad van bestuur. De regeringscommissaris komt tussen over legaliteit, niet over opportuniteit."

Rudi De Kerpel, de regeringscommissaris zelf, was niet beschikbaar deze voormiddag voor commentaar.

Niet uitzonderlijk, wel verkeerd signaal

Jan Denys, arbeidsmarktspecialist, ziet in de discussie de evolutie die is gemaakt waarbij het publiek en de maatschappij anders zijn gaan aankijken tegenover mobiliteit en duurzaamheid. "Tegelijk is het een verhaal met veel nuances. Een salariswagen is onderdeel van een loonpakket, waarmee bedrijven concurreren op de arbeidsmarkt. In de hedendaagse tijden van een war for talent kan dat een issue zijn. Specifiek voor de VRT kan ik me ook voorstellen dat er veel mensen op heel erg onregelmatige uren werken, en dan is een openbaar vervoer niet vanzelfsprekend. Er is destijds door de politiek beslist dat de VRT haar nieuw gebouw op de huidige Reyerssite zal bouwen. Dan zijn daar ook consequenties aan verbonden."

Toch deelt Denys de mening dat de VRT een voorbeeldfunctie heeft. "Het is mijn vaste stelling dat de overheid anderen graag de vinger wijst en dan is het maar normaal dat ze zelf het voorbeeld geeft."

Philippe Norman, legal partner bij dienstengroep Partena Professional noemt dat een "deontologische, haast ideologische discussie. Wat de VRT doet is niet uitzonderlijk, wel kan je je vragen stellen bij welk signaal je geeft als bedrijf. We krijgen van veel bedrijven de vraag om een loonpakket uit te werken, en mobiliteit is daarbij altijd een belangrijk issue.

"De vraag die dan gesteld moet worden is, waar is het bedrijf gevestigd? Een stadscentrum tegenover een afgelegen bedrijvenpark is heel verschillend. En ook, welk imago wil je uitdragen. Mobiliteit als marketinginstrument maakt opgang. Ik heb begrepen dat bij de VRT het pakket een aantal voorwaarden oplegt inzake vergroening en een hoge ecoscore. En dat er bovendien ook sprake is van openbaar vervoer en fietsen. Dat is iets wat me steeds meer zien: niet enkel een bedrijfswagen, maar een heel brede waaier aan mobiliteitsoplossingen."

Volgens Denys en Norman is er zeker sprake van een kantelmoment op dat vlak. Maar het is en blijft een heel moeilijk vraagstuk. "De bedrijfswagens zullen nog wel enige tijd meegaan", zegt Denys. "Net omdat het een heel complex vraagstuk is. Loon is nog altijd een heel belangrijk gegeven voor een werknemer. Duurzaamheid vinden we ook belangrijk, maar staat toch minder hoog aangeschreven. Al meten we onszelf graag een duurzaam jasje aan." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234