Woensdag 02/12/2020

Seksisme

Heisa rond Huts: "Niets van wat hij zegt klopt"

Fernand Huts' uitspraken over vrouwen en ondernemen komen hem op forse kritiek te staan.Beeld Thomas Sweertvaegher

Een slag in het gezicht, uitgedeeld door een prehistorische bedrijfsleider. Het vat de onverwacht grote storm samen die Fernand Huts, CEO van Katoen Natie, oogstte na zijn uitspraken over ondernemerschap en de rol van de vrouw. 'Hij heeft iets in velen van ons wakker gemaakt.'

Politici, vakbondsleiders, feministen en ondernemers. Mannen, maar natuurlijk ook vrouwen. Allemaal vielen ze gisteren over de uitspraken van Fernand Huts. In een interview met het weekblad Trends gaf hij aan dat 'de moderne vrouw' ondernemers nekt. Zij is er, zo stelt Huts, in al haar emancipatiedrang in geslaagd om de man minder ondernemingsgezind te maken.

"Vroeger lieten vrouwen veel meer ruimte aan hun mannen om te ondernemen. Ze zijn veeleisender geworden. Een man moet mee instaan voor het huishouden, thuis zijn, meegaan op citytrip, skiverlof, en liefst nog verlof hebben in de krokus- en paasvakantie, in het groot verlof, met Allerheiligen en tussen kerst en nieuw. Begin dan maar als ondernemer. Wie vindt dat het niet waar is, hoort bij de happy few. Nu komt qualitytime together vóór geld verdienen."

Huts, die in het Canvas-programma De afspraak zijn woorden enigszins afzwakte, ziet zichzelf als iemand die meerwaarde creëert. Het staat buiten kijf dat hij daar met zijn uitspraken niet bepaald in is geslaagd. "Voor geen enkele van zijn uitspraken over werk, qualitytime en de rol van de vrouw bestaat wetenschappelijk bewijs", zegt organisatiesocioloog Frederik Anseel (UGent). "Anders gesteld, er klopt niets van wat hij zegt. Het lijkt erop dat hij een ideaalbeeld van het verleden koestert dat bijna nergens heeft bestaan, behalve dan misschien bij hem thuis."

Toch bracht deze krant gisteren online en op papier een kort artikel over zijn uitspraken. Louter omdat het hier gaat om een (excentrieke) opiniemaker en een werkgever van meer dan 12.000 mannen én vrouwen die een ronduit bevreemdende mening uit en zo'n onverholen inkijk geeft in zijn mens- en wereldbeeld. Er nog meer aandacht aan besteden, leek volslagen overbodig. Totdat 's middags een stormpje opstak. Artikels werden duizenden keren gedeeld op sociale media en opiniestukken kwamen langs alle kanten binnen.

'Klote-uitspraken'

De CEO had duidelijk een gevoelige snaar geraakt. Een oud-onderneemster van het jaar stelde op deredactie.be dat Huts moet "ontwaken uit zijn jaren 60-beeld". Een vrouwelijke sommelier sprak op dezelfde plek van een "slag in het gezicht van alle vrouwelijke ondernemers". Tv- en radiomaker Sofie Lemaire wond er al helemaal geen doekjes om: "De waarheid is dat wij pas recent en heel af en toe eens durven te denken dat we er bijna gaan zijn met die gelijkwaardigheid en dat mensen, zoals u, met dit soort klote-uitspraken ons weer lichtjaren terug katapulteren in onze strijd."

En juist daarmee weet zij de essentie van alle ongenoegen te vatten. Huts is er, zo stellen experts in koor, in geslaagd om alle impliciete commentaren en beledigingen, alle kleine seksistische opmerkingen, een duidelijk gezicht te geven.

"We mogen echt niet onderschatten hoe vaak mannen en vrouwen op impliciete wijze geconfronteerd worden met dit soort gedachten", zegt Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen. "Denk maar aan de angst bij mannen om vaderschapsverlof aan te vragen of de onmacht die vrouwen voelen als ze tegen het glazen plafond blijven botsen. Al die ervaringen waren een vruchtbare voedingsbodem. Huts heeft iets in velen van ons wakker gemaakt. En we hebben het gevoel dat een nieuwe generatie aan het schrijven is geslagen. Een generatie die zulke uitspraken, in tegenstelling tot vroeger, niet meer pikt en dat ook via sociale media luid kenbaar maakt."

Niet alleen omdat hij "de moderne vrouw" als schuldige aanduidt, maar ook omdat hij jongeren een gebrek aan ondernemingszin aanwrijft. "Natuurlijk zijn mensen die werk en privé maar net gecombineerd krijgen dan gekrenkt", zegt socioloog Ignace Glorieux (VUB). "Maar het siert de mensen dat zij zich opwinden en van zich laten horen. Waarden en normen zijn dus niet passé. Al moet ik ook toegeven dat ik soms juist de indruk heb dat vrouwen zich iets te veel neerleggen bij de ongelijkheid. Al vijftien jaar lang voer ik tijdsbestedingsonderzoeken. En er is weinig veranderd. Nog altijd verdienen vrouwen minder en verrichten zij meer werk in het huishouden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234