Dinsdag 22/09/2020

Economie

Heineken scoort, InBev vloekt

Jean-François van Boxmeer, de Belgische CEO van HeinekenBeeld Gerard Til/Hollandse Hoogte

Glorie en nederlaag. Heineken doet het goed op eigen bodem en in groeimarkt Zuidoost-Azië, terwijl AB InBev moest toegeven overal verloren te hebben.

AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, ging er afgelopen kwartaal op achteruit. Dat gebeurde tegen de verwachtingen van zowat iedere analist in. Nu, zij zagen misschien ietwat te veel dollar-tekens blinken na de winst die de brouwer wist te verzilveren tijdens het WK 2014 in Brazilië. Feit blijft dat AB InBev een volumedaling optekent, zowel in haar kernmarkten - Europa en de VS - als in haar groeimarkten, Brazilië en China. In Europa zelfs tot zeven procent. Door de tegenvallende cijfers verloor het aandeel op de beurs vier procent.

Daartegenover staat primus van de (Amsterdamse) beurs Heineken. Zij boekt geen uitgesproken positief resultaat - de halfjaaromzet groeide met 6,7 procent - maar hield wel stand in het moeilijke en verzadigde Europa. Daar komt nog bij dat haar groeimarkt, Zuidoost-Azië, wél groeide.

Carlos Brito, grote baas bij AB InbevBeeld © GERARD TIL / HH / REUTERS

Brazilië en China sputteren

Brouwers groeien niet meer in Europa en de VS omdat die markten verzadigd zijn. Daarom dat de nieuw opgezochte contreien, de groeimarkten, zo belangrijk zijn. AB InBev zet in op Brazilië, China en Mexico. Nu blijkt Brazilië nog steeds te kampen met een kwakkelende economie en zou het volume in China - ook vaak een sputterende machine genoemd - gedaald zijn ten gevolg van minder gunstig weer. Mexico, een derde groeimarkt, zou wel meer bier van AB InBev verbruiken, vooral Budweiser.

Heineken is amper actief in China en richt zijn pijlen op Mexico en Zuidoost-Azië. Dat blijkt op te brengen. Waarom weet men nog niet exact maar feit is dat de regio zich de laatste jaren enorm aan het ontwikkelen is als toeristische trekpleister. Door aldaar Asia Pacific Breweries, bekend van Tiger Beer, op te kopen in 2012, kan Heineken niet anders dan een graantje meepikken. Of Heineken met Zuidoost-Azië werkelijk een betere strategie heeft gekozen dan AB InBev, durft niemand op dit moment te beweren. Het is te voorbarig.

Beeld RV

Minste verlies in Europa

Naast de groeimarkten zijn er ook de kernmarkten Amerika en Europa. Daar zijn de biermarkten zodanig verzadigd dat men spreekt in termen van 'het minste verlies'. Die prijs gaat met een volumedaling van slechts 0,4 procent (in Europa) naar Heineken. Sommige analisten wijten dit aan het nieuwe product dat de brouwer aardig weer te slijten: bier gemengd met fruitsap, bij ons bekend als Maes Radler. Toch kan het verschil niet enkel daarmee verklaard worden. Volgens KBC Securities heeft AB InBev besloten om meer te focussen op zijn duurdere premium portefeuille (bieren zoals Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck's en Hoegaarden) waarvoor het een stukje marktaandeel moet opofferen. Zo verliest AB InBev wel wat volume maar geen geld.

Het gevolg van de kwartaalcijfers was dat de aandelen van AB InBev daalden met vier procent, en die van Heineken stegen met vijf procent. Wat betekent dat? Niet veel. Business as usual. Daarbij kunnen analisten op basis van een kwartaalcijfer onmogelijk voorspellingen doen. Desalniettemin zal iedereen uitkijken naar hoe de groeimarkten van beide bedrijven zullen reageren in de toekomst. Zuidoost-Azië kent een groei, van China wordt gezegd dat het sputtert. En de Braziliaanse economie wil maar niet van de grond komen. En blijft Mexico groeien? Voer voor aan de toog.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234