Dinsdag 19/01/2021

Heet van de tong 'Er is te weinig dramaturgie in musical'

Regisseur-dramaturg Paul Eenens wilde van The Sound Of Music niet enkel een 'slagroomtaart' maken.

Voor het eerst haalt Studio 100 een Joop van den Ende-productie naar Vlaanderen. De keuze viel op de klassieker The Sound Of Music, kortweg Sound, van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II. Maike Boerdam, Peter van de Velde, Door van Boeckel en Jeanine Geerts spelen de hoofrollen, naast natuurlijk de Von Trapp kids.

U gaat in de regie terug naar het originele Broadway-scenario uit 1959.

Eenens: "Ja en nee. Ik zou wel gek zijn om een kopie van de film te maken en ik had nog nooit een podiumversie van Sound gezien. De rechtenhouders hebben geen enkele verplichting opgelegd en met alle respect voor het origineel hebben we een aantal zaken van positie veranderd, hebben we de partituren opgefrist en hier en daar wat bijgeschreven. Eigenlijk is het een vrije bewerking. 'Zo gaat liefde stuk' en 'Water in de wijn' werden uit de film gelaten en die hebben we terug opgepikt. Maar 'Ik geloof' en 'Zoveel goeds' werden speciaal voor de film gecomponeerd en zitten er ook bij ons in."

Hoewel veel mensen Sound zien als een klef, romantisch verhaal is het er vooral een over mensen met een vrijheidsdrang. Maria wil van onder het juk van het klooster, de kinderen van onder dat van hun vader, die dan weer ten tijde van de Anschluss voor een vrij Oostenrijk pleitte - in zijn song 'Edelweiss'. U ziet in de personages ook vooral een zoektocht.

"Vrijheid is het overkoepelende thema van de musical, waarvan de bergen een constante metafoor zijn. In ons decor zijn ze continu aanwezig. Het is ook Maria die de immer gesloten luiken van de Von Trapp-villa opent, die uitkijken op de bergen. En de kapitein is met de dood van zijn vrouw en zijn ontslag uit de marine een deel van zijn vrijheid kwijtgespeeld. Maar die zoektochten vind ik belangrijker. Iedereen in het verhaal hoopt iets te vinden, ze missen iets en moeten keuzes maken. Van Maria, die eerst in het klooster en daarna in een werelds bestaan zoekt, tot de postbode Rolf, die moet kiezen tussen zijn liefje Liesl en een ideologie (Rolf zal zich aansluiten bij de nazi's, WE). De enige die echt vrij is en wier zoektocht beëindigd is, is moeder overste."

Uw achtergrond van dramaturg speelt mee in die benadering. Dramaturgie en musical zijn, zeker in Vlaanderen, nog steeds nobele onbekenden voor elkaar.

"Er zit te weinig dramaturgie in musicals. Punt. Als student theaterwetenschappen in Utrecht schreef ik daar al een thesis over, vanuit die frustratie. In theater is het de normaalste zaak. Ik hoop dat ik hier mijn steentje toe kan bijdragen door te tonen dat het ook in musical een absolute meerwaarde oplevert. Je mag het publiek nooit onderschatten. Een musical mag niet enkel een mooi cadeau zijn. Als je het cadeau openmaakt, moet er nog iets in zitten. Ik zit met mijn acteurs heel veel rond te tafel. Ze moeten meedenken over elk woord, elke zin, iedere noot. Iedereen moet weten wat hij doet. Normaal zijn in Sound de nonnen en de feestgasten naamloos. Als je aan een acteur vraagt: speel een non, krijg je zo'n anoniem cliché. Al onze nonnen en feestgasten hebben namen en een eigen verhaal. Ze weten precies waarom ze op het feest zijn en hoe zij tegenover de kapitein staan."

Sound is toch gewoon een leuke campy musical, klinkt het bij sommigen. Neemt u Sound nu niet te serieus, meneer Eenens?

"Ik vind dat je niet anders moet doen. Iets ernstigs nemen wil ook niet zeggen dat er geen humor in zit. Ik probeer ook de slagroomtaart die Sound is niet aan te tasten maar ik gebruik wel andere ingrediënten. Als ik de politieke achtergrond van het verhaal naar boven haal, is dat omdat het verhaal heel duidelijk geplaatst is tegen de achtergrond van de Anschluss. Je kunt Sound moeilijk actualiseren maar als Rolf als naïeve, stuurloze jongen in die ideologie gaat geloven, is dat iets wat we de laatste jaren om ons heen ook zien gebeuren. Dan kan ik niet anders dan dat meenemen in de show."

Wilfried Eetezonne

The Sound of Music is vanaf zondag te zien in de Antwerpse Stadsschouwburg. Info en kaarten: 070/344.555.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234