Vrijdag 15/10/2021

Heel Oude Politieke Cultuur

Vlaanderen zit nu al enkele jaren verstrikt in de Antwerpse verkeersknoop. De heraanleg van de leien en de opknapbeurt van de ring veroorzaakten al heel wat verkeersellende, en het einde is nog niet in zicht. Het resultaat - zo hopen we samen met burgemeester Janssens - zal het wachten de moeite waard maken. Antwerpen zal, nog voor de verkiezingen, vlot bereikbaar zijn én leefbaarder.

Maar het échte grote werk moet nog beginnen: de Oosterweelverbinding met het beruchte Lange Wapper-viaduct, een nieuwe Schelde-tunnel, investeringen in betere tramlijnen, de verbreding van het Albertkanaal, de aanleg van de Groene Singel, een fietspadennetwerk en de aanpassing van een aantal sluizen. Die werken, vervat in het masterplan mobiliteit Antwerpen, kosten 3 miljard euro. Het goede aan dat masterplan is dat het de prijs van die infrastructuurwerken niet volledig afwentelt op de gemeenschap. Dat zou een beetje te veel van het goede zijn. Als het principe 'de gebruiker betaalt' moet worden toegepast, zijn het vooral de bedrijven die moeten betalen. Al dat beton in Antwerpen wordt niet gestort om pendelaars op hun werk te krijgen of bejaarden op familiebezoek, maar om de schier oneindige stroom van vrachtwagens, vrachtschepen of vrachttreinen die vanuit Antwerpen vertrekt en over heel Europa uitzwermt op te vangen. Antwerpen is nu eenmaal het kloppende economische hart van Vlaanderen (en België) en naarmate de haven(bedrijvigheid) groeit, wordt het alsmaar moeilijker om de noden van de industrie en die van 'de mensen' te verzoenen.

Het masterplan bood eindelijk uitzicht op een trendbreuk. Deze keer zou niet alles moeten wijken voor de macht van het geld. Geen 'Oosterdonk' meer en geen 'Doel'. Antwerpen zou én een leefbare stad voor zijn inwoners worden én een dynamisch economisch centrum.

De Europese richtlijn die momenteel ter tafel ligt, dreigt die droom aan diggelen te slaan. Minister Van Brempt hoopt met bitsig lobbywerk gedaan te krijgen dat het tolgeld van de Oosterweeltunnel niet alleen voor de aanleg van die tunnel mag worden gebruikt maar ook voor al die 'mensvriendelijke' investeringen: in openbaar vervoer, in waterwegen, in fietspaden. Dat lijkt bij voorbaat een onmogelijke klus te worden, aangezien het besluit in de meeste andere lidstaten al is goedgekeurd. De gevolgen zijn desastreus. In plaats van 3 miljard zal de tolheffing slechts 1,2 miljard opbrengen. Dat geld mag alleen gebruikt worden om de tunnel aan te leggen. Wie zal het resterende bedrag ophoesten? De schatkist? De mensen dus?

Beangstigend is alvast dat minister Van Brempt en de collega's die haar voorafgingen al jarenlang weten dat deze richtlijn op komst is. Ze hebben ze al die tijd straal genegeerd en zijn blijven hameren op de haalbaarheid en betaalbaarheid van het masterplan. Zelfs als Europa de richtlijn goedkeurt, wil Van Brempt toch doorgaan met dat plan. De werken aan de Oosterweelverbinding opstarten zonder duidelijkheid over de financiering is een wraakroepend voorbeeld van Héél Oude Politieke Cultuur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234