Woensdag 22/01/2020

Heel het land spreekt

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een print-advertentie, tv- of radiospot. Deze week de campagne van G1000.

"Beste landgenoten, als ik het voor het zeggen had..." Zo begint de bioscoopspot voor G1000. We zien bekende koppen als Frieda Van Wijck, Tom Waes en Wim Helsen hun mening verkondigen in een parodie op de toespraak van de koning. De commentaarstem zegt: "Zet ons aan het denken op G1000.org". Samen met de printcampagne en de Facebookapplicatie leidt de spot de kijker naar de website www.g1000.org, waar iedereen de kans krijgt een thema aan te reiken.

Initiatiefnemers van de G1000 zijn onder meer David Van Reybroeck, Benoît Derenne en Francesca Vanthielen. Het initiatief wil de burger op een gestructureerde manier over politiek laten spreken. "De rol van G1000 is complementair aan de representatieve politiek, ze wil die alleen maar inspireren, niet vervangen. Met de campagne willen we iedereen oproepen om een thema of een vraag over politiek aan te reiken", zegt Marc Michils van Saatchi Saatchi Brussels. Hij ziet een positieve grondstroom van betrokkenheid. "De techniek is voorhanden en de burger is ook mondig." De oproep loopt tot 11 november. Dan gaan 1.000 willekeurig gekozen burgers discussiëren over waar ze echt wakker van liggen. In een derde fase is het de bedoeling de thema's uit te werken.

Het reclamebureau startte eerst met een ernstige spot, maar kwam snel tot de beslissing dat de initiatiefnemers zichzelf niet te serieus moesten nemen. "We hadden een Facebookapplicatie waarin we mensen opriepen om te vertellen wat ze zouden doen als ze het voor het zeggen hadden", legt Alexander Cha'ban, creatief directeur, uit. "Daar kwamen veel ludieke reacties op. We gebruikten voor de spot ook die tone of voice om iedereen aan te spreken en aan het denken te zetten. We wilden niet dat G1000 te intellectualistisch overkomt. Met de campagne zijn we erin geslaagd om iedereen te bereiken."

Bekende Vlamingen en Walen overtuigen om mee te doen aan de spot ging vrij snel. "Francesca Vanthielen maakte het gemakkelijk om goodwill te creëren bij vrienden en collega's." Saatchi & Saatchi Brussels deed een beroep op regisseur Indra Siera. "Op de laatste mooie zomerdag zijn we allemaal samengekomen, eerst in Brussel en daarna in Antwerpen", vertelt Alexander Cha'ban. "De sfeer zat heel goed. We hadden al een lijst gemaakt met zaken die ze konden zeggen. Frieda van Wijck en Tom Waes hadden zelf ook enkele ideeën. We hebben toen nog ter plekke zitten brainstormen." Het paleis gaf toestemming om de beelden van de toespraak van de koning te gebruiken. "Dat had ik niet verwacht, we hadden al een plan B klaarliggen." Het monteren gebeurde snel. "Iedereen heeft meerdere zinnen ingesproken. Aangezien de spot maar dertig seconden duurt, moesten we zorgen voor een goede verhouding tussen Waal en Vlaming, man en vrouw."

Adverteerder: G1000

Reclamebureau: Saatchi & Saatchi

Brussels

Creatief directeurs: Alexander Cha'ban, Jan Teulingckx

Productiehuis: Het Digitaal Geweld

Regisseur: Indra Siera

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234