Dinsdag 22/06/2021

Standpunt

Heeft het wel nog zin om Europese leiders als Juncker naar Washington te laten afreizen?

Jean-Claude Juncker en Donald Trump. Beeld AP
Jean-Claude Juncker en Donald Trump.Beeld AP

Koen Vidal is journalist.

Zijn Donald Trump en Europese Commissie-voorzitter Juncker erin geslaagd om de handelsoorlog op te lossen? Het antwoord was al voor de ontmoeting in het Witte Huis bekend: we weten het niet zeker.

Officieel zou er een akkoord zijn over de wederzijdse verlaging van een aantal handelsbarrières. Maar het grote probleem is dat Trump momenteel niet te vertrouwen is en minder dan ooit vatbaar voor rede. Zijn bezoek aan de NAVO, de top met Poetin in Helsinki en de dreigende tweet tegen Iran tonen aan dat de door schandalen geplaagde president in een waanwereld leeft en dat zorgt ervoor dat er amper nog betrouwbare afspraken met hem kunnen worden gemaakt: niet over handel, niet over kernkoppen en niet over Syrië.

Koen Vidal. Beeld Eva Beeusaert
Koen Vidal.Beeld Eva Beeusaert

Misschien moet je zelfs de vraag stellen of het nog wel zin heeft om Europese leiders als Juncker naar Washington te laten afreizen.

Misschien moet Europa enkel nog minimale beleefdheidsrelaties met het Witte Huis onderhouden en louter onderhandelen met Amerikaanse vakministers en topambtenaren, met wie nog wel redelijke gesprekken kunnen worden gevoerd. Zij kunnen een temperende invloed hebben op Trump.

Lees ook: Europa en VS voorkomen handelsoorlog; Amerikanen lijken het meest te hebben bereikt

In die zin waren de ontmoetingen die EU-handelscommissaris Cecilia Malmström de jongste dagen in Washington had wellicht nuttiger en belangrijker dan de show in het Witte Huis.

Blijkbaar heeft Malmström een luisterend oor gevonden voor haar claim dat een verdere escalatie van de handelsoorlog ook voor de VS een economische ramp zou betekenen.

Iets wat Trump en Juncker verontrustend onvermeld lieten, is Trumps aanhoudende dreigement om extra importheffingen in te voeren voor Europese auto's. Een idee dat nergens op slaat: zowel Mercedes, BMW als Volkswagen hebben grote fabrieken in de VS die werk bieden aan zeker 15.000 mensen. Die fabrieken bevinden zich trouwens in Republikeinse staten: Trumps partijgenoten in Alabama, Tennessee en South Carolina lieten geen inspanning onbenut om de Duitse autobouwers aan te trekken. Fiat-Chrysler is bovendien een Italiaans-Amerikaans merk met 236.000 werknemers, van wie 80.000 in Europa. Zelfs in een zogezegd oer-Amerikaanse Dodge-truck zijn de helft van de onderdelen niet Amerikaans. Je zou bijna concluderen dat Trump geen flauw benul heeft van hoe een globale economie tegenwoordig werkt.

Laten we hopen dat Republikeinse politici erin slagen om Trumps handelsbeperkingen echt tegen te houden en de moed hebben om zich in de aanloop naar de midterm-verkiezingen van oktober tegen hun president af te zetten. Zij zijn de eersten en misschien wel de enigen die de dolle president opzij kunnen schuiven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234