Zaterdag 21/09/2019

Verkeersveiligheid

Heeft het rode licht zijn beste tijd gehad?

Beeld Thinkstock

Frankrijk wil op 30.000 van zijn kruispunten de verkeerslichten weg, "om het verkeer vlotter te doen verlopen". Touring en VAB willen dat voorbeeld volgen, het BIVV en Wegen & Verkeer zijn minder enthousiast. "Zo wordt de zwakke weggebruiker nog zwakker."

Steeds meer Franse steden hebben de oorlog verklaard aan de wildgroei van verkeerslichten. Ze zouden het verkeer nodeloos vertragen, te veel ongevallen veroorzaken, automobilisten nerveus maken en voor te veel uitstoot van CO2 zorgen. 

In Nantes en Rouen is de operatie 'weg met de verkeerslichten' al in volle gang. Bordeaux wil het aantal kruispunten met verkeerslichten halveren tot 300, terwijl er in Abbeville, een klein maar druk stadje aan de Somme, nog welgeteld één verkeerslicht zal overblijven. "Dagelijks denderen hier 64.000 voertuigen door het centrum", zegt de burgemeester. "Van 's morgens tot 's avonds stonden hier files van honderden meters lang. Die zijn zo goed als verdwenen sinds we de lichten hebben weggenomen en de kruispunten vervingen door rotondes. Bovendien is de veiligheid van de zwakke weggebruikers verbeterd." 

Ook in ons land wordt de roep om verkeerslichten te dumpen steeds luider. Volgens Touring kan meer dan de helft in ons land weg, zonder gevolgen voor de veiligheid. VAB zegt zelfs dat in de bebouwde kom 90 procent van de lichten kan verdwijnen en vervangen worden door een zone 30. "In Vlaanderen staan 1.800 verkeerslichten op kruispunten, in Wallonië 620 en in Brussel 450", weet Danny Smagghe van Touring. "Studies tonen aan dat wanneer weggebruikers te lang voor een rood licht moeten wachten, dit onveilig gedrag uitlokt. Dat geldt ook voor fietsers en voetgangers. Elk jaar worden bijvoorbeeld 90 voetgangers gewond of gedood, omdat ze het rood licht negeren. Automobilisten gedragen zich dan weer gevaarlijker door snel gas te geven om het groene licht nog net te halen, of ze vertragen juist sterk, om groen te krijgen bij aankomst aan het kruispunt."

Aan een kruispunt zonder lichten vertragen in principe alle weggebruikers, zegt Smagghe. "Wat een veiliger klimaat schept. Bovendien is er het milieu-aspect. Voertuigen voor een rood licht stoten veel meer uit dan wanneer ze vlot kunnen doorrijden. En men vermijdt de kans dat weggebruikers ertoe worden aangezet om via sluiproutes doorheen woonwijken te rijden, om tijd te winnen."

Chaos

Maar de argumenten van de automobilistenorganisaties vinden maar weinig gehoor bij de overheid. "Steden als Antwerpen en Brussel doen dit nu al op beperkte schaal, op plaatsen waar ze echt niet meer nodig zijn en dat vinden wij een goede zaak", zegt Stef Willems van het BIVV. "Maar van het massaal afschaffen van verkeerslichten, zoals in Frankrijk, kan geen sprake zijn. Die lichten zijn er destijds geplaatst opdat verschillende verkeersstromen niet met elkaar in contact zouden komen. Ze nu allemaal wegnemen zou chaos veroorzaken. Bovendien zijn wij bezorgd om de zwakke weggebruikers. Neem de lichten weg en ze zullen nog zwakker worden." 

Ook het agentschap Wegen & Verkeer voert geen bewuste politiek van steeds minder verkeerslichten. "We bekijken het geval per geval met alle betrokken partijen", zegt woordvoerster Veva Daniels. "We onderzoeken ook altijd of er geen alternatief mogelijk is, zoals de aanleg van een rotonde, al is daar vaak geen ruimte voor. Maar de meeste verkeerslichten staan er wel degelijk om een gegronde reden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234