Vrijdag 22/11/2019

Economie

Heeft Colruyt altijd de laagste prijzen? Niet als je wat rondsurft

Beeld Photo News

Terwijl Colruyt in zijn supermarkten klanten de laagste prijzen biedt, doet Amazon dat online ook. En de webgiganten zijn Colruyt op een aantal producten aan het kloppen. 

"Colruyt maakt dagelijks haar merkbelofte waar door voor elk artikel op elk moment de laagste prijs te garanderen", schrijft Colruyt in een nieuw rapport over de jaarcijfers, waarin het uitpakt met een grotere omzet en nettowinst. Maar waar Colruyt in de fysieke wereld zijn concurrenten nog de baas kan, komen er online buitenlandse spelers om de hoek loeren. En vaak kunnen zij producten goedkoper aanbieden dan Colruyt. 

Kijkt u even naar een deo-roller van Dove, die kost 1,79 euro op de website van Colruyt, maar slechts 1,39 euro op de website van Amazon. Koopt u dan nog voor meer dan 29 euro op de site amazon.de, dan is de levering bij u thuis zelfs gratis. 

Toch beweert Colruyt ook online oog te hebben voor de laagste prijzen. "Maar voor onze webwinkel Collect & Go vergelijken we allen de prijzen van de Belgische webshops", zegt Chris Van Wettere, de directeur van Colruyt, aan De Tijd

Geen voedsel

Dat consumenten vaak bij buitenlandse webwinkels hun boodschappen doen, lijkt Colruyt dus niet al te veel te deren. Maar toch is uit onderzoek van sectorfederatie Comeos deze maand nog gebleken dat meer dan de helft van het geld dat de Belgen online uitgeven, bij buitenlandse webshops terechtkomt. Behalve Amazon, gaat dat dan over het Nederlandse Bol.com, of Coolblue. 

Daar een verklaring voor vinden is volgens marketingprofessor Gino Van Ossel (Vlerick) niet zo moeilijk. "Waarom zou een jong gezin, waarin de ouders voltijds werken, zijn pampers bestellen via amazon.uk", zegt hij. "Simpel. Het is daar gewoon goedkoper." Dat ze die dan niet zelf in de supermarkt moeten gaan ophalen, lijkt ook mooi meegenomen. Maar toch moet Colruyt voorlopig nog niet echt wakker liggen  van de concurrentie online. "Lidl is een veel grotere concurrent voor Colruyt dan Amazon", zegt KBC-analist Tom Simonts. "En zolang Bol en Amazon in België geen vers voedsel beginnen leveren, zit Colruyt goed." 

Levensmiddelen zijn in de supermarktsector nog steeds de 'heilige graal', ziet Simonts. Want uiteindelijk moet je nog steeds naar de supermarkt voor flessen Cola, een doos koekjes en een zak aardappelen. Gezondheidsartikelen - een fles shampoo of een deodorant - zijn zaken die je dan "en passant" in je winkelkar legt. Bovendien kosten die producten niet zoveel, zodat je niet direct een prijsvergelijking gaat maken en hebben de webwinkels nog geen volledig aanbod. 

Zolang Colruyt dus voor voeding scherpe prijs aanbiedt, is er volgens Simonts geen probleem. "Delhaize zet zich in de markt door op duurdere kwaliteitsproducten en op 'beleving' te mikken", zegt hij. "En Carrefour zit er een beetje tussenin." 

Naar de toekomst toe kan er evenwel wat veranderen. Uit hetzelfde Comeos-onderzoek blijkt inderdaad dat Belgen voornamelijk elektronica, gezondheidsproducten en entertainment kopen (naast uiteraard uitgaven om op reis te kunnen gaan). Maar hetzelfde onderzoek toont ook dat de Belg graag veel meer voedingsmiddelen op het web zou kopen. "Daar zit inderdaad nog heel veel potentieel", zegt Comeos-woorvoerder Hans Cardyn. 

Amazon naar België

Als Amazon naar België komt dan lijkt de concurrentiestrijd op termijn op dat front los te barsten. "Vanaf dit of volgend jaar zal Amazon zich volop op de Belgische markt storten", zegt Van Ossel. "Ze hebben de domeinnaam amazon.be al aangeschaft en sinds enkele maanden zijn Amazon Prime-abonnementen ook voor Belgen beschikbaar." 

Uiteindelijk is het Amazon ook vooral om die Prime-abonnementen te doen, om klanten aan de webgigant te binden. Wie nu al zo'n abonnement heeft, kan zo veel shampooflessen en boeken gratis thuis laten leveren als hij wil. En tegelijk films en muziek via het platform streamen. Winst haalt Amazon toch uit het aanbieden van IT-diensten aan andere bedrijven, zo compenseert het voor het verlies dat het bedrijf boekt met retailzaken. 

"Vooral de Blokkers en Mediamarkten gaan de komst van Amazon voelen", zegt Van Ossel. "Ik denk dat Amazon voor voeding eerder een alliantie zal aangaan met een supermarkt, omdat het daar zelf niet de infrastructuur voor heeft. In Frankrijk werkt Amazon al samen met Monopri om verse producten te leveren." 

En dan wordt het volgens Van Ossel moeilijk om met een thuis leverende Amazon de concurrentie aan te gaan. "Bij Delhaize moet je daar nu bijvoorbeeld tien euro voor betalen. Amazon zal zeggen: 'het is gratis'." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234