Zondag 20/09/2020

Mode

Hebben Vlaming en Waal echt een ander gevoel voor mode?

Beeld BELGA

Het Vlaamse modemerk e5 Mode sluit alle winkels in Wallonië wegens ‘onvoldoende afgestemd op een Waals publiek’. Bestaat er dan zoiets als een uitgesproken Waalse en Vlaamse modestijl? Gaan we boven en onder de taalgrens echt anders gekleed?

“Dat is een zeer interessante kwestie, ik heb me die vraag de voorbije anderhalve maand ook gesteld”, zegt Frédéric Helderweirt, kersvers CEO van e5 Mode. Eind december 2019 nam hij met zijn pas opgerichte Feniks Holding het sinds 2016 verlieslatende modebedrijf over. “Wij brengen betaalbare en toegankelijke collecties voor veertigplussers, voor elk wat wils en voor verschillende gelegenheden. Het aanbod in onze vijfenvijftig Vlaamse en twaalf Waalse winkels is identiek, vreemd dus dat er zo’n verschil in koopgedrag is.” De winkels in het zuiden van het land moeten tegen eind 2021 dicht.

E5 Mode is geen alleenstaand geval, weet Ann Claes van het Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor creatief ondernemen. “Je ziet dat Vlaamse merken als bijvoorbeeld Terre Bleue en Caroline Biss heel sterk zijn in Vlaanderen, maar weinig tot geen eigen winkels hebben in Wallonië. De Waalse markt is een totaal ander gegeven, met een andere culturele beleving en rolmodellen.”

Hoe valt dat verschillende gevoel voor mode boven en onder de taalgrens te verklaren? Herderweirt: “Misschien kijken we in Vlaanderen meer naar de Angelsaksische en Scandinavische landen, met een meer ingetogen stijl, en neigen Walen naar de zuiderse landen, kleurrijker en frivoler?” Met andere woorden: een Vlaming slaat meer aan op het minimalisme van het Zweedse Filippa K, terwijl een Waal helemaal wild wordt van de kleurrijke prints van het Spaanse Desigual. Of is dat te kort door de bocht?

Schreeuwerige logo’s vs bescheiden kwaliteit

Marie Honnay, Luikse modejournaliste voor onder meer So Soir, ziet in haar omgeving alvast meer Franse dan echt zuiderse invloeden. “Walen zijn zeker minder minimalistisch, maar ik geloof niet dat ze per se kleurrijker of fleuriger zijn dan Vlamingen. Ik zie hier meer de rock chick-look van Franse merken als Ba&sh en Zadig & Voltaire, dan die echt zuiderse stijl. Bovendien hechten we meer belang aan merken, als we geld uitgeven aan mode, willen we dat ook tonen. Als we minder budget besteden, kopen we bij Zara, maar als we in mode investeren, dan eerder in een handtas van Saint Laurent met duidelijk logo, dan in een subtieler stuk van Dries Van Noten.”

Elke Timmerman, directeur mode bij MAD, het Brusselse expertise- en promotieplatform voor mode en design, ziet een gelijkaardig onderscheid in het bestedingspatroon. “Officiële cijfers zijn er niet, maar we merken dat Walen sowieso minder aan mode besteden dan Vlamingen. En dan zijn winkelstraatketens als H&M en Zara nog een pak goedkoper dan e5 Mode. Ook wij merken dat Walen gevoeliger zijn voor merknamen. Als ze voor mode betalen, dan liever voor grotere merken dan voor bescheiden kwaliteit van kleinere of lokale labels. Ik wil daar zeker geen mening over vellen, het ene is niet beter dan het andere. Maar we merken dat er in Vlaanderen veel meer enthousiasme is voor bijvoorbeeld de ‘Ik Koop Belgisch’-promotiecampagne dan in Wallonië. Een Vlaming consumeert op dat vlak toch bewuster.” 

De kwestie Brussel

Het is niet ondenkbaar dat het internationale succes van de Antwerpse Modeacademie en designers op de Vlaamse consument afstraalt. Maar een Vlaming koopt uiteraard niet enkel lokale mode. Meer dan Walen zijn wij gevoelig voor influencers en bloggers, en springen we sneller op nieuwe internationale trends, zo meent Elisabeth Clauss, Franstalige modejournaliste voor onder meer ELLE Belgique. “In het zuiden zijn ze wat dat betreft eerder afwachtend. Houdt een trend enkele seizoenen stand, dan pas zal het er opgepikt worden. Vlamingen durven meer te experimenteren.”

Ook op vlak van mode is België dus een tweespalt, en ook in deze kwestie heeft Brussel een eigen identiteit. Timmerman: “Wallonië is niet Brussel, hier heerst een ander bestedingsgedrag, internationaler vooral.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234