Woensdag 15/07/2020

Verkiezingen VS

Hebben tieners via TikTok en Twitter Trump geboycot?

Donald Trump.Beeld AFP

President Donald Trump verwachtte een tot de nok gevulde BOK-arena vol supporters voor zijn allereerste verkiezingsbijeenskomst in Tulsa in Oklahoma. Heel wat zitjes bleven echter leeg. Amerikaanse media berichten over tieners die op slinkse wijze de bijeenkomst boycotten.

Meer dan een miljoen mensen zouden zich geregistreerd hebben voor de eerst verkiezingsrally op zaterdag in Tulsa, in de staat Oklahoma. Dat tweette Brad Pascale, die de verkiezingscampagne van Trump leidt, maandag al. Toen Trump zaterdag zijn supporters toesprak, bleken heel wat van die mensen niet te zijn opgedaagd. In de BOK-arena, waar plaats is voor 19.999 mensen, bleef een derde van de blauwe stoeltjes leeg. Volgens Tim Murtaugh, woordvoerder van Trumps campagne, waren heel wat mensen niet binnengeraakt omdat tegenstanders van Trump de toegang blokkeerden.

In The New York Times, Bloomberg en andere Amerikaanse media lezen we een andere mogelijke verklaring. Zo beweert een groep TikTokkers (gebruikers van het sociale medium TikTok) en fans van Koreaanse popmuziek, die heel actief zijn op datzelfde TikTok, dat zij de verkiezingsrally van president Trump geboycot hebben. Toen het campagneteam op 11 juni opriep aan kiezers om zich online te registreren voor de bijeenkomst, deelden de tieners die boodschap onder elkaar. Ze spoorden elkaar aan om zich te registreren voor het event en niet op te dagen.

Lees ook: Trump hervat campagne in Tulsa, waar Amerika’s grootste lynchpartij plaatsvond

De tieners deelden hun actie op sociale media met boodschappen als ‘Oh no, I signed up for a Trump rally, and I can’t go’, geeft The New York Times als voorbeeld. Dergelijke boodschappen werden binnen de 24 tot 48 uur opnieuw verwijderd om te vermijden dat de media het verhaal te snel zouden oppikken. Of de actie van de tieners op sociale media effectief de oorzaak is van de lege zitje in het stadion, is moeilijk te verifiëren, schrijft The New York Times. Maar dat maakte tieners op Twitter en Tiktok niet uit. Die vierden alsof het hun overwinning is.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234