Vrijdag 20/05/2022

Hé W817!

Na de herhaling van de eerste tien afleveringen van W817 (spreek uit: wacht eens even) gaat morgen de nieuwe twintigdelige reeks van deze jongerensitcom van start. Het zal ook daar niet bij blijven, want de directie van Ketnet heeft zopas het licht op groen gezet voor maar liefst nog eens 48 nieuwe afleveringen. Zo wordt het totale aantal op 78 gebracht en kan de jongerenzender zijn kijkers nagenoeg een half jaar lang vijf dagen per week fictie van eigen bodem aanbieden. W817 wordt dan ook een van de belangrijkste speerpunten van Ketnet.

Vanaf donderdag krijgen Kadèr Gürbüz, Aagje Dom, Britt Van der Borght, Aron Wade, Govert Deploige en Danny Timmermans het gezelschap van drie nieuwe collega's, met name Jenne Decleir, Mathias Sercu en Machteld Timmermans. Al deze acteurs hebben al hun medewerking toegezegd voor de nieuwe reeks van 48 afleveringen. Einde mei beginnen de opnames, die lopen tot het einde van het jaar. Volgens producer Riet De Prins is het idee niet nieuw. "De eerste reeks van tien afleveringen was eigenlijk een try-out", aldus De Prins. "We mochten iets proberen en ze zouden hier in huis dan wel zien. Aan de kijkcijfers en de reacties van de jonge mensen zagen we al zeer snel dat we echt wel goed zaten. Alleen hadden we veel te weinig afleveringen om een vaste kijkgewoonte te kweken. Je moet er elke dag staan, want alleen dan kan je dat jonge publiek echt bereiken."

Dus kreeg de ploeg groen licht voor een tweede reeks van twintig afleveringen. "Omdat de studio maar voor twintig afleveringen vrij was", stelt Riet De Prins. "Mochten er meer faciliteiten geweest zijn, dan hadden we er nu al meer gemaakt." Volgens Riet De Prins is toen trouwens het onderste uit de kan gehaald. Het ritme werd opgedreven en er werden twintig afleveringen gemaakt met minder voorbereiding en minder middelen.

Nu al plukt Ketnet de vruchten van de dagelijkse frequentie van de jongerensitcom. Met gemiddeld 120.000 kijkers en een marktaandeel van ruim tien procent behoort W817 tot de best bekeken Ketnet-programma's. Maar dertig afleveringen blijft sowieso te weinig. Daarom hebben producer Riet De Prins en regisseur Pietje Horsten alle mogelijkheden voor een forse uitbreiding van de productiecapaciteit gewikt en gewogen. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat de productie van 48 nieuwe afleveringen moet haalbaar zijn. "Het is ook de mening van de dienst strategie dat Ketnet er elke dag moet staan met fictie voor jongeren", aldus Riet De Prins. "En die kans willen we absoluut grijpen."

Ook de jongens van de SKRIPTank zien het wel zitten. "Ik weet hoe vindingrijk de scenaristen Bram Renders, Steve De Wilde en Bart Vaessen zijn, hoeveel stof ze nog in petto hebben", zegt Riet De Prins. "Op de scenariovergaderingen zag ik bij die gasten nog maar het topje van de ijsberg. Die schrijven vanuit hun leefwereld en hebben duidelijk nog niet al hun kruit verschoten. Iedere keer dat ik een deadline stel, houden zij zich daar niet alleen aan, maar is het resultaat nog goed ook. Ik ben er dan ook vrij gerust op dat zij het verhoogde ritme zullen aankunnen. De helft van de nieuwe afleveringen is al geschreven."

De eerste reeks van W817 is nog geconcipieerd in de periode dat pubers de preferentiële doelgroep waren van Ketnet. Intussen plooide de zender zich terug op kinderen tot twaalf à dertien jaar. "Toen die koerswijziging werd aangekondigd, stond de tweede reeks al in de steigers", zegt Riet De Prins. "Maar uiteindelijk maakte dat paar jaar verschil voor ons niet zoveel uit. Vooral omdat wij al een zeer breed publiek hadden. Er wordt naar W817 gekeken vanaf vijf à zes jaar. En bij de groep van tien- tot veertienjarigen zaten we al van meet af aan zeer goed. Bovendien schieten wij altijd boven de doelgroep, want alleen op die manier heb je die mee. De ervaring leert dat als je bij jongeren pal op de doelgroep mikt, zij zeker niet kijken."

Toch moet Riet De Prins toegeven dat het een zware ingreep was van de directie. "Plots het stuur wisselen in volle productie is zeer gewaagd. Je kunt die afleveringen niet zomaar veranderen. Het enige wat we nog hebben gedaan is de al te pikante dingen er uitgehaald, het taalgebruik nog iets properder en iets minder ingewikkeld gehouden. Ook de kinderen zijn zo verschillend. Het ene kind van elf denkt al aan piercings, terwijl het andere nog met Barbie speelt. Maar uiteindelijk blijkt het toch allemaal heel goed mee te vallen. (LB)

Ketnet bestelt 48 nieuwe afleveringen van jongerensitcom

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234