Zaterdag 22/01/2022

'Havenuitbreiding ten koste van Doel is verlieslatend'

'Bij de opoffering van Doel liet de Vlaamse regering zich misleiden door gemanipuleerde cijfers van het Antwerpse Havenbedrijf. Want met de nieuwe containerterminal en industriegebieden zal de gemeenschap geen winst maar minstens 50 miljard verlies maken.' Dat was gisteren de boodschap van de bewonersgroep Doel 2020 en de milieubeweging. De Doelenaars stappen daarom naar de Raad van State om de beslissing van de Vlaamse Regering aan te vechten.

SINT-NIKLAAS.

Van onze medewerker

Op vraag van de bewonersgroep Doel 2020 analyseerde de Bond Beter Leefmilieu (BBL) de basis waarop de regering het polderdorp Doel inruilde voor een containerkade. De conclusie van dat onderzoek overtuigt de Doelenaars om harde strijd te voeren voor hun dorp. "Het is immers onaanvaardbaar dat onze gemeente met duizend inwoners zonder overleg wordt weggeveegd voor wat nu een erg vaag economisch project blijkt", oordeelt Jan Creve van Doel 2020. "De Vlaamse regering nam klakkeloos de cijfers en plannen van het Antwerpse Havenbedrijf over."

Het schokt de Doelenaars niet alleen dat de overheid het bestaande gewestplan, dat Doel deels als woonzone aanstipt, met de voeten treedt, evenals de Europese richtlijnen voor de bescherming van zeldzame planten- en dierensoorten. Vooral het feit dat nader onderzoek heel wat vragen zou oproepen bij het door de haven gepresenteerde financiële plaatje drijft Doel 2020 tot verzet.

"De overheid nam bijvoorbeeld geen onteigeningskosten op in de financiële analyse van de haven", stelt men bij de BBL. "Men ging er daarbij van uit dat Doel sowieso onleefbaar zou zijn. Verder hield de haven geen enkele rekening met de immense milieukost en de prijs van de vertraging van het 'achterlandverkeer'. Maar alleen al in de Kennedytunnel zal de containerhaven 5 procent extra verkeer met zich meebrengen. De kost van langere files voor de gemeenschap begroten we op 60 miljard." De studie concludeert dan ook dat de nieuwe containerterminal en de met zand opgespoten polders de samenleving al vlug 120 miljard zullen kosten. Volgens de haven zelf bedragen de totale baten van een nieuwe containerkade zo'n 72 miljard. "Een deficitaire operatie op de kap van de burger", aldus de BBL.

De inwoners van Doel eisen nu dat de regering haar huiswerk overdoet: "Tientallen Doelenaars stelden zich onlangs spontaan kandidaat om een procedure tot schorsing bij de Raad van State te beginnen", vervolgt Creve. "Want met dat containerdok alleen zouden wij ons misschien nog kunnen verzoenen. Maar die nieuwe industrie en het opgespoten slib daarrond is ons te veel."

Om zich bij de Raad van State tegen de Doelenaars te verdedigen zal de Vlaamse regering nu een raadsman aanstellen. De uitspraak over het lot van Doel verwacht men over enkele maanden. Intussen wil het Antwerpse havenbedrijf alvast geen tijd verliezen. Een deel van het aanbestedingsdossier voor het containerdok werd er onlangs al goedgekeurd. (CC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234