Donderdag 24/06/2021

Haven van Brussel wil klacht indienen tegen onderaannemer Marly

De haven van Brussel, die van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de opdracht had gekregen de Carcoke-site in Marly te saneren, wil klacht indienen tegen de aannemers van de sloopwerken. Dat bevestigt directeur-generaal Charles Huygens. Volgens de haven zijn de brand en de daaropvolgende milieuschade te wijten aan het feit dat de aannemers de veiligheidsvoorschriften niet hebben nageleefd. De fout zou liggen bij een derde onderaannemer, nv Savelkouls, die voorbereidende sloopwerken uitvoerde zonder dat de haven daar naar eigen zeggen van op de hoogte was. Het bedrijf in kwestie is overigens donderdag failliet verklaard in een andere zaak.

Tijdens een persconferentie ontkende de haven van Brussel verantwoordelijk te zijn voor de crisis. In een reactie op de kritiek gisteren (DM 19/12) van het kabinet van Brussels minister van Leefmilieu Didier Gosuin dat de sloopwerken een inbreuk betekenden op de milieuwetgeving, verwees de haven van Brussel naar een vergadering op 19 september. "Toen hebben we samengezeten met het kabinet van minister van Leefmilieu Gosuin, van de voogdijminister Chabert en met het Bestuur voor Ruimtelijke Ordening en Huisvesting. Daar zijn de gevaren besproken die verborgen waren op de site, onder meer in de torens. We hebben daarop aan de stad Brussel gevraagd een sloopbesluit te nemen. Alle betrokken partijen verklaarden zich daarmee akkoord."

De haven gaf eind oktober de firma nv De Meuter die opdracht, samen met onderaannemer Sarens. "In het lastenboek staat duidelijk dat ze op de hoogte zijn dat er residu's van olie aanwezig waren in de torens", vervolgt Huygens. "Er was afgesproken de distillatietorens in hun geheel op te tillen met een kraan en ze vervolgens horizontaal neer te leggen om ze te reinigen. Daarbij is duidelijk gesteld dat het gebruik van snijbranders verboden was voor buizen of leidingen in de toren, vanwege het explosiegevaar."

Daags voor de fatale brand stelde een controleur van de haven echter vast dat er wél snijbranders gebruikt werden (zie chrono hiernaast). Huygens: "Het bitumen in de afvoerbuizen van toren vijf was beginnen te smeulen door het wegbranden. Bovendien werden er gasflessen aangetroffen. We hebben de aannemer ter plaatse gecontacteerd en ook nog een e-mail gestuurd om te vragen de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. De dag nadien ontstond 's namiddags brand in toren vier. "Dat doet ons denken dat er een brander is gebruikt. Later is gebleken dat Sarens zonder het te melden een derde onderaannemer, nv Savelkouls, aannam. Die voerde de voorbereidende sloopwerken uit."

Intussen wijzen alle betrokken (onder)aannemers elke verantwoordelijkheid af. (NC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234